– Sesong tre består av nære, ekte historier fra mennesker som lever med angst, forteller prosjektleder og programleder Christine Dancke.
Flere menn
Premiere for den tredje sesongen av podcasten Noia var 28. oktober 2020, og framover får lytterne to ferske episoder hver uke. Dancke er særlig glad for at flere menn er med denne sesongen.
Her finner du Noia
Du kan høre alle episoden av Noia på Spotify, iTunes eller andre steder du normalt hører på podcast. Eller du kan høre dem på Noias egen nettside, som du finner her.
Se Noia på God Morgen, Norge: NRK-Abu om dødsangsten som tvang ham til å holde seg hjemme
– Vi er veldig glade for og ydmyke over at flere menn åpner seg om tabubelagte tanker og følelser, og dette er første gang vi har flere menn enn kvinner som gjester, sier hun.
Noia – del 3 er en oppfølger til prosjektene Noia – en podcastserie om angst og Noia – del 2.
Ideen til Noia ble født etter at programleder Christine Dancke var åpen om sin egen panikkangst. Med seg på laget har hun fått psykolog Carina Poulsen, og sammen inviterer de ulike gjester til podcasten for å snakke om temaer rundt psykisk helse.
Viktig sesong i en krevende tid
Som så mye annet i 2020 har innspillingen denne gangen blitt annerledes. Men pandemien har også satt Noia inn i en kanskje enda viktigere kontekts.
– Situasjonen vi lever i gjør ting litt mer krevende og omstendig, så vi har – som de fleste andre – opplevd mye utsettelser og endringer underveis, forteller Dancke, og legger til:
– Men vi er utrolig glade for at vi har fått muligheten til å lage dette viktige innholdet, i en tid hvor manges psykiske helse møter utfordringer som følge av verden rundt oss. Å spille inn Noia er hver eneste gang sterkt og rørende, samt en viktig påminner om hvor lite spesielle vi er når det kommer til det å ha angst. I denne sammenhengen føles det veldig godt – vi er mange, og gjennom åpenhet og deling av kunnskap kan vi alle få det bedre.
– Livsendrende
De to første episodene i sesong tre fokuserer blant annet på å ikke føle seg «syk nok» til å be om hjelp eller snakke om sin psykiske helse, og på tvangstanker av seksuell karakter. Dancke forteller at hun har fått mange tilbakemeldinger fra folk som kjenner seg igjen i det første, mens noen har fortalt at å høre episoden med Håvard, som beskriver hvordan det er å leve med tvangstanker, var nærmest livsendrende.
– Tenk å bære på skamfulle tanker om at du er den eneste i verden som har den type tanker, for å så å høre et annet menneske beskrive nærmest akkurat det samme du selv går igjennom. Det er ekstremt normaliserende, sier Dancke.
Vil spre kunnskap
Målet med Noia er å blant annet å spre kunnskap om mental helse, og ikke minst å normalisere.
– Vi håper lytterne våre føler seg litt mindre alene, litt mer kunnskapsrike og litt mer nysgjerrige på sin egen mentale hygiene, sier Dancke, som også denne gangen har med seg psykolog Carina Poulsen i studio.
– Carina skal forsøke å ta oss igjennom hvordan vi kan utfordre tanker som «jeg er ikke god nok», så jeg håper at de som hører på har lyst til å eksperimentere litt med å tenke bedre om seg selv.
Glad for samarbeid
Alle de tre sesongene av Noia har blitt til i tett samarbeid med Rådet for psykisk helse. Prosjektkoordinator Charlotte Elvedal forteller at de er takknmelig for samarbeidet, og mener de foregående sesongene har banet vei for enda mer åpenhet.
– Vi er veldig glade for dette samarbeidet. Vi jobber tett sammen med Christine om innholdet i forbindelse med søknaden, særlig på temaer, sier hun, og legger til:
– Vi ser at de forrige sesongene har gjort noe med både prosjektlederne og de som deltar nå. Det er – om mulig – enda mer avslappet og trygt, deltagerne tør å åpne enda mer nå som de helt sikkert har hørt mange episoder selv og vet at det de kommer med vil bli tatt godt imot og være veldig nyttig, ja til og med livreddende, som Christine sier.
Sammendrag
Bakgrunn
Dette prosjektet startet i 2016 da prosjektleder, Christine Dancke, ble rammet av panikkangst. Savnet etter lavterskeltilbud, informasjon og gjenkjennbare historier ble bakgrunnen for podcastserien “Noia” som nå har gått i to sesonger. Behovet for tilbudet har vært enormt skal vi tro tallene – podcasten er lastet ned over 700 000 ganger og nye episoder etterlyses daglig av brukerne. Andelen unge mennesker med angstlidelser øker stadig, behandlingskøen vokser, noe som kanskje gjør et tilbud som «Noia» viktigere enn noen sinne.
