«Du vet når du føler du burde si noe høyt, men så blir du redd for at det kanskje blir litt flaut og at folk kommer til å syns du er teit? Men så tenker du samtidig at det føles veldig viktig å si det og at det kanskje kan gjøre noens liv litt lettere eller noe? Jeg har følt mest på det siste.»
Slik åpnet NRK-profil Christine Dancke en Facebook-post på sin egen side en septemberdag i 2016. Da var det et drøyt halvår siden hun opplevde panikkangsten for første gang, og første gang hun fortalte åpent om angsten til omverdenen.
Nå halvannet år senere er Dancke klar med podcast-serien Noia, som har fått støtte av Stiftelsen Dam gjennom Rådet for psykisk helse.
Egne erfaringer med angst
Podcasten har sitt utspring i Danckes egne erfaringer da hun selv ble rammet av panikkangst. Hun forteller at, som for mange andre, ble Google en redning i søken etter hjelp.
– Etter å ha googlet grundig etter historier å finne gjenklang i, bestemte jeg meg for at så fort angsten hadde stabilisert seg, skulle historien min deles. Det betydde så utrolig mye for meg å se at andre mennesker som hadde eller hadde hatt psykiske problemer klarte å være i arbeid, skriver hun på Noias egne nettsider.
Etter at Dancke åpnet opp om angsten på sin Facebook-sider kom et ras av tilbakemeldinger, eposter, meldinger og kommentarer. Det ble starten på Noia.
– Skammen tåler ikke dagens lys
– Bakgrunnen for podcasten er at du selv var åpen om din panikkangst. Hvordan opplevde du det?
– Ganske utelukkende positivt. Det var selvfølgelig tidvis litt tungt at folk stoppa meg i de rareste settinger hvor man ikke er helt klar for det for å snakke om angst, men på alle andre måter har det vært givende og terapeutisk. Og trygt. Det er ikke godt å stenge tilstand inne, og psykologen vår Carina sier; Skammen tåler ikke dagens lys, forteller hun.
Behovet for podcasten åpenbarte seg for Dancke da hun så at mange av tilbakemeldingene hun fikk da hun selv var åpen om sine erfaringer med angst.
– Det ble så tydelig for meg hvor mange som sitter alene og stiller seg selv akkurat de samme spørsmålene. Mange av temaene og fortvilelsene gikk igjen og jeg tenkte «hvordan vet ikke alle mer om dette?». Jeg tror kunnskap er en av nøklene til mindre lidelse i dette tilfellet, sier hun.
Støtte i å dele
Dancke er selv programleder i podcasten, og har altså fått med seg psykolog og forfatter Carina Poulsen som fagperson og medmenneske i alle de 16 episodene.
I tillegg har Dancke fått med seg et topplag av gjester, som deler sine erfaringer med angst. Gjestene er i aldersgruppen 20 til 62 år, og har til felles at de lever med angsten. Noen er kjente, mens andre har bare har hatt et genuint ønske i å bidra til serien.
– Felles for alle deltakerne er at de deler nettopp fordi de har opplevd hvilken støtte det har vært for de når andre har gjort det samme, sier Dancke.
Mye håp
Målet er å avdramatisere og normalisere opplevelsen av å ha angst.
– Gjennom å dele erfaringer og kunnskap håper jeg noen føler seg mindre alene og kanskje til og med inspirert til å ta fatt på livet, sier hun, og legger til:
– Mens man venter på for eksempel samtaleterapi tenker jeg at det å oppsøke kunnskap og andres erfaringer kan være givende og tryggende. Det finnes så mange som har vært igjennom noe som kanskje ligner på den enkelte der ute sin angstopplevelse, og dersom man –som jeg – føler at selve livet er kjørt, er det fint å høre fra noen man kan identifisere seg med eller kjenne seg igjen i at det er håp. Mye håp.
Noia kan du høre på iTunes, Spotify eller andre steder hvor man hører podcast.
www.noiapodcast.no
Sluttrapport
Bakgrunn
«Noia» er et prosjekt som hadde som mål å avdramatisere og normalisere panikkangst spesielt og angst generelt. Dette målet skulle nås ved å lage en podcastserie der gjester og eksperter deler erfaringer og kunnskap. Podcastidéen ble født da programleder Christine Dancke valgte å være åpen om sin panikklidelse og i kjølvannet av det mottok en rekke henvendelser fra mennesker som hadde opplevd det samme. Det var disse tilbakemeldingene som ble utgangspunktet for tematikken i «Noia». Gjestene som deltar i podcasten har erfaringer innen de aktuelle temaene, og prosjektgruppa brukte god tid på research og innspilling for å gjøre rammene trygge og innholdet presist.
