Hjelper voldsutsatte kvinner

– Vår oppfølging av de voldsutsatte viser at flertallet også har fått det betraktelig tøffere på grunn av korona. På grunn av svært begrenset nettverk har kontakt med sin ressursvenn vært den eneste kontakten de voldsutsatte har hatt, sier prosjektleder i Ressursvenn, Trine Munkvold Lindset.

Mange flytter tilbake til voldsutøver

Ressursvenn er et gratis lavterskeltilbud for voldsutsatte som har bodd på, eller på andre måter har vært tilknyttet, et krisesenter. Ressursvenn tilbyr støtte i den såkalte re-etableringsfasen.

– Denne fasen er spesielt viktig fordi mange kvinner flytter tilbake til voldsutøver på grunn av mangelen på nettverk, forteller Lindset.

Aktiviteten i prosjektet går ut på å matche en voldsutsatt kvinne med en frivillig ressursvenn ut fra blant annet alder og interesser. Det er den voldsutsatte kvinnens behov som styrer aktiviteten og hva de gjør sammen.

Sosial og emosjonell støtte

Prosjektet kan vise til gode resultater gjennom flere år i et pilotprosjekt i Oslo sanitetsforening. Gjennom en evaluering som NOVA har gjort pekes det på at voldsutsattes største utfordring er ensomhet og manglende nettverk.

– Vi ser at mange i målgruppen mangler gode tilbud på siden av hva det offentlige kan tilby i re-etableringsfasen. Det er et hull i oppfølgingsarbeidet. Med Ressursvenn ønsker vi å bidra til å dekke dette hullet gjennom å gi voldsutsatte kvinner en ressursvenn som kan bidra med sosial og emosjonell støtte, og praktisk bistand etter brudd med voldsutøver. En viktig og sårbar fase i livet, sier Lindset.

Håper å nå ut til flere

I forbindelse med koronapandemien ble mange voldsutsatte ekstra sårbare, og behovet for ressursvenner er større enn NKS kan dekke. Mange lokalforeninger har vært nødt til å utsette arbeidet på grunn av pandemien.

Derfor søkte NKS om støtte til et nytt prosjekt gjennom Stimuleringsprogram for helsefrivilligheten. Prosjektet skal bidra til å styrke ressursvenntilbudet, blant annet gjennom å digitalisere koblingsmøter og aktiviteter.

– Vi ønsker nå å satse enda mer på Ressursvenn, og tilby flere oppfølging på bakgrunn av de erfaringer vi har gjort oss under korona. En digitalisering av tilbudet kan bidra til at vi når ut til flere. I løpet av høsten kan vi etablere aktiviteten i flere lokalforeninger, kurse flere frivillige og samarbeide enda tettere med lokale krisesenter for å kunne imøtekomme målgruppens behov for sosial og emosjonell støtte i en spesielt utfordrende tid, sier Lindset.