Målsetting
200 000 nedlastinger av den nye sesongen alene innen 1.12.2020, lage en ny kanal på Instagram der lytterne kan stille spørsmål til oss uavhengig av når de lytter, fylle minst 75% av lokalene på turné, oppnå nærere møter med lytterne samt bidra til avdramatisering og normalisering av angst.
Målgruppe
«Noia» sin målgruppe er primært folk mellom 15 og 40 år som har opplevd angst, har pårørende med angst eller har lyst til å lære mer om psykisk helse.
Antall personer i målgruppen
700000
Beskrivelse av gjennomføring
Tiltaket for Noia er tredelt: Podcast med tilhørende videoinnhold, oppretting av en ny kanal for ytterligere brukerkontakt (instagram) samt turnévirksomhet for å komme tettere på lytterne og treffe bredere. Podcasten er hjertet i Noia-prosjektet, og det ønsker vi at den skal fortsette å være. Vi får stadig ønsker om tema folk ønsker at vi lager episoder om, blant disse er særlig behandlingsformer, sammenhengen mellom angst og depresjon samt skambelagte tvang, f.eks. tvangstanker av seksuell karakter. Totalt ser vi for oss 14-16 episoder. Vi ønsker å bruke instagramkontoen @noiapodcast for å forenkle brukerkontakten ytterligere for lytteren. Vi har sett at det er et behov hos folk for å kunne stille spørsmål til den enkelte episode og tema, og da Noia ikke er en aktualitetespodcast, men en som er like aktuell året rundt og år etter år, er det viktig at anledningen til å stille oss spørsmål ikke har en kort tidsfrist. Til slutt ønsker vi å reise på turné og ha 10 livesamtaler med varighet på omtrent 1 time og ha høy grad av brukermedvirkning. De skal foregå over store deler av landet geografisk.
Fremdriftsplan
Tiltakene planlegges og gjennomføres parallelt, og episodene med tilhørende videoinnhold publiseres ukentlig. Dette setter brukermedvirkningen i fokus slik vi ønsker, da lytterne stadig kan ønske seg tema og komme med tilbakemeldinger mellom episodene. Vi ønsker å starte arbeidet i februar 2020 og begynne publisering i juni samme år. Turné er tenkt planlagt og gjennomført fra våren til senhøsten 2020.
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Dette prosjektet startet i 2016 da prosjektleder, Christine Dancke, ble rammet av panikkangst. Savnet etter lavterskeltilbud, informasjon og gjenkjennbare historier ble bakgrunnen for podcastserien “Noia” som nå har gått i to sesonger. Behovet for tilbudet har vært enormt skal vi tro tallene – podcasten er lastet ned over 700 000 ganger og nye episoder etterlyses daglig av brukerne. Andelen unge mennesker med angstlidelser øker stadig, behandlingskøen vokser, noe som kanskje gjør et tilbud som «Noia» viktigere enn noen sinne.
Målsetting for prosjektet
200 000 nedlastinger av den nye sesongen alene innen 1.12.2020, lage en ny kanal på Instagram der lytterne kan stille spørsmål til oss uavhengig av når de lytter, fylle minst 75% av lokalene på turné, oppnå nærere møter med lytterne samt bidra til avdramatisering og normalisering av angst.
Målgruppe
«Noia» sin målgruppe er primært folk mellom 15 og 40 år som har opplevd angst, har pårørende med angst eller har lyst til å lære mer om psykisk helse.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
700000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Tiltaket for Noia er tredelt: Podcast med tilhørende videoinnhold, oppretting av en ny kanal for ytterligere brukerkontakt (instagram) samt turnévirksomhet for å komme tettere på lytterne og treffe bredere. Podcasten er hjertet i Noia-prosjektet, og det ønsker vi at den skal fortsette å være. Vi får stadig ønsker om tema folk ønsker at vi lager episoder om, blant disse er særlig behandlingsformer, sammenhengen mellom angst og depresjon samt skambelagte tvang, f.eks. tvangstanker av seksuell karakter. Totalt ser vi for oss 14-16 episoder. Vi ønsker å bruke instagramkontoen @noiapodcast for å forenkle brukerkontakten ytterligere for lytteren. Vi har sett at det er et behov hos folk for å kunne stille spørsmål til den enkelte episode og tema, og da Noia ikke er en aktualitetespodcast, men en som er like aktuell året rundt og år etter år, er det viktig at anledningen til å stille oss spørsmål ikke har en kort tidsfrist. Til slutt ønsker vi å reise på turné og ha 10 livesamtaler med varighet på omtrent 1 time og ha høy grad av brukermedvirkning. De skal foregå over store deler av landet geografisk.
