Digital opplæring i sosial kompetanse for utviklingshemmede

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Manglende sosial kompetanse kan føre til ekskludering, ensomhet og dermed mental uhelse. For mennesker med utviklingshemning er utvikling av sosial kompetanse ofte krevende. Mye ligger i selve forutsetningene (vesentlige avvik innen adaptive ferdigheter som kommunikasjon, sosiale og mellompersonlige evner, selvregulering m.m.). Dette gir ofte negative utslag i de fleste samhandlingssituasjoner. Vår grunntanke er at styrking av sosial kompetanse kan hjelpe personer med utviklingshemning til å fungere bedre, bli mer selvstendige, inkludere dem i samfunnslivet og ha generelt bedre mental helse.

Målsetting for prosjektet

Gjennom bedre sosial kompetanse hos mennesker i målgruppen, skape en bedre hverdag, bedre inkludering og velfungerende sosiale relasjoner, bedre mental helse, et mer selvstendig liv og økte muligheter for å få utdannelse og arbeid også i ordinære bedrifter.

Målgruppe

Mennesker med utviklingshemning i alle aldre, men spesielt ungdommer, unge voksne, og voksne (bl.a. som elever/studenter og arbeidstakere).

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

3000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Karde gjennomfører prosjektet i tett samarbeid med NFU sentralt og frivillige i fylkes- og lokallag, samt Grenland folkehøgskole* (pedagoger pluss elever med utviklingshemning). Samarbeid etableres for brukermedvirkning både innen kravspesifikasjoner, testing og utprøving. Utvikling av løsningen for digital opplæring følger en utviklingsmetodikk med spesifikasjoner, grensesnittskisser, storyboards, prototyper o.l., og så gradvise forbedringer basert på brukertesting, utprøving og fri bruk. Multimedia (film, bilder og annen interaktivitet) benyttes som et viktig virkemiddel. Brukermedvirkning gjøres gjennom fokusgrupper, samtalebaserte intervjuer, skjemaundersøkelser, observasjoner, osv. I fokusgrupper med elever og lærere benyttes rollespill og enkle filmopptak for å få fram problemstillinger og løsninger. Testing og utprøving skjer i to hovedrunder og til slutt som fri bruk i hele NFUs organisasjon og på Grenland folkehøgskole. Opplegget for aktivisering og oppfølging til støttepersoner utvikles parallelt med den digitale løsningen. Formidling er aktiv hele prosjektperioden. Ekspertkonsultasjoner skjer løpende. Styringsgruppen møter 3 ganger. * Vi etablerer formelt samarbeid med Grenland folkehøgskole (bekreftet).

Fremdriftsplan for prosjektet

M1-6: Brukerbehov kartlegges, innhold og funksjonalitet defineres. M4-12: Utvikling og testing. Utkast til støttemateriell utvikles. M10-18: Korrigeringer, utvidelser og forbedringer av den digitale løsningen og støttemateriellet. M18-24: Fri bruk, justeringer av den digitale løsningen og støttemateriellet. Brukerveiledning lages. Evaluering. M1-24: Samskaping, ekspertsamtaler, formidling inkl. seminarer og webinarer, prosjektledelse.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

MÅLSETTING: Gjennom bedre sosial kompetanse hos mennesker i målgruppen, skape en bedre hverdag, bedre inkludering og velfungerende sosiale relasjoner, bedre mental helse, et mer selvstendig liv og økte muligheter for å få utdannelse og arbeid også i ordinære bedrifter. MÅLGRUPPE: Mennesker med utviklingshemning i alle aldre, men spesielt ungdommer, unge voksne, og voksne (bl.a. som elever/studenter og arbeidstakere). BAKGRUNN: Manglende sosial kompetanse kan føre til ekskludering, ensomhet og dermed mental uhelse. For mennesker med utviklingshemning er utvikling av sosial kompetanse ofte krevende. Mye ligger i selve forutsetningene (vesentlige avvik innen kommunikasjon, sosiale og mellompersonlige evner, selvregulering m.m.). Dette gir ofte negative utslag i samhandlingssituasjoner. Styrking av sosial kompetanse kan hjelpe personer med utviklingshemning til å fungere bedre, bli mer selvstendige, inkludere dem i samfunnslivet og ha generelt bedre mental helse.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det overordnede resultatmålet var en fullt funksjonell e-læringsressurs samt et opplegg for aktivisering og oppfølging av brukere, inkl. materiell for spill. Målene om rekruttering av brukere til medvirkning fungerte greit til tross for koronarestriksjoner, som av sikkerhetshensyn (skjerming) fortsatt gjaldt for fysiske møter med mennesker med utviklingshemning. Invitasjoner på sosiale medier, dialoger på digitale møter og ikke minst lærer-elev-arbeidet gav verdifulle bidrag. Målene vedr. kravspesifikasjoner, programvareprototyper (e-læringsressursen) og støttemateriellet ble oppnådd uten problemer. ‘Samspill’ ble ferdigstilt som opprinnelig planlagt, og med kvalitetssikring gjennomført som lærer-elev-arbeid. Spredning ble gjennomført både av NFU og Karde som planlagt. Spredning fortsetter etter prosjektslutt for å fullføre en god lansering og bred bruk. Samarbeidet med NFU ble gjennomført som planlagt og fungerte meget bra. Vi vurderer selv at effektmålene er tilfredsstillende nådd.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1500