Oppsummering
Gjennomføringen av prosjektet gikk omtrent som planlagt, bortsett fra at ting tok lenger tid enn antatt. Behovet vi opplevde for en podcastserien som dette skulle vise seg å gjelde mange, da vi har truffet bredt med podcasten gjennom markedsføring i tradisjonelle og sosiale medier. Resultatene vært over all forventning med 215 000 avspillinger, god rekkevidde på postene våre i sosiale medier og rikelig med tilbakemelding og deling fra lyttere. Og minst like viktig – det har vært berikende for alle som har deltatt i prosjektet. Vi ønsker å lage sesong to av Noia basert på nye tilbakemeldinger
Prosjektgjennomføring
Prosjektet ble påbegynt i juli med videre systematisering av tilbakemeldingene som fortsatte å komme etter prosjektleders åpenhet, samt sondering av gjester. I august startet arbeidet for fullt med research, gjestebooking, testinnspillinger og klipping, filming, illustrering og promoplan – et arbeid som foregikk parallelt helt frem til slippdato 22. januar 2018. Kapitlene ble spilt inn enkeltvis og bygger på gjestens historie, spørsmål fra potensielle brukere av podcasten (de som hadde sendt tilbakemeldinger til prosjektleder, samt spørsmål som kom inn i forbindelse med annonsering av at prosjektet skulle igangsettes), programleders egen erfaring, samt en siste del om hvordan gjesten har det nå om dagen. I slutten av desember 2017 var alle kapitlene spilt inn, og fra da og frem til slipp ble det jobbet intenst med ferdigstilling av lyd- og bildeinnholdet. 22. Januar 2018 slapp vi hele prosjektet via ulike podcastplattformer – iTunes, Spotify osv. og da begynte arbeidet med promotering. Vi hadde med vilje ikke gjort for mye av det i forkant av slipp da vi håpet at folk skulle oppdage podcasten og deretter få lyst til å fortelle om den til venner eller skrive om den i avisen.
Antall personer i målgruppen
700000
Sluttrapport/artikler (pdf)
Sammendrag
Bakgrunn
NOIA er en podcast som skal handle om hvordan det er å leve med angst. Med aktuelle gjester og eksperter skal podcasten fungere både som oppslagsverk for de som blir rammet, men også som et forum for åpen tilnærming, lave skuldre og normalisering. Ideen kom da jeg selv ble rammet av panikkangst og slet med å finne noen som tok opp temaet på en gjenkjennelig måte. Da jeg til slutt valgte å dele min egen historie på facebook, ble innlegget raskt delt over 400 ganger og henvendelsene rant inn. Mange av de pekte på det samme problemet – en tydelig mangel på tilbud. Det ønsker jeg å forandre på!
Målsetting
Målet for prosjektet er at folk som rammes av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. Målet er at minst 70 000 mennesker har lyttet til podcasten i løpet av de første to månedene, og at 10 ganger så mange har hørt om podcasten.
Målgruppe
Mennesker mellom 15 og 40 år som rammes av angst eller som føler seg urolig, som er pårørende til mennesker med angst eller som ønsker å vite mer om dette.
Antall personer i målgruppen
300000
Beskrivelse av gjennomføring
Vi ønsker å lage 15-20 episoder a 20-30 minutter som alle tar for seg ett konkret tema innenfor feltet. I hver episode får programleder Christine Dancke en ny gjest i studio. Sammen deler erfaringer om temaet, før en psykolog også får gi sine innspill. Til slutt i hver episode besvares de vanligste spørsmålene knytta til temaet. I tillegg produseres enkelt videoinnhold som spres i ulike sosiale medier, både for å sette fokus på temaene og podcasten, men også for å dra folk inn i Noia-universet. Podcasten publiseres på iTunes med støtte i artikler, videoer og liknende på facebook, instagram (i kanalene til ulike involverte for best mulig spredning). Det er også en mulighet å sette opp en egen nettside for prosjektet, og vi ser åpninger for å gjøre podcasten live, enten via internett eller i den virkelige verden.
Fremdriftsplan
01.08.2017 – 01.09.2017 Systematisering av alle tilbakemeldinger, plan for de ulike episodene, 01.09.2017 – 22.12.2017: Innspilling av episoder med alt arbeidet det medfører. Midten/slutten av september 2017 – desember 2017: Lansering av podcastserie (publiserer og spiller inn parallelt i siste kvartal 2017).
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
NOIA er en podcast som skal handle om hvordan det er å leve med angst. Med aktuelle gjester og eksperter skal podcasten fungere både som oppslagsverk for de som blir rammet, men også som et forum for åpen tilnærming, lave skuldre og normalisering. Ideen kom da jeg selv ble rammet av panikkangst og slet med å finne noen som tok opp temaet på en gjenkjennelig måte. Da jeg til slutt valgte å dele min egen historie på facebook, ble innlegget raskt delt over 400 ganger og henvendelsene rant inn. Mange av de pekte på det samme problemet – en tydelig mangel på tilbud. Det ønsker jeg å forandre på!
Målsetting for prosjektet
Målet for prosjektet er at folk som rammes av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. Målet er at minst 70 000 mennesker har lyttet til podcasten i løpet av de første to månedene, og at 10 ganger så mange har hørt om podcasten.
