Mumsis fristelser

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

«Jeg har solgt sukker, og jeg har solgt mye av det.» Det er åpningsreplikken til Mumsi, en animert logofigur, som holder pressekonferanse – og er hovedperson i en dansk kortfilm vi ønsker å dubbe til norsk. Mumsi fortsetter: «Jeg hadde min egen nachos, lasagne og fruktyoghurt. Men langsomt gikk det opp for meg, at maten jeg var med å selge, ikke var annet enn tomme kalorier.» Overvekt øker risikoen for minst 15 typer kreft. Ifølge Helseundersøkelsen i Trøndelag er nesten 7 av 10 voksne overvektige. Om lag 1 av 6 barn og ungdom har overvekt eller fedme. Andelen med overvekt er 30 % høyere blant barn av mødre med kort utdanning enn barn av mødre med lang utdanning. Barn og unge utsettes for massiv markedsføring av usunn mat og drikke. Samtidig er unge ekstra sårbare for påvirkning og press. Kreftforeningen jobber for forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke fordi barns rettigheter må komme først. Myndighetene har et særskilt ansvar for å skjerme barn og unge, og Kreftforeningen mener at vi må gjøre mer. Vi ønsker derfor en norsk versjon av kortfilmen med Mumsi, som en del av vårt forebyggende arbeid og med kreftforeningen.no som digital plattform. «- Veldig bra! Helt enig i den vinklingen – peke på samfunnet i mye større grad.» Sitat fra fagperson i Helsedirektoratet.

Aktivitet/tiltak/metode

«Finnes denne på norsk?» Sitat fra ansatt i et tverrfaglig team ved behandling av barn med overvekt/fedme på et sykehus. Kreftforeningen har vist den danske kortfilmen for flere målgrupper, deriblant helsepersonell, byråkrater, forskere og ungdom. En samlet tilbakemelding er at filmen adresserer markedsføring av usunn mat og drikke på en god måte, og kan gi et godt utgangspunkt for dialog – mellom voksne og barn/unge, voksne imellom og barn/unge imellom. I Folkehelsemeldingen (Meld. St. 15 2022–2023) står følgende: «Regjeringa vil derfor vurdere ulike tiltak for å verne barn betre mot marknadsføring av usunn mat og drikke. Alternative løysingar kan vere regulering av slik marknadsføring… .» I juni vedtok Stortinget at det skal utarbeides et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn og unge under 18 år. Det er antydet at lovforslaget vil komme på høring i løpet av våren 2024. Gitt at helsemyndighetene nå jobber med et lovforslag, vil filmen om Mumsi kunne være et viktig verktøy i å gjøre lovforslaget kjent og øke bevisstgjøringen om betydning av markedsføring for barn og unges kosthold og levevaner. Mumsi er altså tegneseriefiguren som inngår i Kræftens Bekæmpelse sitt prosjekt «Et Lettere Samfund», og som de beskriver på følgende måte: «Mumsi fik drømmejobbet som morgenmadsmaskot, men en dag kunne han ikke kunne se sig selv i øjnene længere. Mange danskere mener, at det er folks egen skyld, at de har overvægt. Men bærer den branche, som Mumsi er en del af, ikke noget af ansvaret for, at over halvdelen af os danskere nu lever med overvægt?» Filmen kan sees ved å følge lenken: https://www.youtube.com/watch?v=efh9QqXHemQ En mulig utfordring er at vi ikke klarer å gjøre filmen kjent blant målgrupper, men som beskrevet videre foreligger konkrete planer om bruk av ulike kanaler. Antall visninger og tilbakemelding fra ulike aktører vil danne grunnlag for evaluering. Det er ingen personvernhensyn å ta, da filmen vil ligge åpent tilgjengelig for alle.

