Denne saken er skrevet av Epilepsiforbundet.
Men hvorfor lage en podkastserie spesifikt for menn? Og betyr det at den er uinteressant for kvinner?
– Når vi kommuniserer med mennesker med epilepsi, ønsker vi å nå ut til så mange som mulig, sier prosjektleder og kommunikasjonsrådgiver i Epilepsiforbundet Lena Rossevik.
– Men vi lykkes ikke så godt som vi ønsker med å nå ut til menn. Kvinner dominerer på nesten alle områder i forbundet. Vi vet at hovedvekten av podkastlyttere er menn, derfor håper vi at vi denne gangen skal nå flere av dem.
Men Rossevik er klar på at også pårørende til menn med epilepsi og kvinner med epilepsi vil kunne ha stor glede av podkasten.
– Mye av grunnen til det, er det fantastiske panelet vårt!
Blir godt kjent med panelet
Panelet i studio, som består av Espen Lahnstein, Runar Punktum Nordli-Olsen og Geir Solbakken, møter du igjen i alle episodene. Espen og Runar har aktiv epilepsi, mens Geir hadde epilepsi i oppveksten, men vokste det av seg.
– Det er så underholdende, interessant og morsomt å høre historiene og diskusjonene til panelet. Jeg er full av både takknemlighet og beundring for at de tør å by på seg selv slik de gjør, sier Rossevik.
Fakta og myter
Innimellom panelsamtalene stikker programleder Christian Lyder Marstrander ut og snakker med blant annet medisinske eksperter om det som gutta i studio diskuterer. Han tar flere turer til Spesialsykehuset for epilepsi, der han snakker både med veteranen Karl Otto Nakken om gamle behandlingsmetoder, og med overlege og psykiater Oliver Henning som blant annet har forsket på hvordan epilepsien kan påvirke seksualiteten.
Han intervjuer også en mann som vokste opp med en far som hadde epilepsi, hvor sønnen fikk sin opplæring i førstehjelp fra AMK-sentralen.
Vi får også være med når programlederen besøker restauranten Brasserie France, der det jobber en ung mann som har epilepsi og som trenger litt tilrettelegging.
Erfaren programleder
Programleder og produsent for serien, Christian Lyder Marstrander, har lang erfaring med å lage lydhistorier for NRK. I 15 år jobbet han som programleder og reporter i de fleste programmene på NRK P2, før han i 2017 startet sitt eget selskap, Lyder Produksjoner. I dag lever han av å fortelle lydhistorier.
– Målet mitt er alltid å lage noe så bra at lytterne må gå en ekstra runde rundt i byen for å høre ferdig, sier han.
– Hvorfor liker du å lage podkaster?
– Når du hører noen fortelle deg en historie tett på øret, så forteller den stemmen så mye om personen. Hvisker han av sorg? Ler hun for å dekke over flauhet? Er stemmen hennes tørr av frykt? Det ligger så mye informasjon i stemmen til folk. Derfor liker jeg å lage podkaster.
– Har du lært noe nytt i arbeidet med denne podkasten?
– Før i tiden borret man hull i skallen på folk med epilepsi for å slippe ut de onde åndene som forårsaket anfallene. Eller man fikk beskjed av legen om at man måtte slutte å onanere. Onani gir epilepsi, mente de! Det var altså før, dette tror man ikke lenger på, det har jeg lært.
Marstrander kan også fortelle at det å jobbe med podkasten har hjulpet mot hans egne fordommer og tanker om epilepsi.
– Jeg tenkte en del på forhånd på hva jeg skulle gjøre hvis Geir, Runar eller Espen skulle få anfall mens vi gjorde opptak. Er ikke så redd for det nå lenger!
– Er det noen høydepunkter du vil trekke fram fra innspillingen?
– Det var mange fine øyeblikk. Som når Espen Lahnstein forteller om den gangen han fikk anfall med en stor motorsag i hånden. Han besto motorsagkurset.
Menn har valgt temaene
Temaene som tas opp i podkasten er valgt ut sammen med et brukerråd bestående av menn som enten har eller har hatt epilepsi.
– På den måten håper vi å sikre oss at det er temaer som vil appellere til mange menn. Men de fleste temaene er interessante og relevante for begge kjønn, selv om vi her har fokuset på mannens perspektiv og opplevelse, sier Rossevik.
Og trodde du at en podkast om epilepsi skulle være triste greier, tar du veldig feil. «Galgenhumor får deg til å overleve,» som Espen sier. «Og så er vi veldig seriøse når det skal være seriøst.»
Her kan du høre podkasten
Du kan høre på podkasten via lenken nedenfor, eller andre steder der du pleier å høre dine podkaster.