Målgruppe
Mennesker mellom 15 og 40 år som rammes av angst eller som føler seg urolig, som er pårørende til mennesker med angst eller som ønsker å vite mer om dette.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
300000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi ønsker å lage 15-20 episoder a 20-30 minutter som alle tar for seg ett konkret tema innenfor feltet. I hver episode får programleder Christine Dancke en ny gjest i studio. Sammen deler erfaringer om temaet, før en psykolog også får gi sine innspill. Til slutt i hver episode besvares de vanligste spørsmålene knytta til temaet. I tillegg produseres enkelt videoinnhold som spres i ulike sosiale medier, både for å sette fokus på temaene og podcasten, men også for å dra folk inn i Noia-universet. Podcasten publiseres på iTunes med støtte i artikler, videoer og liknende på facebook, instagram (i kanalene til ulike involverte for best mulig spredning). Det er også en mulighet å sette opp en egen nettside for prosjektet, og vi ser åpninger for å gjøre podcasten live, enten via internett eller i den virkelige verden.
Fremdriftsplan for prosjektet
01.08.2017 – 01.09.2017 Systematisering av alle tilbakemeldinger, plan for de ulike episodene, 01.09.2017 – 22.12.2017: Innspilling av episoder med alt arbeidet det medfører. Midten/slutten av september 2017 – desember 2017: Lansering av podcastserie (publiserer og spiller inn parallelt i siste kvartal 2017).
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
«Noia» er et prosjekt som hadde som mål å avdramatisere og normalisere panikkangst spesielt og angst generelt. Dette målet skulle nås ved å lage en podcastserie der gjester og eksperter deler erfaringer og kunnskap. Podcastidéen ble født da programleder Christine Dancke valgte å være åpen om sin panikklidelse og i kjølvannet av det mottok en rekke henvendelser fra mennesker som hadde opplevd det samme. Det var disse tilbakemeldingene som ble utgangspunktet for tematikken i «Noia». Gjestene som deltar i podcasten har erfaringer innen de aktuelle temaene, og prosjektgruppa brukte god tid på research og innspilling for å gjøre rammene trygge og innholdet presist.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
«Noia» ble sluppet 22.01.18, og allerede etter 10 dager var podcasten spilt over 100 000 ganger. Markedsføringen pågikk aktivt frem til april 2018, og serien har i skrivende stund 215 000 avspillinger. Tilbakemeldingene har vært mange og det har styrket ønsket om å fortsette serien med å lage en sesong til.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
700000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet ble påbegynt i juli med videre systematisering av tilbakemeldingene som fortsatte å komme etter prosjektleders åpenhet, samt sondering av gjester. I august startet arbeidet for fullt med research, gjestebooking, testinnspillinger og klipping, filming, illustrering og promoplan – et arbeid som foregikk parallelt helt frem til slippdato 22. januar 2018. Kapitlene ble spilt inn enkeltvis og bygger på gjestens historie, spørsmål fra potensielle brukere av podcasten (de som hadde sendt tilbakemeldinger til prosjektleder, samt spørsmål som kom inn i forbindelse med annonsering av at prosjektet skulle igangsettes), programleders egen erfaring, samt en siste del om hvordan gjesten har det nå om dagen. I slutten av desember 2017 var alle kapitlene spilt inn, og fra da og frem til slipp ble det jobbet intenst med ferdigstilling av lyd- og bildeinnholdet. 22. Januar 2018 slapp vi hele prosjektet via ulike podcastplattformer – iTunes, Spotify osv. og da begynte arbeidet med promotering. Vi hadde med vilje ikke gjort for mye av det i forkant av slipp da vi håpet at folk skulle oppdage podcasten og deretter få lyst til å fortelle om den til venner eller skrive om den i avisen.
Resultater og resultatvurdering
Podcasten er i skrivende stund spilt av 215 000 ganger. Det er vanskelig å si hvor mange enkeltindivider som står bak den totale lyttingen, men vi antar at vi gjennom disse avspillingene har nådd målet om at 70 000 ulike mennesker har hørt på en eller flere episoder av «Noia». Podcasten lå lenge på 1. plass over de mest populære podcastene i Norge. I tillegg til direkte lytting, hadde vi et mål om at ti ganger så mange skulle ha hørt om Noia, altså 700 000. Dette målet kan vi si med sikkerhet at vi har nådd ved hjelp av facebookstatisikk og ambassadører. I tillegg til disse tallene vi har realtiv kontroll på, har mange hørt om «Noia» gjennom opptredener i media. Programleder Christine Dancke har deltatt og figurert i flere ulike medier alene og sammen med gjester og psykolog Carina Poulsen. Tilbakemeldingene fra lytterne tyder på at vi også har nådd hovedmålet – å avdramatisere og normalisere angst.
Oppsummering og videre planer
Gjennomføringen av prosjektet gikk omtrent som planlagt, bortsett fra at ting tok lenger tid enn antatt. Behovet vi opplevde for en podcastserien som dette skulle vise seg å gjelde mange, da vi har truffet bredt med podcasten gjennom markedsføring i tradisjonelle og sosiale medier. Resultatene vært over all forventning med 215 000 avspillinger, god rekkevidde på postene våre i sosiale medier og rikelig med tilbakemelding og deling fra lyttere. Og minst like viktig – det har vært berikende for alle som har deltatt i prosjektet. Vi ønsker å lage sesong to av Noia basert på nye tilbakemeldinger