For deg – dramaserie om spiseforstyrrelser hos unge menn, sesong 2

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Spiseforstyrrelser oppfattes og omtales ofte som en “jentelidelse” og assosieres gjerne med anoreksi. Det er et bilde som både er skjevt og ufullstendig. Antakelig er det store mørketall når det gjelder spiseforstyrrelser hos gutter og menn, og inn her hører også bulimi og overspisingslidelse. Unge med spiseforstyrrelser har blitt flere, yngre og sykere under pandemien. Økningen av barn og unge som sliter psykisk har gjort at flere sykehus har måttet iverksette kriseplaner. ROS vil bevisstgjøre barn og unge og demme opp for utviklingen ved å snakke direkte og på nye måter med målgruppen.

Målsetting for prosjektet

Spre kunnskap om spiseforstyrrelser og en rekke forhold i livet og samfunnet som har sammenheng med lidelsen og skape større åpenhet om problemet blant unge, og i særlig grad gutter. Spiseforstyrrelser er mer utbredt enn mange vet, og vi vil at flere skal vite om saken og vårt tilbud.

Målgruppe

Primærmålgruppen er gutter og jenter i alderen 10-18 år, en formativ og sårbar fase av livet, der kroppen forandrer seg og spiseforstyrrelser kan utvikle seg.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

300000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Dette prosjektet er en dramaproduksjon, som pr. definisjon alltid er dyrt, men strippet ned til det aller nødvendigste og tilpasset distribusjonsplattfdormen TikTok. I prosjektet skal manus utvikles etter kokntakt med frivillige og eksperter, vi skal caste skuespillere, booke opptakssteder og gjennomføre prøvelesinger med skuespillerne. Deretter kommer selve produksjonen som skjer på mange locations, krever detaljert planlegging både praktisk og kreativt. Redigeringsfasen som følger etter dette er alltid viktig, og spesielt utfordrende i dette prosjektet siden det skal filmes i vertikalt format. Når serien er klar til publisering blir det viktig å sørge for at det er en god landingsside på vår nettisde nettros.no som tar imot unge som vil vite mer, eller har behov for noen å snakke med. Vi vil her forberede våre egne tjenester, og også informere andre aktuelle hjelpetjenester som ung.no, Kors på halsen, SnakkLitt osv. Selve publiseringsfasen blir en aktiv periode fordi plattformen «lever» på en helt annen måte enn på f.eks tradisjonelt TV. Her er det viktig å følge med i kommentaraktivitet på kanalen og fange opp og fjerne det som er uønsket, og ellers røkte en god og konstruktiv stemning.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektstart: August 2022 Forberedelser, manusutvikling mm: Sep-Nov 22 Produksjon: Jan-apr 23 Postproduksjon jan-mai 23 Lansering og publisering: mars-mai 23 Evaluering juni 23

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

«Toxic» følger den spennende kjærlighetshistorien mellom «Aurora» (25) og TikTok-kjendisen «Chris» (26). Men Aurora (og seerne) merker fort at noe skurrer. Chris sliter med en spiseforstyrrelse, og overtaler ham til å oppsøke hjelp. Målet med «Toxic» var å senke terskelen for å oppsøke hjelp mot spiseforstyrrelser – og da spesielt unge menn som er sterkt underrepresentert i tallene hos «ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser». Vi skulle også vise for pårørende at de kan ta kontakt med ROS for å bli guidet til riktig informasjon. Da var det viktig for oss å være på TikTok, hvor målgruppen vår (gutter og jenter 13-25) bruker mye av tiden sin. Ungdom blir bombardert av usunt innhold og trender rundt kropp og skjønnhet på TikTok, så det er viktig å være der med innhold som motvirker. De første episodene ble produsert med støtte fra Stimuleringsordningen, resten med støtte fra DAM Helse vår 2022. Målet har vært å skape engasjement rundt et tema som blir snakket alt for lite om.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