Søknadssammendrag
Bakgrunn
Kvinner er overrepresentert blant medlemmer, tillitsvalgte og likepersoner. Kommunikasjonen på sosiale medier når i overveiende grad kvinner. De som responderer på facebook-innleggene våre er i 80 % av tilfellene kvinner. Epilepsiforbundet ønsker å utvide vårt informasjonstilbud med en podkastserie målrettet mot menn. Dette er et medium som brukes av en stor del av Norges befolkning, og som egner seg for fordypende informasjon, ofte i dokumentar-formatet. På bakgrunn av den kjønnsfordelingen vi har i organisasjonen i dag, er det også et poeng for oss at hovedvekten av podkastlyttere er menn.
Målsetting
Målet med podkasten er å drive opplysningsarbeid overfor mennesker med epilepsi, med særlig vekt på menn.
Målgruppe
Primærmålgruppen er unge voksne og voksne menn med epilepsi. Sekundærmålgrupper er pårørende til menn med epilepsi og andre med epilepsi.
Antall personer i målgruppen
22500
Beskrivelse av gjennomføring
Produksjonsselskap bestemmes. En mannlig programleder med erfaring fra journalistisk virksomhet rekrutteres. Programleder er med i brukerrådsmøtene for å innsettes i tema. Brukerrådet utgjør fire menn. De varierer med hensyn til alder og bosted, og alle har forskjellige epilepsihistorier og kompetanse. En fagperson som bringer det medisinske og helsefaglige perspektivet inn i gruppen rekrutteres. Brukermedvirkerne møtes over en helg. I. dag går man gjennom rammeverket for podkasten, velger tema for episodene og idemyldre rundt innhold. Fra dag 1 til dag 2 skal prosjektleder ha utarbeidet en plan over episodene hvor temaer fremgår, en grov skisse og strukturering av episodene. Skissen utfylles mer detaljert i dag 2. Programleder setter seg inn det planlagte prosjektet. Intervjuobjekter kontaktes og det utarbeides en detaljert produksjonsplan i samarbeid mellom produksjonsansvarlig og programleder. Opptak foregår. Anslaget til serien og lydbilde lages mot slutten av opptaksperioden. Klippingen starter mens de tre siste episodene er i produksjon. Publiseringen av de første episodene starter når de siste episodene går til postproduksjon. Egen publisering på nettside, i Castbox og Itunes og i samarbeid med andre medier.
Fremdriftsplan
JAN. Bestemmer produksjonsselskap. Brukermedvirkere møtes. FEB. Intervjuobjekter kontaktes. Produksjonsplan lages. MARS Opptak av tre første episoder. APR. Postproduksjon av tre første episoder og opptak av de tre siste episodene. MAI Postproduksjon av siste tre episoder. De tre første episodene lanseres denne måneden. Publisering gjennom digitale kanaler og medier. JUNI De tre siste episodene lanseres. Publisering og medier.
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Kvinner er overrepresentert blant medlemmer, tillitsvalgte og likepersoner. Kommunikasjonen på sosiale medier når i overveiende grad kvinner. De som responderer på facebook-innleggene våre er i 80 % av tilfellene kvinner. Epilepsiforbundet ønsker å utvide vårt informasjonstilbud med en podkastserie målrettet mot menn. Dette er et medium som brukes av en stor del av Norges befolkning, og som egner seg for fordypende informasjon, ofte i dokumentar-formatet. På bakgrunn av den kjønnsfordelingen vi har i organisasjonen i dag, er det også et poeng for oss at hovedvekten av podkastlyttere er menn.
Målsetting for prosjektet
Målet med podkasten er å drive opplysningsarbeid overfor mennesker med epilepsi, med særlig vekt på menn.
Målgruppe
Primærmålgruppen er unge voksne og voksne menn med epilepsi. Sekundærmålgrupper er pårørende til menn med epilepsi og andre med epilepsi.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
22500
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Produksjonsselskap bestemmes. En mannlig programleder med erfaring fra journalistisk virksomhet rekrutteres. Programleder er med i brukerrådsmøtene for å innsettes i tema. Brukerrådet utgjør fire menn. De varierer med hensyn til alder og bosted, og alle har forskjellige epilepsihistorier og kompetanse. En fagperson som bringer det medisinske og helsefaglige perspektivet inn i gruppen rekrutteres. Brukermedvirkerne møtes over en helg. I. dag går man gjennom rammeverket for podkasten, velger tema for episodene og idemyldre rundt innhold. Fra dag 1 til dag 2 skal prosjektleder ha utarbeidet en plan over episodene hvor temaer fremgår, en grov skisse og strukturering av episodene. Skissen utfylles mer detaljert i dag 2. Programleder setter seg inn det planlagte prosjektet. Intervjuobjekter kontaktes og det utarbeides en detaljert produksjonsplan i samarbeid mellom produksjonsansvarlig og programleder. Opptak foregår. Anslaget til serien og lydbilde lages mot slutten av opptaksperioden. Klippingen starter mens de tre siste episodene er i produksjon. Publiseringen av de første episodene starter når de siste episodene går til postproduksjon. Egen publisering på nettside, i Castbox og Itunes og i samarbeid med andre medier.
