Kaldtvannsvett -Produksjon og distribusjon av plakater

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Hvert år drukner det gjennomsnittlig 90 personer i Norge. 3 av 4 drukningsulykker skjer etter uventet fall i vann. Vi har verdens nest lengste kystlinje, der vannet er kaldt store deler av året. Gjennomsnittstemperaturen i norske vann er mellom 6 og 10 grader. Det er viktig å få ut informasjon om hva man bør gjøre om man havner i kaldt vann, for å nå nullvisjonen mot drukning som regjeringen etablerte i august 2023. Dette prosjektet retter seg mot de som ferdes på og ved kaldt vann, gjennom alle årets sesonger. I Norge er det også kaldt vann om sommeren mange steder, så budskapet er viktig å få ut til befolkningen gjennom hele året. På denne måten kan vi opplyse og informere på steder hvor folk ferdes i nærheten av kaldt vann.

Aktivitet/tiltak/metode

Redningsselskapet har utviklet en kaldtvannsvettplakat som består av fire enkle huskeregler man bør lære seg for å klare å redde seg selv om man havner i kaldt vann. Disse er: Flyt først, Få kontroll, Få hjelp og Finn utvei. De fire f-ene. Denne plakaten ønsker vi å printe ut på aluminium for å gjøre den vind- og værbestandig, å henge opp der folk ferdes ved vann og sjø. I første omgang ønsker vi å henge opp plakatene på de mange badstuene som finnes i Norge. Her er vi allerede i kontakt med Norges Badstulaug som er positive til ideen, og ønsker å bidra med plassering på sine badstuer. Vi tenker også å kontakte båt- og seilforeninger som vi i dag har et godt samarbeid med gjennom Redningsselskapet, da vi vet at mange som faller i vannet gjør dette nettopp når de skal sjekke båt/brygge. Slik vil vi enkelt og effektivt nå ut til målgruppen der de er. Prosjektet skal evalueres basert på hvor mange plakater vi får distribuert i første omgang. Målet er å få ut 50-100 plakater i 2024. Vi har allerede vært i kontakt med et trykkeri (konsis), som har gitt oss tilbakemelding om at trykk på aluminium vil være det beste for denne plakaten, da aluminium er det som er mest værbestandig å tåler sjø og saltvann.

Antall deltakere

100

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Aktiviteten er ment å øke befolkningens kunnskap og kjennskap til kaldtvannsvett, og hva man bør gjøre om man ufrivillig havner i kaldt vann. Ved at folk blir i stand til å gjøre en vurdering av hvor de ferdes, basert på temperatur i vann og sjø, så vil det være mindre sannsynlighet for at man tar valg man ikke har tenkt godt nok gjennom. Vi ønsker f.eks at folk skal tenke seg om før de beveger seg ut på brygga alene på kveldstid, med få personer i nærheten i tilfelle man skulle være uheldig å falle ut i vannet. Ved å informere å drive opplysningsarbeid vil man forhåpentligvis kunne gjøre folk i stand til å redde seg selv om uhellet skulle være ute, eller i beste fall klare å avstå fra å sette seg selv i farlige situasjoner.

Plan for gjennomføring

Redningsselskapet er ansvarlig for å få ferdigstilt plakaten slik at den kan brukes gjennom hele året. Nå finnes plakaten i en vinterversjon og en vårversjon. Det er ønskelig at denne lages som en helårs-plakat, uten grafiske elementer som viser til en spesifikk årstid. Slik sørger vi for at plakaten kan henge oppe 365 dager i året. Vi vil deretter trykke plakatene hos Konsis, og frakte de til vårt hovedkontor i Horten. Derfra vil Redningsselskapets kundesenter sende ut plakater til de båt- og seilforeningene som ønsker å motta disse, og til de badstuene som skulle ønske det. Badstuene er steder hvor folk naturlig ferdes ved og i kaldt vann, og vi synes det er et naturlig sted å forankre kaldtvannsvett. Vi kontakter selv badstuer og foreninger, og er allerede i gang med dette. De vil selv måtte henge opp plakaten når de får denne tilsendt, men de vil ikke ha noen kostnader ved prosjektet slik at det skal være enkelt å si ja til å stille opp. Redningsselskapet vil selv være ansvarlig for å holde oversikt over antall plasser plakaten er blitt sendt til og hengt opp.

Prosjektleder

Maja Ludvigsen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Kaldtvannsvett -Produksjon og distribusjon av plakater
Organisasjon
Redningsselskapet
Beløp Bevilget
2025: kr 47 000
Startdato
31.01.2025
Sluttdato
31.03.2025
Status
Under gjennomføring