Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Den digitale slagskolen vil bygge på erfaring fra den digitale kolsskolen, som ble laget med støtte fra Dam. Kolsskolen og enkeltfilmer laget for denne er blitt brukt i flere andre sammenhenger, bl.a. i et forskningsprosjekt. Hjerneslag rammer ca. 12000 hvert år, de fleste godt voksne, men omtrent 20% slagrammede er under 65 år. Kunnskap om diagnosen, hva man kan gjøre for å få bedring og hvordan oppnå best mulig livskvalitet er mangelvare. Med den digitale slagskolen ønsker LHL å gi god, folkelig og kunnskapsbasert kjennskap til hvordan man kan leve med slaget Vi vil bygge slagskolen på nye og eksisterende filmopptak utarbeidet gjennom tidligere prosjekter, bl.a. Slagkurs.no. Målgruppen for slagskolen er først og fremst slagrammede og pårørende, og utformingen vil bli tilrettelagt særlig med tanke på tydelig kommunikasjon for denne gruppen. Ut fra erfaringene med kolsskolen ønsker vi å samle og gjøre bruk av brukerhistorier som vil underbygge det faglige stoffet. Skolen vil bestå av 4 deler og hver del inneholder erfaringer fra slagrammet og innslag/reportasje fra fagpersoner om hvordan oppnå god livskvalitet. Delene i slagskolen vil være egnet til bruk ved mestringskurs som gjennomføres av kommuner og LMS etter oppstått hjerneslag. Slagskolen er åpen for alle på lhl.no
Aktivitet/tiltak/metode
Målgruppen er pasienter, pårørende og ev. andre aktører, som arbeidsgivere el. faglærte/ufaglærte som ønsker informasjon om temaet. Filmene vil være personlige fortellinger hvor personer med tilstandene deler sine erfaringer. Fagpersoner vil også belyse tematikken. Prosjektet vil også vise mulig utredning- og behandlingsforløp og gi tips som kan forbedre livskvaliteten. Tiltaket er gratis for brukerne. Prosjektet har fire deler: 1. Hva er hjerneslag? Årsak, behandling og rehabilitering. Hva kan du gjøre for å forebygge? Å leve med utfordringer etter hjerneslag 2. Kommunikasjonsutfordringer etter et hjerneslag 3. Å være pårørende; Hvordan ivareta pårørende som trenger informasjon og oppfølging? 4. Livet etterpå, særlig å leve med usynlige skader, hvordan takle og leve godt med sin skade. Digital verktøykasse utviklet av slagrammede Hver del er på ca 45 min, hvor filmer/brukerhistorier er ca 15. min. Det dokumentariske innholdet utvikles av Sanden Media (SM). I tillegg vil undervisningsdelen inneholde spørsmål, webinarer, podkaster, hjernekart og tidl. produksjoner. Det faglige innholdet og anbefalt veiledning for bruk av slagskolen utvikles av prosjektgruppen. En ressursgruppe vil også være sentral i utvikling og kvalitetssikring, hvor bruker- og pårørendeperspektivet blir ivaretatt. LHL vil rekruttere deltagere via sitt kontaktnett, i størst mulig grad ønsker vi å dekke ulike deler av landet slik at vi får en nasjonal identitet på prosjektet. Brukere og pårørende er involvert i alle faser av arbeidet, disse skal bidra med innspill før, under og etter arbeidet. Etter lansering vil filmene generere statistikk som viser nedlasting og tidsbruk pr modul. Dette, sammen med et spørreskjema, vil gi prosjektet viktig data for måloppnåelse. SM har sikre rutiner for håndtering av opptak som inneholder personlig informasjon. Skriftlig samtykke kreves av alle involverte før filmene kan distribueres. Vær-varsom-plakaten følges. Vi ser ingen utfordringer i fb med gjennomføringen
Antall deltakere
20
