Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Personer med autismespektertilstander (AST) har betydelig større risiko enn typisk utviklede personer for å utvikle stressplager og tilleggslidelser som angstlidelser og depresjon. Det er mulig å behandle tilleggslidelsene, men vi mangler et norsk program utviklet for dette. Prosjektets mål er å lage et behandlingsprogram som helsepersonell i kommunal- og sykehussektor kan bruke gratis til å fremme livskvalitet, psykisk helse og økt sosial deltakelse hos barn og ungdom med AST. Det vil også bli laget en hjemmeside der brukere vil bidra med egne stressmestringsteknikker basert på en spørreundersøkelse blant Autismeforeningens medlemmer. «Mindre Stress” programmet vil bli basert på kognitiv atferdsterapi og er spesielt tilpasset behovene til personer med autismespektertilstander (AST). En pilotversjon av programmet har blitt utviklet i samarbeid med en internasjonal ekspert på AST. Pilotversjonen har blitt testet ut på pasienter i Norge i et forskningsprosjekt med lovende resultater. En prosjektgruppe, bestående av en norsk psykologspesialist, en internasjonal ekspert på AST, brukermedvirkere fra Autismeforeningen, og fagpersoner som representerer spesialisthelsetjenesten i alle fire helseregioner vil delta i prosjektet. Prosjektet vil øke tilgjengeligheten til en kunnskapsbasert metode nasjonalt ved å gjøre programmet gratis tilgjengelig for terapeuter som jobber i kommunal sektor og i spesialisthelsetjenesten (BUP og habilitering). Det vil også bli tilbudt gratis kurs i metoden for helsepersonell. Det forventes at prosjektet har en stor nytte for både personer med en autismespektertilstand, for helsepersonell, og for samfunnet for øvrig. Det har blitt estimert at kostnader for samfunnet er rundt $2.4 millioner per person med en autismespektertilstand (Buescher et al., 2014). Derfor vil prosjektet også ha stor samfunnsnytte, samt at personer med autismespektertilstander vil få stor nytte av å få tilgang til mer effektive tiltak, som igjen kan gjøre dem mer i stand til å fungere i arbeidslivet og få høyere livskvalitet. Prosjektet er innovativt og nytenkende, siden programmet ikke er laget på samme måte som tradisjonelle behandlingsprogrammer, men fremhever visuell læring og tar utgangspunkt i styrker og de forutsetninger som barn og unge med AST har for læring.