Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det har i de senere år vært en nedgang i antall nyretransplantasjoner, både med avdød og levende giver, mens ventelistene har økt. Dette har skapt bekymring i transplantasjonsmiljøet, som har etablert en arbeidsgruppe for å få flere levende givere. Ett av tiltakene som framheves av arbeidsgruppen, er informasjon bl.a. via Internett og sosiale medier. Mor og datter som skal filmes i dokumentaren, har selv tatt initiativ til å lage den for å spre informasjon om levende giver-donasjon. Datter er utredet og godkjent som donor. Transplantasjonen skal skje 22. november 2017 på OUS Rikshospitalet.
Målsetting for prosjektet
Langsiktig mål: Øke antall levende givere av nyre. Kortsiktig mål: Oppnå minst 300 000 visninger av filmen i kort eller lang versjon i sosiale medier og minst 20 presseoppslag om den innen november 2018.
Målgruppe
Alle som kan bli aktuelle som levende giver av nyre (friske ≥18 år). Man vet ikke hvem disse vil bli; målgruppen er følgelig hele den voksne norske befolkning.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
500000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Filmen produseres med tradisjonell dokumentarisk tilnærming. Regissør og fotograf Harald Herland i Applaus! film&tv as har produsert film i mer enn 20 år og har helse som ett av sine spesialområder. Hovedpersonene følges i hverdagen, inkl. dialysebehandling, før/etter transplantasjonen. Operasjoner av mor og datter på OUS Rikshospitalet filmes. Helsepersonell som er med på operasjonene, bidrar med faktainfo og uttalelser om behovet for levende donorer. Filmen, som kan deles opp i kortere deler tilpasset ulike medier, lanseres i forbindelse med morsdagen 2018. Applaus! film&tv as har stor kompetanse på markedsføring og bredt kontaktnett innenfor mediebransjen. Filmene vil bli distribuert gjennom de største sosiale mediene, og vi ønsker å bruke «ambassadører», kjente personer med stort nettverk, og en riksdekkende kanal (NRK, TV2 el. VGTV) for ytterligere distribusjon. Visningene vil generere presseoppslag; LNT følger opp med informasjonsarbeid/spredning i sosiale og tradisjonelle medier. En arbeidsgruppe med representanter fra nyremedisinsk fagmiljø, LNT, produksjonsselskapet og deltakerne i filmen, samarbeider for faglig kvalitetssikring og legger plan for distribusjon. Dialyseavdeling og OUS Rikshospitalet har godkjent filming.
Fremdriftsplan for prosjektet
Uke 36-52, 2017: Opptak før, under og den første tiden etter transplantasjonen. NB! Filming før prosjektstart nødvendig da operasjonsdato er satt til nov. 2017. Møte arbeidsgruppe. Uke 1-5,2018: Opptak: Livet med ny nyre. Redigering/etterarbeid. Møte arbeidsgruppe. Feb. 2018: Lansering, spredning, pressekontakt. Mai-nov. 2018: dokumentere ant. visninger/presseoppslag, evaluering, sluttrapport. Møte arbeidsgruppe.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting for prosjektet er å øke andelen av levende nyredonorer. Øke engasjement og forståelse for donasjon generelt og levende donasjon spesielt. Prosjektet kom i stand på initiativ fra en kvinne som ønsket å donere nyren sin til moren, og via filmselskapet Applaus! film og tv as og Landsforeningen for Nyrepasienter og Transplanterte ble prosjektet etablert.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Målsettingen for prosjektet var 300 000 visninger i sosiale medier og minst 20 presseoppslag. Langsiktig økning av levende nyredonorer er også et prosjektmål. Filmen oppnådde nær 140 000 visninger på Facebook og i sosiale medier. Under halvparten av målsettingen, men likevel et svært akseptabelt visningstall. Medieoppslag ble begrenset til et grundig direktesendt intervju i Østlandssendingen og et portrettintervju i ukebladet Hjemmet. Så her ser vi oss ikke fornøyd med resultatet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
200000
Prosjektgjennomføring/Metode
Filmen er gjennomført som en klassisk dokumentarfilm der kamera følger mor og datter gjennom en lengre periode. Seerne får ta del i datterens tanker om å donere sin egen nyre, og moren forteller sine tanker om å ta i mot en slik gave. Samarbeidet mellom filmselskapet, LNT og Stiftelsen organdonasjon har vært vellykket og utslagsgivende for god spredning av film og budskap. Oslo Universitetssykehus og Sykehuset i Vestfold har vært til uvurderlig hjelp i opptaksperioden.
Resultater og resultatvurdering
Vi har over beskrevet de kvantitative målene for prosjektet. Forutsetningen for å nå disse målene var at vi skulle etablere samarbeid med en av de store kanalene på internett – VGTV, Aftenposten TV e.l. Et slikt samarbeid lyktes vi desverre ikke å etablere. Vårt langsiktige mål var å øke antall levende givere av nyre. Det er gått vel ett år siden lansering av filmen på sosiale medier, og for tidlig å måle langsiktig effekt. Men i en mail fra Hedda Holth, kommunikasjonsrådgiver ved direktørens stab, Oslo universitetssykehus får vi følgende tilbakemelding: «Andelen levende donorer av nyre er nå tilbake der vi har brukt å være, etter å ha ligget lavt en periode. Om dette skyldes filmen, det arbeidet som gjøres på sykehusene over hele landet eller en kombinasjon vet vi ikke. Men det vi vet er at gode historier fra pasienter ofte gir et oppsving, og det er jo alltid bra. Vi har fått masse fine tilbakemeldinger på filmen, både fra pasienter, pårørende og ansatte.»
Oppsummering og videre planer
Filmprosjektet er avsluttet, og filmen brukes i kommunikasjonsarbeidet til både LNT og Stiftelsen Organdonasjon. Filmen er tilgjengelig i sosiale medier, og vi ser at den stadig får nye seere. Alle parter i samarbeidet er åpen for å utvikle tilsvarende filmprosjekt når det eventuelt åpner seg muligheter for dette.