Hjelper arbeidsinnvandrere med bruk av elektroniske tjenester

Mange opplever store utfordringer med NAV og helsevesenets elektroniske tjenester. Norsk Folkehjelp kombinerer digital opplæring med samhold og glede.

I SAMARBEID MED

Mange arbeidsinnvandrere, som inntil nylig nesten utelukkende har konsentrert seg om å jobbe, har plutselig blitt kastet ut i en ny virkelighet der de må bruke de elektroniske tjenestene til NAV og helsevesenet.

De fleste synes dette er utfordrende og opplever store vansker på grunn av manglende norskkunnskaper. For flere blir også utfordringene enda større, da mange også mangler grunnleggende digitale ferdigheter.

Hjelper med bruk av elektroniske tjenester

Norsk Folkehjelp vil organisere en stabil telefontjeneste for å hjelpe folk som har store vansker med å bruke NAV og helsevesenets elektroniske tjenester, på grunn av lave lese- og dataferdigheter.

– Vi forventer at folk hjelpes til å hjelpe seg selv i en pandemi, forteller prosjektleder Susana Biamon.

De vil også organisere syv solidariske, digitale grupper, gjennom bruk av Skype eller lignende. Her skal folk få ha digital sosial kontakt, som vil bekjempe isolering og gi muligheten til hjelpe hverandre. Hver gruppe skal ha inntil tolv deltakere.

Solidaritet i praksis

Både språkbarriere og ulikt nivå på kjennskap til digitale hjelpemidler er med på å gjøre det utfordrende å gi råd og veiledning over telefon.

Det er mye lettere å hjelpe direkte via dataskjermen når man kan se hverandre. Alle deltakerne oppfordres derfor til å skaffe seg Skype/WhatsApp. I tillegg har de frivillige som veileder og hjelper folk personlig å laste eller å koble seg til disse digitale programmene.

– Med dette prosjektet ønskes det at befolkning med innvandrerbakgrunn og arbeidsinnvandrere blir robuste til å stå i fremtidens krisetiltak i samfunnet ved hjelp av digital kommunikasjon, sier Biamon.

Susana Biamon forteller at det er viktig at de bruker den kompetansen de har og at de kan hjelpe folk når de trenger det.

– Det er solidaritet i praksis, sier hun.

Dette prosjektet fikk støtte gjennom Ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.

Utrop skriver om prosjektet 27. april 2020: Utsatte arbeidstakere får hjelp og veiledning av frivillige