Eller å være tissetrengt, men ikke finne toalettet fordi det er så dårlig merket for dem som ser dårlig. For ikke å snakke om å være sulten, men ikke vite hvor pleieren satte middagstallerkenen, og så står det et tent stearinlys på bordet …
Blinde og svaksynte opplever mye rart i helsevesenet. Derfor har Norges Blindeforbund laget animasjonsfilmer som skal øke kunnskapen om hvordan helsepersonell skal forholde seg til pasienter som er blinde og svaksynte.
Se videoene her:
Lørdag 19. juni 2021 vant filmene i «Hjelp – vi har en blind pasient!» juryens pris på den internasjonale animasjonsfilmfestivalen i Annecy i Frankrike.
Søknadssammendrag
Bakgrunn
Vi hører historier om blinde og svaksynte som har blitt behandlet dårlig i helsevesenet. De blir ropt opp, men ikke hentet på legekontoret. Resepsjonisten peker og sier «der» når den blinde pasienten lurer på hvor heisen er. Mat blir satt fram uten at pleieren sier fra. Legen kommer inn i rommet uten å presentere seg eller å forberede pasienten på at han/hun skal undersøkes. Det er vanskelig å finne tilbake til rommet, fordi dører ikke er tydelig merket. Informasjon blir ikke gjort tilgjengelig for blinde pasienter. Det er mangel på kunnskap, og ubetenksomhet i møte med synshemmede.
Målsetting
Øke forståelsen og kunnskapen blant helsepersonell, og kommende helsepersonell, om hvordan de skal forholde seg til pasienter som er blinde/svaksynte. Målet er at synshemmede skal bli behandlet med verdighet og respekt i en situasjon hvor de er pasient/hjelpetrengende og ekstra sårbare.
Målgruppe
Helsepersonell samt elever/studenter på helsefagrelaterte studier. Pårørende er også en målgruppe.
Antall personer i målgruppen
400000
Beskrivelse av gjennomføring
Det skal lages en animasjonsfilm rettet mot helsepersonell og helsestudenter som skal øke forståelsen og kunnskapen blant helsepersonell, og kommende helsepersonell, om hvordan de skal forholde seg til pasienter/klienter som er blinde/svaksynte. Det skal også lages en folder med gode råd når man har en synshemmet pasient. Målet er at synshemmede skal bli behandlet med verdighet og respekt i en situasjon hvor de er pasient/hjelpetrengende og ekstra sårbare. Dette vil også kunne komme pårørende som er synshemmede til gode, for eksempel hvis barnet er innlagt på sykehus. For å rekruttere historier fra medlemmene, bruker vi radiokanalen vår, medlemsblad, telefon og sosiale medier. Blindeforbundets rehabiliteringsavdeling vil også være sentrale i prosjektet da de har masse erfaring fra møter med blinde og svaksynte som har vært i hjelpeapparatet på ulike måter. Disse historiene, danner grunnlaget for idé, manusutvikling, dreiebok og ferdig film samt folder. Mikrofilm er et prisbelønt animasjon- og produksjonsfirma som vi knytter til oss. Vi vil bruke animasjon og humor som et grep for å formidle, i stedet for tørr informasjon og pekefinger.
Fremdriftsplan
Januar-april: Forarbeid med innhenting av historier, møter med Mikrofilm og nedtegning av historier. April-august: Manusarbeid, storyboard, animasjon + produksjon av enkel folder September: Overlevering av film/folder Oktober- november: Markedsføring, distribusjon av film og folder Desember: Måling
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Vi hører historier om blinde og svaksynte som har blitt behandlet dårlig i helsevesenet. De blir ropt opp, men ikke hentet på legekontoret. Resepsjonisten peker og sier «der» når den blinde pasienten lurer på hvor heisen er. Mat blir satt fram uten at pleieren sier fra. Legen kommer inn i rommet uten å presentere seg eller å forberede pasienten på at han/hun skal undersøkes. Det er vanskelig å finne tilbake til rommet, fordi dører ikke er tydelig merket. Informasjon blir ikke gjort tilgjengelig for blinde pasienter. Det er mangel på kunnskap, og ubetenksomhet i møte med synshemmede.
Målsetting for prosjektet
Øke forståelsen og kunnskapen blant helsepersonell, og kommende helsepersonell, om hvordan de skal forholde seg til pasienter som er blinde/svaksynte. Målet er at synshemmede skal bli behandlet med verdighet og respekt i en situasjon hvor de er pasient/hjelpetrengende og ekstra sårbare.