Fremdriftsplan for prosjektet
JAN. Bestemmer produksjonsselskap. Brukermedvirkere møtes. FEB. Intervjuobjekter kontaktes. Produksjonsplan lages. MARS Opptak av tre første episoder. APR. Postproduksjon av tre første episoder og opptak av de tre siste episodene. MAI Postproduksjon av siste tre episoder. De tre første episodene lanseres denne måneden. Publisering gjennom digitale kanaler og medier. JUNI De tre siste episodene lanseres. Publisering og medier.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målet med podkasten var å drive opplysningsarbeid overfor mennesker med epilepsi, med særlig vekt på menn. Primærmålgruppen er unge voksne og voksne menn med epilepsi. Sekundærmålgrupper er pårørende til menn med epilepsi og andre med epilepsi. Epilepsiforbundet har et bredt og godt utviklet tilbud innen opplysningsarbeid og informasjonsspredning. Vi ønsker å nå ut til alle mennesker som har epilepsi, men vi lykkes ikke så godt som vi ønsker med å nå ut til menn. Kvinner er overrepresentert blant medlemmer, tillitsvalgte, likepersoner og blant som som engasjerer seg i våre sosiale medier. Epilepsiforbundet ønsket å utvide vårt informasjonstilbud med en podkastserie. Dette er et medium hvor man ofte kan treffe en overvekt av menn, og som dessuten egner seg for fordypende informasjon, ofte i dokumentarformatet. Her ville vi prioritere de temaene innen epilepsifeltet som er mest relevante for menn.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har nådd mellom 308 og 243 lyttere per episode, og lyttertallet er forholdsvis stabilt gjennom alle episodene, noe som tyder på at målgruppen fant podkasten interessant. Når det gjelder spørsmålet om vi klarte å treffe mannlige lyttere spesielt, er dette vanskelig å si. Vi har fått mange positive kommentarer fra menn på Facebook, men det er fortsatt flest kvinner som har gitt positiv respons og bedt om flere episoder. Vi har altså lykkes med å drive opplysningsarbeid overfor mennesker med epilepsi om temaer som angår menn, men hvor mange menn versus kvinner som har lyttet, kan vi ikke si sikkert.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
308
Prosjektgjennomføring/Metode
Første skritt i prosjektgjennomføringen var å finne en podkastleverandør. Her endte vi opp med Christian Lyder Marstrander som både programleder og produsent. Deretter samlet prosjektleder et brukerråd bestående av fire frivillige menn fra vårt nettverk som har eller har hatt epilepsi. Prosjektleder arrangerte en møtehelg for brukerrådet der vi diskuterte hvilke temaer som skulle tas opp i podkasten. Deretter gikk programleder i gang med å utarbeide manus til episodene. Studio var booket da covid-19 kom til landet, noe som førte til at videre arbeid med podkasten ble utsatt et halvt år. Vi gjorde nye intervjuavtaler og booket studio på nytt i oktober 2020. Studioopptakene ble gjort på én dag, med prosjektleder som observatør. Programlederen gjorde deretter de andre intervjuene på egenhånd. Så gjensto redigeringsarbeidet for programleder/produsent. Prosjektleder hørte gjennom alle episodene og godkjente dem. Prosjektleder reklamerte masse for podkasten på Facebook i forkant av lanseringen, blant annet med en teaser som vi publiserte på Facebook og podkastplattformen før lansering. Alle episodene ble markedsført på Facebook.
Resultater og resultatvurdering
Per 10. august 2021 har det vært totalt 1650 nedlastninger av podkasten. Antall nedlastinger per episode er forholdsvis stabilt – mellom 308 og 243. Den mest hørte er den som handler om medisiner, bivirkninger og sex. De fleste ligger på litt under 300. Dette tolker vi som at de som først begynte å lytte til podkasten, fortsatte med det, noe som tyder på at lytterne fant serien interessant. Når det gjelder spørsmålet om vi klarte å treffe mannlige lyttere spesielt, er dette vanskelig å si. Vi har fått mange positive kommentarer fra menn på Facebook, men det er fortsatt flest kvinner som har gitt positiv respons og bedt om flere episoder. Vi har altså lykkes med å drive opplysningsarbeid overfor mennesker med epilepsi om temaer som angår menn, men hvor mange menn versus kvinner som har lyttet, kan vi ikke si sikkert.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet vil ikke vare utover prosjektperioden støttet av Stiftelsen Dam, men det etterlater varige verdier i form av et informasjonsverktøy lett tilgjengelig for fremtiden. Serien tar opp universelle temaer, og vil være relevant mange år fram i tid. Vi vil bruke dette videre i organisasjonens arbeid, både fra sentralt hold og i lokallagene. Vi vil også jevnlig reklamere for podkasten i sosiale medier. Det har allerede kommet ønske på Facebook om flere episoder, men vi har ikke ennå tatt stilling til om det er aktuelt å søke om å få lage flere.