Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Sosial angst (SA) er en psykisk lidelse med høy prevalens i alle aldersgrupper og kjønn. For mange er det så funksjonsnedsettende at det påvirker både jobb, studier og evne til å opprettholde sosiale kontakter og utføre daglige gjøremål. Det er derfor en viktig helseprioritering å sørge for effektivt og tilgjengelig behandling for denne gruppen. Flere studier har dokumentert god effekt av VR i behandling av angstlidelser, men teknologien har ikke vært moden nok til å anvendes i stor skala. Dette har endret seg de siste 4 årene, og vi mener at VR nå har stort potensial for behandling av SA.
Målsetting for prosjektet
Å gjennom brukermedvirkning utvikle og brukerteste et VR-basert behandlingsverktøy som skal gjøre eksponeringsterapi for sosial angst mer tilgjengelig og lettere å gjennomføre, både for pasient og terapeut/behandler.
Målgruppe
Primærmålgruppen med prosjektet er mennesker med minimum grunnleggende norskkunnskaper som mottar eller skal motta profesjonell helsehjelp for sosial angst.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
14
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet følger fullføringen av annet prosjekt med Forskningsrådet (STUD-ENT), hvor det også skal jobbes med VR-behandling av SA. Erfaringene derfra vil videreføres til dette prosjektet. Det skal rekrutteres brukermedvirkere som, sammen med en representant fra RPH, skal bidra med skissering og utprøving av verktøyet/løsningen mens det utvikles. Basert på brukermedvirkernes og RPHs tilbakemeldinger skal det utvikles tre versjoner. Tredje og siste skal pilottestes av 14 behandlere og 14 pasienter med SA. Pilottesternes tilbakemeldinger vil brukes til å vurdere grad av måloppnåelse og medvirke til utvikling av en fjerde versjon av dersom pilottesterne mener det nødvendig. Prosjektet deles i seks faser Fase 0 Ferdigstilling av STUD-ENT prosjektet og samling av erfaringer Fase 1 Rekruttering av to grupper med brukermedvirkere, skissering av løsning Fase 2 Utvikling og utprøving av første og andre versjon av løsningen. Rekruttering av pilottestere Fase 3 Utvikling og utprøving av tredje versjon av løsningen, innkjøp av VR-briller Fase 4 Pilottesting, eventuell utvikling av en fjerde og endelig versjon, fremstilling av opplæringsvideoer Fase 5 Utarbeidelse av sluttrapport & vurdering av av måloppnåelse, formidling av prosjektet
Fremdriftsplan for prosjektet
1. kvartal 2022 – Ferdigstilling av STUD-ENT og samling av erfaringer, rekruttere brukermedvirkere 2. kvartal 2022 – Skissering (av løsning), Utvikling og utprøving: 1. versjon (av løsning) 3. til 4. kvartal 2022 – Utvikling og utprøving: 1. og 2. versjon 1.til 2. kvartal 2023 – Utvikling og utprøving: 3. versjon 3. til 4. kvartal 2023 – Pilottesting 1. -2 kvartal 2024 – Eventuell utvikling 4. versjon, vurdering av måloppnåelse, formidling