Målgruppe
Helsepersonell samt elever/studenter på helsefagrelaterte studier. Pårørende er også en målgruppe.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
400000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Det skal lages en animasjonsfilm rettet mot helsepersonell og helsestudenter som skal øke forståelsen og kunnskapen blant helsepersonell, og kommende helsepersonell, om hvordan de skal forholde seg til pasienter/klienter som er blinde/svaksynte. Det skal også lages en folder med gode råd når man har en synshemmet pasient. Målet er at synshemmede skal bli behandlet med verdighet og respekt i en situasjon hvor de er pasient/hjelpetrengende og ekstra sårbare. Dette vil også kunne komme pårørende som er synshemmede til gode, for eksempel hvis barnet er innlagt på sykehus. For å rekruttere historier fra medlemmene, bruker vi radiokanalen vår, medlemsblad, telefon og sosiale medier. Blindeforbundets rehabiliteringsavdeling vil også være sentrale i prosjektet da de har masse erfaring fra møter med blinde og svaksynte som har vært i hjelpeapparatet på ulike måter. Disse historiene, danner grunnlaget for idé, manusutvikling, dreiebok og ferdig film samt folder. Mikrofilm er et prisbelønt animasjon- og produksjonsfirma som vi knytter til oss. Vi vil bruke animasjon og humor som et grep for å formidle, i stedet for tørr informasjon og pekefinger.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar-april: Forarbeid med innhenting av historier, møter med Mikrofilm og nedtegning av historier. April-august: Manusarbeid, storyboard, animasjon + produksjon av enkel folder September: Overlevering av film/folder Oktober- november: Markedsføring, distribusjon av film og folder Desember: Måling
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Ved hjelp av filmer med et skråblikk, vil vi øke forståelsen og kunnskapen blant helsepersonell, og kommende helsepersonell, om hvordan de skal forholde seg til pasienter som er blinde/svaksynte. Målet er at synshemmede skal bli behandlet med verdighet og respekt i en situasjon hvor de er pasient/hjelpetrengende og ekstra sårbare. Bakgrunnen er at vi har hørt mange historier om blinde og svaksynte som har blitt behandlet ubetenksomt eller direkte dårlig i møte med helsevesenet.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
«Hjelp – vi har en blind pasient!» har blitt til tre små, prisbelønnede dukkefilmer som med humor gir tips til den som hjelper svaksynte og blinde. Filmene har fått god rekkevidde og nådd målgruppa ved å legge på sponsing på You Tube og sosiale medier. De har også blitt sendt ut til målgruppa på epost. Det har i tillegg blitt laget annet informasjonsmateriell som folder og plakater. Engasjement og tilbakemeldinger på sosiale medier, og på epost viser at vi har truffet godt med budskapet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
300000
Prosjektgjennomføring/Metode
Pasient-historier ble formidlet til filmskaperne Mikrofilm, og sammen landet vi på tre situasjoner som kunne egne seg for film, og som samtidig er nært opp til de faktiske erfaringene. Det ble til dukkefilmene «Er du klar?», «Velbekomme» og «Hvor er toalettet?». Filmene er synstolket. De er delt og rettet mot målgruppene på sosiale medier. Det er også laget en folder, plakat og landingsside. Vi har brukt Precis digital til å analysere rekkevidde og engasjement.
Resultater og resultatvurdering
Rapporten fra Precis viser at vi har truffet veldig godt. Selv om filmene var nokså lange, fra 23 til 34 sekunder, klarte de å levere høye klikkrater, og billige klikkpriser på sosiale medier. Vi fikk 200 000 visninger i kampanjeperioden, mange likes, kommentarer og delinger. På You Tube så 42% av brukerne filmen i minimum 30 sekunder. Av de tre filmene presterte “Hvor er toalettet” klart best, målt på folk som valgte å fullføre visningen. Dette viser at vi har klart å levere veldig relevant innhold til målgruppen. Filmene har også bidratt til trafikkgenerering til nettstedet blindeforbundet.no. Det har også kommet mange positive tilbakemeldinger fra diverse institusjoner som har benyttet filmene, og som vil bruke dem i opplæring.
Oppsummering og videre planer
«Hjelp – vi har en blind pasient» har nådd mange i målgruppa, og har blitt godt mottatt. Det betyr ikke at vi kan lene oss tilbake å tro at problemet er løst. Filmene vil bli brukt av våre egne folk, både ansatte og medlemmer, i informasjonsoppdrag, og vi vil benytte anledninger som dukker opp til å gjenbruke filmene i sosiale medier. Så er det veldig gledelig at flere institusjoner vil bruke filmene i opplæring. Det er nødvendig, for som en blind kvinne sa: «De kan ikke en dritt om å være blind pasient».