Prosjektgjennomføring/Metode

KARTLEGGING AV BRUKERBEHOV, SKISSERING AV INNHOLD OG EN LØSNINGSSKISSE FOR E-LÆRINGSRESSURSEN: Utviklingen var i oppstartsfasen basert på litteratur- og nettstudier om adaptive ferdigheter, følelser, å forstå andre, samtaler i hverdagssituasjoner, vennskap, konfliktløsing m.m. Løsningens innhold (kategorisering og tematisering) ble bestemt. Støttemateriell for hjelpere ble skissert (samtaleplakater, oppfølgingsskjemaer, m.m.). Vi var i kontakt med støttepersoner, og via dem, primærbrukere (vha. e-post og sosiale medier, samt personlige samtaler), i tillegg til lærere og elever på folkehøyskoler med utviklingshemmede elever. Vi mottok rikelig med innspill ila. hele prosjektet. PRODUKSJON: E-LÆRINGSRESSURSEN FOR BÅDE PRIMÆR- OG SEKUNDÆRBRUKERE BLE UTVIKLET OG PRØVD UT iterativt, i flere «runder». Temaer for animasjoner og korte filmer ble utviklet. Navigering mellom temaer og undertemaer ble utviklet. Lettleste tekster ble skrevet om alle temaer og undertemaer. Bilder (foto) ble valgt og implementert. KVALITESSIKRING OG FORBEDRINGER av ble gjennomført vha. lærer-elevarbeid, invitasjoner på sosiale medier og ekspertkontakter. Innlesing av tekster og korte filmer ble laget til slutt.

Resultater og resultatvurdering

E-læringsressursen ‘Samspill’ (www.samspillere.no) er prosjektets hovedresultat. Den består av 15 temaer som kan studeres i fri rekkefølge. Flesteparten av disse har også undertemaer. Vi har brukt følgende medier: – lettlest tekst – naturlig tale for tekst – bilder (mest foto) – filmer (sosiale situasjoner) – animasjoner – quizer I tillegg fins egen seksjon for støttepersoner/hjelpere, herunder: – 5 fyldige sett plakater for kurs, gruppearbeider og samtaler – oppfølgingsskjema og kursbevismal – kilder og fagstoff Et tilleggsprodukt er laminerte kort om diverse temaer for spillaktiviteter (stimuli for gruppesamtaler). Prosjektrapporten inneholder en fyldig beskrivelse med bilder. Når det gjelder prosjektforslaget og de skisserte resultatene vedr. en e-læringsressurs, anser vi selv resultatoppnåelsen som god. Når det gjelder andre mål vedr. metodebruk, brukermedvirkning, spredning, ekspertsamtaler, prosjektledelse samt styringsdialog med NFU, anser vi resultatoppnåelsen også som god.

Oppsummering og videre planer

E-læringsressursen ‘Samspill’ (www.samspillere.no) ble realisert slik forespeilet i søknaden. Brukermedvirkningen var en viktig del av prosjektet (skjønt i stor grad digitalt), og vi mottok svært mange innspill og tilbakemeldinger fra interessenter underveis i prosjektet. Vi vil fortsette med å spre informasjon om ressursen og delta i arrangementer der vi kan informere om den. Spredning via sosiale medier og direkte kontakt med ulike virksomheter vil også fortsette. Videre, vi skal vedlikeholde ressursen teknisk og innholdsmessig i mange år framover.

Prosjektleder

Riitta Anneli Hellman

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
Digital opplæring i sosial kompetanse for utviklingshemmede
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Org.ledd
Karde AS
Beløp Bevilget
2021: kr 700 000, 2022: kr 700 000
Startdato
01.07.2021
Sluttdato
30.06.2023
Status
Avsluttet