Antall deltakere

0

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Det primære målet med en norsk versjon av Mumsi-filmen er å formidle vårt budskap om hvor overveldende markedsføringen av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge er, i relevante kanaler og fora. I et kreftforebyggingsperspektiv, og i arbeidet med å redusere risikoen for overvekt blant barn og unge, vil filmen være viktig for å løfte debatten fra det enkelte individs ansvar til ansvaret på systemnivå. Det sekundære målet med Mumsi-filmen er at den kan være til stor nytte for skoler, høgskoler/universiteter, helsepersonell og beslutningstakere ettersom det er et spisset og tydelig budskap i filmen – og ved at filmen kan inngå som en del av gode pedagogiske undervisningsopplegg. Mumsi-filmen er relevant for flere fag i skolen, blant annet mat og helse, i naturfag, som en del av kildekritikk iblant annet samfunnsfag, og som en del av undervisning om reklame i norsk. Filmen gjøres kjent via ulike kanaler, allianser og nettverk – eksempelvis Elevkanalen TV2, som Kreftforeningen har et etablert samarbeid med. Kreftforeningen kan også bruke egne kanaler for å gjøre dette kjent: Nettsiden kreftforeningen.no (hvor filmen vil ligge tilgjengelig), Kreftforeningens Vitensenter (som har egen landingsside og tar imot skolebesøk), og Kreftforeningens kontoer på Facebook og Instagram. Videre kan informasjon videreformidles målrettet via de 18 pasientforeningene Kreftforeningen samarbeider med, hvor Ung Kreft vil være særlig aktuell i denne sammenhengen. Mumsi-filmen kan på lang sikt markedsføres gjennom flere kanaler og media via Kreftforeningens etablerte samarbeidspartnere på området. Kort oppsummert kan en norsk-dubbet Mumsi-film bidra til bevisstgjøring blant barn og unge selv, og sentrale voksenpersoner i deres liv – samt byråkrater, politikere, helsepersonell og forskere.

Plan for gjennomføring

Kræftens Bekæmpelse har gitt oss tillatelse til å dubbe Mumsi-filmen på norsk, og Kreftforeningen har vært i dialog med produksjonsselskapet de benyttet til å lage Mumsi-filmen. Gitt at midler mottas medio februar, er det ønskelig å starte prosjektet umiddelbart ved at referansegruppen etableres og forarbeidet starter. Det inkluderer oversettelse av manus og sondering av en egnet stemme til dubbingen av Mumsi-filmen. Ifølge produksjonsselskapet vil de trenge to uker på selve arbeidet med dubbingen. Målet er at en norsk versjon av Mumsi-filmen ferdigstilles og gjøres tilgjengelig på nettsiden vår i løpet av våren 2024. Når alt er klart kan informasjon formidles til skoler, som kan bruke filmen for å nå konkrete kompetansemål i læreplanen for relevante fag. Eksempelvis kan filmen omtales i artikler til fagtidsskrift som Mat og helse i skolen. I tillegg kan vi invitere andre organisasjoner vi samarbeider med på feltet, til å gjøre filmen kjent. Et konkret eksempel er NCD- alliansen som vi samarbeider med i kampen mot ikke-smittsomme sykdommer (Non-Communicable Diseases – NCD). Alliansen består av Kreftforeningen, Diabetesforbundet, Rådet for psykisk helse, LHL og Nasjonalforeningen for folkehelsen. Kreftforeningens fagnettverk vil bli oppfordret til å dele videre med sine nettverk og samarbeidspartnere. Antall visninger av Mumsi-filmen inkluderes i den endelige evalueringen av prosjektet. Arbeidsgruppen vil i tillegg gjennomføre en evaluering basert på ekstern tilbakemelding i prosjektperioden, med utgangspunkt i kommentarer og andre innspill relatert til markedsføring av filmen. Her vil tilbakemelding via fagnettverket og andre kontakter bli viktig. Prosjektet avsluttes med en sluttrapport til Stiftelsen Dam.

Prosjektleder

Mona Bjelland

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Mumsis fristelser
Organisasjon
Kreftforeningen
Beløp Bevilget
2024: kr 253 000
Startdato
21.02.2024
Sluttdato
30.11.2024
Status
Under gjennomføring