Frivillige og kommune hand i hand

Godt samarbeid med pårørende og frivillige er avgjørende for en god demensomsorg.

I samarbeid med

Både ansatte, frivillige, beboere og pårørende kan nyte solen sammen. Foto: Førde helsetun

– Tjenestene blir bedre i samarbeid med de pårørende. De har et stort engasjement og sammen får vi det til. Det handler om å være konstruktive og jobbe godt sammen for best mulig resultat, sier kommunalsjef Kurt Even Andersen i Førde kommune.

Det er Nasjonalforeningen for folkehelsen i Sogn og Fjordane og Sunnfjord demensforening som tok initiativ til prosjektet «Frivillige og kommune hand i hand». Med seg på laget fikk de Førde kommune. Hensikten har vært å finne fram til gode måter å samarbeide på, blant annet gjennom å involvere og støtte pårørende og andre frivillige.

Gjennom å utvide forståelsen av pårørenderollen, og å sette pårørendearbeidet i system, har demensforeningen, lokale sykehjem og kommunen fått svært gode resultater.

Snudde negativ trend

KS’ brukerundersøkelse Bedre kommune viser at det ble markert positiv endring på de aller fleste faktorene i Førde kommune etter prosjektet. Trivsel, sosiale rammer, fleksibilitet og kvalitet i matservering var blant spørsmålene pårørende ble spurt om.

En sykkeltur i friluft er en hyggelig aktivitet for både beboere og frivillige eller ansatte. På Førde helsetun er dette en av flere aktiviteter som tilbys. Foto: Førde helsetun

De nasjonale tallene viser at pårørende ofte savner en fast kontaktperson. Det var også tilfelle i Førde. Bedre planer for brukerne og bedre samtaler har også vært et ønske.

– I 2015 var tallene for Førde godt under landsgjennomsnittet, mens det i 2018 lå godt over landsgjennomsnittet, forteller kommunalsjef Kurt Even Andersen.

Forenkling og mer frivillighet

For å endre situasjonen har prosjektet derfor fokusert på å forenkle informasjonen til brukere og pårørende.

– Tidligere fikk pårørende mye informasjon ved innleggelse. En fase hvor pårørende ofte er medtatte og slitne etter en krevende periode. Det handler om en kulturendring og å forstå enkeltsituasjonen, sørge for at informasjonen blir tatt i mot og forstått. Vi har endret rutiner og måter å arbeide på, forteller leder av skjermet enhet ved Førde Helsetun, Gunnvor Solheim Hjelkrem.

Besøkshunden Albatross er populær hos mange beboere. Foto: Førde helsetun

Kommunen jobber også aktivt for å bli et mer demensvennlig samfunn, og på Førde helsetun har de frivillige til stede i flere ulike roller. Blant annet har de aktivitetsvenner og besøkshunden Albatross. Men de ønsker ennå større tilstedeværelse fra frivillige.

Fornøyde brukere og pårørende

Selv om prosjektet er avsluttet lever metodikken videre, og både sykehjem, kommune og frivilligheten ønsker å opprettholde og videreutvikle det gode samarbeidet.

Kommunalsjef Kurt Even Andersen og leder av skjermet enhet ved Førde Helsetun, Gunnvor Solheim Hjelkrem, tror det viktigste er at prosjektet har bidratt til en kulturendring. Både ansatte, brukere og de pårørende fikk et nytt og bedre fokus på samhandling.

– Vi har fått gode og raske resultater. Med en drivende gode prosjektleder, Heidi Karin Ekehaug, fikk vi umiddelbare resultater, sier kommunalsjef Andersen, og legger til:

– Vi er veldig godt fornøyde med prosjektet, og tror det betyr mye for både brukerne og de pårørende, sier Hjelkrem.

Generalsekretær i Stiftelsen Dam Hans Christian Lillehagen (t.v.) besøkte kommunalsjef i Førde kommune, Kurt Even Andersen og leder av skjermet enhet ved Førde Helsetun, Gunnvor Solheim Hjelkrem. Foto: Stiftelsen Dam

– Se til Førde

Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, besøkte Førde kommune 10. april 2019. Han er imponert over resultatene.

– Prosjektet viser at det nytter å endre kultur for bedre samhandling. Mye har blitt bedre, selv om det er fremdeles mer man kan strekke seg etter for å bli enda bedre, sier han, og legger til:

– Jeg håper flere gjør som Førde og setter fokus på at pårørende og brukere er ressurser for en bedre hverdag, både for de som bor på sykehjem og de som jobber der. Alle vil gjøre sitt beste.