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Primær målgruppe er de som har hatt hjerneslag og deres pårørende. Gjennom den digitale slagskolen vil disse få økt kunnskap om å leve med utfordringer etter gjennomgått hjerneslag. Kunnskap gir mestring. Dette vil bidra til bedret livskvalitet og økt mestring av utfordringer som kan oppstå etter hjerneslag. Medvirkende i filmen og brukerrepresentanter i ressursgruppen vil gjennom prosjektet få en unik mulighet til å dele sine erfaringer, slik at de blir sett, hørt og tatt på alvor. Det blir enklere for gruppen å forklare andre hvilke utfordringer skaden gir i deres liv ved å kunne vise til en film om temaet, en konkret fortelling. Eksempler på bruk er unge som skal forklare lærere hvordan utfordringene påvirker skolehverdagen, eller voksne som skal forklare arbeidsgivere hvordan lidelsen påvirker dem på jobben. En av delene skal handle om pårørendes rolle og opplevelser knyttet til det å leve med slagrammede. Livsmestring er målet for filmene, hvordan leve med diagnosen og hvordan kan man trene seg opp til å få et bedre liv. Sekundær målgruppe er helsevesenet og fagmiljøer som tilbyr oppfølging. Den sekundære målgruppen vil ha nytte av filmen i møte med nye personer som utredes for tilstanden. Det finnes lite informasjon om lidelsene, og tilbudet er etterlengtet. Ved å bygge filmprosjektet rundt ulike “caser” vil den sekundære målgruppen få et verktøy i møte med nye personer som utredes. Filmene vil vise konkrete eksempler på hvordan andre med diagnosene opplever hverdagen. Verktøyet vil bli en samtaleåpner i denne sammenheng. Fremtidens helsetjeneste står under press. Den digitale slagskolen vil bidra til å gi et supplement til den offentlige helsetjenesten og skape en alternativ arena for læring og mestring av livet etter hjerneslag.
Plan for gjennomføring
Prosjektet er organisert i fem deler som følger produksjonen fra start til slutt. Denne organiseringen sikrer at det dokumentariske innholdet som utvikles, kvalitetssikres av fagpersoner og en ressursgruppe med brukererfaringer på temaet. Del 1: Oppstartsmøte med prosjektgruppen og ressursgruppen som er koblet til prosjektet. Diskusjon og utvikl. av prosjektets innhold. Rekruttering av informanter som skal medvirke i filmen. Før neste milepæl utarbeides et opptaksmanus. Ansvar: Bjerke i samarb med Hølland og Endresen. 1. – 2. kvartal -25 Del 2: Opptaksmanus presenteres for prosjekt- og ressursgruppen. Gruppen kvalitetsikrer det faglige innholdet, og nye justeringer tas inn i prosjektet. Deltagere rekrutteres og før neste milepæl gjøres opptak og klipp av filmen. Ansvar: Hølland og Gilje. 1.-2. kvartal-25 Del 3: Prosjekt- og ressursgruppen kvalitetsikrer det faglige innholdet i film og tekster i de ulike delene. Gruppene gir tilbakemeldinger på hva som eventuelt bør forsterkes, klippes bort eller reduseres. Ansvar: M. Bjerke og V. Krone. 3. – 4. kvartal-25 Arb. med å utvikle en plan for lansering, distribusjon og bruk av prosjektet starter parallelt med at filmen klippes ned på ny. Markedsavd. i LHL kobles til prosjektet. Filmene integreres i delene i slagskolen, dvs. settes sammen til en helhet (film, tekster, mv.) Et evalueringsskjema som skal følge prosjektet utarbeides av prosjektgruppen. Ansvar: Bjerke og Hølland. 3. – 4. kvartal-25 Del 4: Premierevisning, distribusjon og bruk av prosjektet. Plan for bruk, distribusjon og evaluering iverksettes. Ansvar: Prosjektgruppen; 1.- 2. kvartal-26 Del 5: Prosjektgruppen evaluerer prosjektet basert på data for bruk av innholdet og evalueringsskjemaet. Det skrives rapport fra prosjektet. Ansvar: M. Bjerke, 3.kvartal -26