Digitaliseringsprosjekt Aktivitetskalkulator

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Kronisk utmattelse eller fatigue kan defineres som en subjektiv opplevelse av langvarig eller stadig tilbakevendende trøtthet og redusert kapasitet for mental og/eller fysisk aktivitet. Det medfører bl.a. et betydelig redusert aktivitetsnivå, begrenset arbeidskapasitet og et innskrenket sosialt liv for mange. Fatigue forekommer særlig hos personer med kroniske tilstander som kronisk utmattelsessyndrom, long covid og kreft. Aktivitetsregulering er trolig den foretrukne behandlingsmetoden. Det handler om å finne en balanse mellom hva en klient ønsker å gjøre og hva en klient er i stand til å gjøre, for å unngå tilbakefall eller forverring av fatigue. Aktivitetskalkulatoren er en ergoterapeutisk metode som gjør det mulig å dokumentere rutiner i dagliglivet, analysere hvor mye energi aktiviteter koster den enkelte, samt prioritere og planlegge daglige gjøremål. Aktivitetskalkulator-appen som brukes til planlegging av aktiviteter har flere svakheter og må erstattes med et verktøy som er gratis tilgjengelig, billig i drift og gir mulighet for digital oppfølging av terapeut. Vi har begynt med å utvikle et planleggingsverktøy i Google Docs. Målsetninger med prosjektet: Å videreutvikle dette verktøyet, prøve det ut i et pilotprosjekt og gjøre det tilgjengelig for brukere og terapeuter.

Aktivitet/tiltak/metode

Innholdet i tiltakene/aktivitetene: Videre utvikling av registrerings- og planleggingsverktøyet i Google Docs v/prosjektleder og prosjektgruppa og utprøving av verktøyet i et pilotprosjekt med fire ergoterapeuter og åtte voksne brukere med fatigue (18 år og eldre), uavhengig av diagnose. Ergoterapeutene rekrutteres blant tidligere deltakere av sertifiseringskurset som kvalifiserer til å kunne gi opplæring og veiledning i bruk av Aktivitetskalkulatoren til målgruppa. Disse vil få opplæring i verktøyet og prøve det ut med to brukere hver. Målgruppen: Verktøyet skal prøves ut av voksne (18 år og eldre) som opplever fatigue på grunn av en kronisk tilstand. Opplæring og veiledning gis av sertifiserte ergoterapeuter. Evaluering: Det vil bli gjennomført et fokusintervju med ergoterapeutene og individuelle intervjuer med åtte brukerne ca. 6 uker etter at verktøyet har blitt tatt i bruk. Resultatene fra intervjuene vil bli brukt til å justere verktøyet. Sikkerhet og etikk: Det søkes om nødvendige tillatelser fra Sikt og REK. Deltakelse i prosjektet er frivillig og deltakerne kan trekke seg fra prosjektet når som helst, uten å oppgi grunnen for det. Det forventes ikke at prosjektet vil medfører negative konsekvenser for deltakerne. Disse vil i tilfelle ivaretas av ergoterapeutene som er involvert i prosjektet. Forventede og sannsynlige utfordringer: Det forventes ingen store tekniske utfordringer eller utfordringer med å rekruttere prosjektdeltakere. Implementering: Endelig verktøy legges ut på Aktivitetskalkulatorbloggen: https://uni.oslomet.no/aktivitetskalkulator/ og blir del av innholdet av framtidige sertifiseringskurs. Det vil bli organisert egne opplæringstilbud for tidligere kursdeltakere.

Antall deltakere

12

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Det forventes at prosjektet vil føre til utvikling av et nytt registrerings- og planleggingsverktøy som forhåpentligvis kan erstatte eksisterende Aktivitetskalkulator-app. Det antas at verktøyet i Google Docs vil gjøre det mulig å registrere og planlegge daglige gjøremål på mobil, nettbrett eller PC. Vi forventer at utprøving og evaluering av verktøyet vil føre til at vi til slutt får utviklet et registrerings- og planleggingsverktøy som oppleves som nyttig og brukervennlig av både brukere og terapeuter. Vi forventer også at verktøyet enkelt kan deles med behandlende ergoterapeut for digital oppfølging på avstand, noe som vil gjøre oppfølgingen i bruk av Aktivitetskalkulatoren mindre energi- og tidkrevende for både bruker og ergoterapeut. Det kan føre til at Aktivitetskalkulatoren kan brukes som metode av enda flere ergoterapeuter og at metoden dermed blir tilgjengelig for flere personer med fatigue, både barn, unge, voksne og eldre. På denne måten er digitalisering av Aktivitetskalkulatoren med på utvikling av et bærekraftig samfunn og til bærekraftige helse- og velferdstjenester.

Plan for gjennomføring

Søke om nødvendige tillatelser fra Sikt og REK – Irma – April 2024 Videre utvikling av verktøyet – Malin og Synøve (hovedansvar) og Irma, Kirsti og brukerrepresentant (medansvar) – Mai – juni 2024 Utprøving av verktøyet (inkl. rekruttering og opplæring av ergoterapeuter) – Irma (rekruttering + opplæring), Kirsti, Malin og Synøve (inkl. innspilling opplæringsvideo) – August – desember 2024 Evaluering ved hjelp av intervjuer – Irma og Kirsti (hovedanvar) og Synøve og Malin (medansvar) – November 2024 – januar 2025 Transkribering og analyse av intervjuene – Irma og Kirsti (hovedansvar) og Synøve, Malin og brukerrepresentant (medansvar for analyse) – November 2024 – mars 2025 Justering av verktøyet – Malin og Synøve (hovedansvar) og Irma og Kirsti (medansvar) – Februar – mars 2025 Implementering – Irma og Kirsti (hovedansvar) og Synøve og Malin (medansvar) – Fra april 2025 Artikkelskriving og publisering – Irma (hovedansvar) og Kirsti, Synøve, Malin og brukerrepresentant (medansvar) – Februar – juni 2025

Prosjektleder

Irma Pinxsterhuis

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Digitaliseringsprosjekt Aktivitetskalkulator
Organisasjon
Brystkreftforeningen
Beløp Bevilget
2024: kr 180 000, 2025: kr 120 000
Startdato
15.04.2024
Sluttdato
30.06.2025
Status
Under gjennomføring