Sluttrapport

Bakgrunn

Sentralt i prosjektet har vore å fremje gode måtar å samarbeide, involvere og støtte pårørande og andre frivillige. I tråd med prosjektskildringa som ligg til grunn, har vi sett på korleis vi kan sette pårørandesamarbeid i system og utvide forståinga av pårøranderolla. Samtidig har målet vore å auke og samordne kunnskap slik a kommunen og frivillige betre kan trekke i same retning. Vi har gjennomført praktisk utviklingsarbeid for å legge til rette for eit nærare samarbeid med pårørande, involvere og engasjere ved å implementere gode pårørandesamtaler og sikre informasjonsflyt, men også støtte og hjelpe pårørande på andre måtar. Å kople folk som har lyst til å gjere ein frivillig innsats for andre og eldre som har behov for sosial støtte og aktivitet, har vore ei sentral oppgåve. Med dette har vi vektlagt å utvikle gode rutinar og system for rekruttering, opplæring og oppfølging av frivillige.

Oppsummering

Hovudmålet i prosjektet var å sette samarbeid med pårørande og andre frivillige meir i system og samtidig støtte og involvere på nye måtar. Målet er langt på veg nådd ved å systematisere pårørandesamtaler og informasjonsmateriell og systematisere opplæring av pårørande og andre frivillige. Samtidig viser evalueringa at det stadig er potensiale for å systematisere og følgje opp i praksis. Vi opplever at endring tek tid og at det å fremme samhandling med pårørande må jobbast vidare med kontiuerleg. Vi ønskjer å dele erfaringar med andre kommunar og andre organisasjonar

Prosjektgjennomføring

Prosjektet har delt arbeidet inn i fem fasar: 1. Planlegge og innhente gode praksisdømer 2. Kartlegge behov hos pårørande 3. Starte modellutvikling 4. Utvikle og prøve ut tiltak – (modell for rutinar og praksis) 5. Evaluere (prosessevaluering) Fasane kan forståast som delmål, der vi har jobba parallelt med ulike tiltak. I arbeidet med modellutvikling har det vore viktig å sjå samanhengar mellom ulike tiltak og dra nytte av meirverdiar knytt til kvart enkelt delprosjekt. Tiltak har vore utprøvd og justert under vegs. Pårørande har deltatt aktivt i styringsgruppe og arbeidsgrupper og i utvikling og utprøving av tiltak. Prosjektkoordinator har fått rettleiing frå Høgskulen på Vestlandet og USHT. Prosjektet har vore evaluert jamleg under vegs. Prosessen med utviklingsarbeid mellom frivillig og offentleg sektor er krevjande. Endring av rutinar, praksis, haldningar og kultur tek tid og står og fell med oppslutnad og motivasjon hos dei som deltek og skal gjere arbeidet. Det er menneska, ikkje ein modell, som endrar praksis og kultur i helse- og omsorgstenester og i lokalsamfunnet. Vår modell kan sjåast som verktøy på vegen til endra praksis.

Resultater

I tråd med posjektskildringa, innsamla data om pårørande og andre frivillige sine behov, meiner vi at vi har lukkast med å utvikle og prøve ut ny kunnskap og praksis knytt til å: •Nye måtar å fremme kunnskap om pårørande sine behov og komme tidlegare inn med informasjon og støtte •Å gjennomføre tiltak i samarbeid med pårørande og auke samspelet mellom pårørande, frivillige og helse og omsorg •Å vidareføre og styrke tilbod om opplæring for pårørande og frivillige •Å systematisere, sikre kontinuitet og heilskapstekining Vi opplever å vere på veg til å lukkast med: •Å auke samspelet mellom helse- og omsorgstenesta og den frivillige omsorga •Tilrettelegge og organisere nye møteplassar for pårørandegrupper •Sjukeheim og bufellesskap er på veg til å bli meir opne og inkluderande med omsyn til pårørande Delmåla i prosjektet er oppfylt, men prosessen krev tid, motivasjon, systematisk oppfølging og gjentatt informasjon og undervisning.

Antall personer i målgruppen

200

Sluttrapport/artikler (pdf)

Sluttrapport_Prosjekt Frivillige og kommune hand i hand_ 2016 -2017 300617.pdf

Prosjektleder

Heidi Karin Ekehaug

Detaljer
Program
Forebygging (2015)
Prosjektnavn
Frivillige og kommune hand i hand
Organisasjon
Nasjonalforeningen for folkehelsen
Org.ledd
Førde kommune
Beløp Bevilget
2016: kr 300 000
Startdato
31.12.2015
Sluttdato
29.06.2017
Status
Avsluttet
Flere detaljer

Mer informasjon om søknaden og sluttrapporten til dette prosjektet kan du få ved å kontakte søkerorganisasjonen eller sekretariatet i Stiftelsen Dam.