Fremdriftsplan for prosjektet
Tiltakene planlegges og gjennomføres parallelt, og episodene med tilhørende videoinnhold publiseres ukentlig. Dette setter brukermedvirkningen i fokus slik vi ønsker, da lytterne stadig kan ønske seg tema og komme med tilbakemeldinger mellom episodene. Vi ønsker å starte arbeidet i februar 2020 og begynne publisering i juni samme år. Turné er tenkt planlagt og gjennomført fra våren til senhøsten 2020.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Dette prosjektet startet i 2016 da prosjektleder, Christine Dancke, ble rammet av panikkangst. Savnet etter lavterskeltilbud, informasjon og gjenkjennbare historier ble bakgrunnen for podkastserien “Noia”. Den har nå gått i tre sesonger med støtte fra Rådet for Psykisk Helse og Stiftelsen Dam, og er lastet ned over 990 000 ganger. Podkasten skal fungere som et oppslagsverk om angst der folk kan finne historier de kan kjenne seg igjen og gjennom dette føle seg mindre alene. Målet for del 3 av Noia var å fortsette arbeidet med å gjøre mennesker oppmerksomme på at tilbudet finnes, i og utenfor kjernemålgruppa 18-40 år. Vi ønsket å oppnå 200 000 nedlastinger på vår nye sesong innen utgangen av 2020, noe vi nærmet oss da vi landet på 185 000 nedlastinger på Noia del 3 før jul. Dette tallet fortsetter å øke i skrivende stund, og totalt sett kommer antall nedlastinger av podkasten til å passere 1 million innen utgangen av påske 2021.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi nådde 185 000 nedlastinger innen utgangen av 2020, så vi nådde ikke tallmålet vårt helt, men nesten. I skrivende stund har vi passert 1 million nedlastinger av Noia totalt sett. Når vi aktivt publiserer Noia (altså når vi er i sesong), ser vi at aktiviteten øker, også på gamle episoder. Dette tolker vi i retning av stadig nye mennesker oppdager Noia.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000000
Prosjektgjennomføring/Metode
Dette prosjektet ble påbegynt i februar 2020 – da var planen å gjøre research og booke gjester på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi hadde fått fra lytterne våre. Rett etter oppstart kom koronaepidemien til Norge, og grunnet det satte vi med én gang arbeidet med å lage innhold tilpasset situasjonen. Dette resulterte i to episoder: «Isolasjon & katastrofetanker» og «Krise & usikkerhet». I sistnevnte fikk vi besøk av krisepsykolog Rune Stuvland. I tillegg til planlegging av podkast skulle vi også planlegge en Noia-turné som skulle gjennomføres høsten 2020. Dette ble vanskelig og uforutsigbart å jobbe med, så vi søkte om omdisponering av midler fra turné til sideprosjektet #noiainaturen. Foruten turnéen som ikke ble noe av, gikk resten av Noia del 3 som planlagt. Vi begynte publiseringen av den ordinære podkastsesongen i oktober 2020, og fortsatte publisering frem til julen 2020. Underveis i dette prosjektet fikk vi mange forespørsler om vi kunne dekke depresjon i større grad, noe som medførte at vi søkte koronamidler fra Stiftelsen Dam for å lage «Noia – depresjon». Søknaden ble innvilget, og arbeidet er igangsatt.
Resultater og resultatvurdering
Sammenlignet med de tidligere sesongene, har enkeltepisodene har noe lavere antall avspillinger. Det ser vi på som en konsekvens av at det finnes veldig mange flere podkaster på markedet. Fra mars til desember 2020 har podkasten hatt 185 000 avspillinger. Mest hørt er de dedikerte koronaepisodene. Dette er veldig nærme målet vårt om 200 000, og det at vi ser at det fortsatt lyttes til nærmest alle episoder av Noia på daglig basis er vi veldig fornøyde med. Noias rause følgere har vært rause med å dele info om at den nye sesongen var tilgjengelig, noe som har gjort at den totale spredningen på sosiale medier også for denne sesongen har vært omfattende og nådd over 1 million mennesker. Det betyr at mange har hørt om Noia selv om de ikke nødvendigvis har hørt på Noia.
Oppsummering og videre planer
Gjennomføringen av Noia del 3 har gått bra, selv om deler av planene måtte endres i lys av pandemien. Hva gjelder lyttertall nådde vi ikke helt målet vi hadde satt oss, men vi ser at de vokser sakte, men sikkert daglig. Hva gjelder sosiale medier og videoinnhold er vi fornøyde med resultatene og opplever at denne sesongen har lagt grunnlag for mange spennende retninger å ta prosjektet videre i. Podkasten vil fortsette å fungere som et oppslagsverk – den er alltid tilgjengelig, og vi ser at den brukes av hundrevis av mennesker daglig, også utenfor sesong.