De 70 episodene i TOXIC har vært vist imponerende 10 millioner ganger og bidratt til økt bevissthet omkring et tema som ofte er tabubelagt. Om vi forutsetter at visningene fordeler seg på seere som har sett alle episodene, blir antall hoder 142 000. Vi vet at omtrent en av fire har sett hele serien, mens tre av fire har sett deler av den. Antall personer alt i alt regner vi derfor med har vært et sted mellom 200 000 og 300 000 personer. Jenteandelen er stor, i alle fall av de som har krysset av i TikTok for å «abonnere» på serien. Av nesten 20 000 faste følgere, er 86 prosent jenter og 14 prosent gutter. 60 prosent er mellom 18 og 24 år og 27 prosent mellom 25 og 34 år. Samlet seertid på TOXIC serien er ifølge TikTok 10 212 timer. ROS har rapportert en dobling i antall henvendelser fra menn til sin hjelpetjeneste. Det er også grunn til å tro at økt bevissthet omkring menn og spiseforstyrrelser er bra også for det flotte arbeidet ROS gjør overfor jenter og kvinner.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

300000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vår tilnærming tar utgangspunkt i medisinsk og psykologisk fagkunnskap og konkrete brukererfaringer. Faglig Støtte: Manus og storyline ble kvalitetssikret av våre fageksperter fra ROS og Camilla Lindvall Dahlgren, førsteamanuensis i psykologi ved Oslo Nye Høgskole. Ramme og Kontekst: Serien skildrer en virkelighet med sosiale medier konstant tilstede og som viktig faktor i hverdagen. Karakterutvikling: I seriens senere deler dykker vi dypere inn i hovedkarakteren Chris. Vi introduserer hans familie for å utforske bakteppet til hans spiseforstyrrelse. Behandlingsforløp: Vi fokuserer på Chris’ reise mot å søke hjelp og normaliserer ideen om at det ikke er et nederlag å søke behandling. Dette ble underbygd i researchfasen med dybdeintervjuer av personer som har gjennomgått behandling for spiseforstyrrelser. Interaktivitet: For å bringe karakterene nærmere publikum, arrangerte vi en livesending der skuespillerne opptrådte i sine roller. Dette ga oss muligheten til å adressere tabuer rundt sykdommen. Episodeformat: Basert på erfaringer fra sesong 1, har vi funnet at kortere episoder engasjerer seerne mer. Vi har derfor valgt å dele opp episodene for å gjøre dem mer fokuserte og direkte.

Resultater og resultatvurdering

TOXIC er en TikTok-basert dramaserie som bryter ny mark innen helseopplysning om spiseforstyrrelser hos unge menn. Prosjektet er unikt både i sitt fokus på en underkommunisert målgruppe og i valg av TikTok som plattform. Denne strategien har betalt seg: episodene har blitt vist 10 millioner ganger og har generert en betydelig økning i antall henvendelser til Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Teknisk sett er TOXIC nyskapende: Serien utnytter format og muligheter som delt skjerm og høydeforma for å skape en engasjerende seeropplevelse. På den kunstneriske siden balanserer serien mellom høy underholdningsverdi og et alvorlig helsebudskap. Dette har ikke gått på bekostning av innholdets kvalitet eller budskapets alvor. TOXIC er et banebrytende tiltak i en tid hvor mange unge sliter med psykisk helse generelt og spiseforstyrrelser spesielt. TOXIC bidrar til å endre oppfatningen av spiseforstyrrelser fra å være en «jentelidelse» til å inkludere unge menns utfordringer.

Oppsummering og videre planer

TOXIC har øt bevisstheten rundt spiseforstyrrelser hos unge menn i de unge målgruppene. Vi planlegger å sluttføre serien ved å følger Chris og Aurora inn i et nytt kapittel av livet: ekteskapet. Planen er å søke støtte til å følge Chris når han melder seg som aktiv frivillig i ROS og hvor han bruker sin egen erfaring til å hjelpe andre. Det vil gi serien en ekstra dimensjon av autentisitet og praktisk nytteverdi for ROS i rekrutteringen av frivillige. Vår ambisjon er også å nå ut til enda flere. Derfor vil vi også søke støtte til å utvide distribusjonen til å inkludere YouTube og Instagram.

Prosjektleder

Ivar Steen-Johnsen

Detaljer
Program
Helse vår (2022)
Prosjektnavn
For deg – dramaserie om spiseforstyrrelser hos unge menn, sesong 2
Organisasjon
Rådgivning om Spiseforstyrrelser
Org.ledd
Nordic Screens
Beløp Bevilget
2022: kr 1 200 000
Startdato
01.08.2022
Sluttdato
01.08.2023
Status
Avsluttet