Det lukter smeltet ost og nystekt brød på Mysen videregående denne ettermiddagen i mai. Fra biblioteket høres skravling og lek. Det er tid for kodekurs i regi av Dysleksi Indre Østfold, og deltakerne har akkurat spist seg mette på nydelige ostesmørbrød.
Nå er tid for læring, men er det virkelig sant at resultatet av denne kvelden er at deltakerne skal lage sine helt egne fjernstyrte biler?
Egen fjernstyrt bil
Ja visst, kan kursleder Arild Pedersen konstatere. Her skal det lages biler, og kodingen skal deltakerne gjøre helt selv. De har nemlig fått utdelt hver sine startsett med mikrochip og kretskort, og ved hjelp av et eget dataprogram skal de kode bilene, slik at de kan kjøre akkurat som de vil.
Det blir musestille i lokalet, og deltakerne følger interessert med på det Pedersen forteller. Akkurat dét er ikke en selvfølge for mange.
– Mange barn med dysleksi og dyskalkuli opplever ofte at de ikke henger helt med på skolen. Det krever mye av dem med både lesing, skriving og muntlige fremføringer. Derfor hadde vi lyst til å arrangere et kodekurs spesielt for disse barna, forteller prosjektleder Gro Hovland.
Mestring og selvtillitt
Målet med kurset er økt mestring og selvtillitt – i tillegg til at deltakerne har det gøy sammen.
– Vi håper de finner en interesse de kan holde på med videre på fritiden. Samtidig lærer de ting de vil ha nytte av i skolesituasjoner videre. For mange kan det bli en ekstra mestring at de har lært noe som de andre i klassen ikke kan, sier Hovland, og legger til:
– Her blir de utfordret til å lese på en måte som gjør det gøy. De leser korte instruksjoner og følger så instruksjonen. Man kan ofte velge om man vil jobbe på norsk eller engelsk, så her er det mulighet til å øve litt språk samtidig, uten at det blir for teoritungt.
Allerede etter kort tid viser de unge deltakerne at kurset har oppnådd målsetningen. Det kodes raskt, og i løpet av bare et par timer triller det flere biler rundt på gulvet på Mysen videregående skole.
– Kjempegøy, forteller deltakerne selv, før de kjører bilene videre.
Dam-tur
Høsten 2019 skiftet Stiftelsen Dam navn, og i den forbindelse spurte stiftelsen alle medlemsorganisasjonene om de kunne invitere generalsekretær Hans Christian Lillehagen til et av sine favorittprosjekter.
Dysleksi Norge valgte prosjektet «Koding uten trøbbel» i Indre Østfold – der Lillehagen fikk være med på kodekurs.
– Jeg er skikkelig imponert! Det ser veldig gøy ut, men koding er jo også krevende, så jeg synes det er kjempespennende at Dysleksi Indre Østfold har dette tilbudet til medlemmene sine. Det tror jeg kan bety mye for både mestring og selvtillit, og samtidig lærer de jo noe som er veldig nyttig, sier han.
Her kan du se alle prosjektene som skal besøkes gjennom Dam-tur: