Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Vi har blitt inspirert av arbeidet PS-foreningen i Danmark har gjort med opplysningsbanken levmedparkinson.dk for å gi brukere og pårørende erfaringshistorier fra andre i samme situasjon ved å produsere et stort antall korte filmer som belyser ulike sykdomsutfordringer, bidrar til økt inspirasjon og hverdagsmestring – for hele familien. Med inspirasjon i deres arbeid, tankegang og mål, vil «Sammen mot parkinson», med et bredt spekter av mestringsfilmer som gjøres tilgjengelig på https://parkinson.no/sammenmotparkinson, åpne en ny verden av muligheter og inspirasjon for pårørende og brukere.
Målsetting for prosjektet
Hjelpe og inspirere parkinsonrammede og deres nære til et bedre liv med parkinson i hverdagen. Det ligger mye inspirasjon i andres erfaringer. Vår inspirasjon og konkrete målsetting er å lage 25 korte filmer, som vil være viktige bidrag til nytte og inspirasjon for pårørende og brukere i hverdagen.
Målgruppe
Målgruppen for prosjektet er: – Mennesker med Parkinsons sykdom/parkinsonisme – Pårørende av mennesker med Parkinsons sykdom/parkinsonisme
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
16000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Produsere og formidle 25 korte mestrings- og opplysningsfilmer på 1-2 min, med brukere og pårørende i sentrum, involvere familier og par som forteller om hvordan de opplever og takler sine utfordringer med sykdommen i hverdagen. Film er et sterkt og effektivt medium for å formidle og dele erfaringer som vil være verdifulle bidrag til bedre hverdagsmestring og styrke livskvaliteten hos målgruppen. – Plattformen http://www.parkinson.no/sammenmotparkinson opprettes, utvikles som opplysnings- og kunnskapsbank for alt materiell som produseres. En utfordring og en løsning tas opp i hver film. Antall filmer: Vil produsere 25 korte filmer (1-2 minutter). Vi har i forarbeidet til søknaden vurdert at resultatet totalt sett blir best, og at midlene blir utnyttet på best mulig måte ved å produsere et stort antall, korte, relativt enkle, illustrerende og ikke for kostbare enkeltfilmer. Vi har veiet dette opp mot alternativet om å produsere et par lengre, mer omfattende og mer påkostede mestrings- og opplysningsfilmer. Vil være en styrke for målgruppen i gjennomføringen og resultatet av prosjektet, at det produseres en serie korte, enklere filmer, som skaper et helhetlig inntrykk, for å belyse flere utfordringsområder knyttet til livet med PS.
Fremdriftsplan for prosjektet
Del 1–Juli-Aug:Informere om tildeling. Nedsettelse av prosjektgruppe. Møte, fordeling av ansvarsområder. Del 2–Sep-Okt: Utforming av innhold, research, info, starte arbeidet med utvikling av parkinson.no/sammenmotparkinson. Del 3-Nov-Des: Opptak av halvparten av filmene og redigering. Publ. Lansering. Medieoppslag. Parkinsonposten. Del 4- Jan-Apr: Opptak av resterende filmer, ferdigstilling. Publ. Del 5–Juni: Sluttrapportering. Evaluering.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Parkinson rammer ikke bare den som får diagnosen, men hele familien. Hovedmålsettingen i prosjektet «Sammen mot parkinson» er å bedrive kunnskaps- og opplysningsarbeid som styrker både den enkelte parkinsonrammede og familien rundt. Målet var å skape en plattform hvor brukere og pårørende skal kunne se muligheter, få styrke, kunnskap, råd, tips fra andre i samme situasjon om hvordan du kan leve et så godt liv som mulig med Parkinsons sykdom. Parkinsonforbundet opplever et stort behov for informasjon og kunnskap om hvordan den enkelte og de nærmeste rundt kan takle alle de hverdagsutfordringer som følger sykdommen. Vi ønsker med dette prosjektet både å belyse mange av de følsomme temaer som er vanskelige å ta opp, men også å få svar/hjelp fra helsevesenet. Valget av temaer ble nøye valgt ut fra litteratursøk på nettet og selvscoringsstudier.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Målet vårt var å nå mange av de som er rammet av parkinson og deres pårørende. Vi har porsjonert ut filmene i fire forskjellige puljer for å få mest mulig oppmerksomhet rundt prosjektet. Vi har brukt våre tilgjengelige kanaler som hjemmesiden parkinson.no, facebook og YouTube for å formidle filmene. Totalt har over 2450 besøkt landingssiden for prosjektformidlingen på vår hjemmeside. På Facebook er hver film promotert med egen post og enkelte filmer er også postet flere ganger i prosjektperioden. På vår YouTube-kanal har totalt flere tusen sett filmene. Den mest sette enkeltfilmen har 1520 visninger.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
5000
Prosjektgjennomføring/Metode
Målet var å produsere og formidle 25 korte mestrings- og opplysningsfilmer på 1-2 minutter, med brukere og pårørende som medvirkende. Prosjektet var avhengig av gode medvirkende med erfaringer innenfor de temaer vi ønsket å lage filmer om. Temaene er nøye valgt ut med utgangspunkt i hva målgruppen er mest interessert i og opptatt av. Parkinsonforbundet har gjennom en omfattende prosess brukt sitt nettverk for å finne gode deltakere og dekke en rekke forskjellige temaer. De som meldte seg på ble deretter kaldt inn til et intervju for kvalitetssikring. Totalt fikk vi 12 medvirkende til prosjektet, 4 pårørende og 8 parkinsonister. Filmene er intervjubaserte dvs. det ble gjennomført enkeltintervju med hver av de medvirkende. I intervjuet ble det tatt opp flere temaer og de ble deretter delt opp og klippet sammen i forskjellige filmer. Målet var 25 filmer på 1-2 minutter, men det var så mye godt materiale at det ble utvidet til 32 forskjellige temaer og like mange filmer.
Resultater og resultatvurdering
Vi har oppnådd mer enn det vi hadde satt opp som mål. Det ble flere temaer og dermed flere filmer. Lengden på hver enkelt film ble også lenger enn de 1-2 minutter vi hadde satt som mål. Gjennomsnittslengden per film var på ca. 3 minutter og totalt for alle filmer er spilletiden 1 time og 36 minutter. «Sammen mot parkinson» har engasjert brukere og pårørende til aktiv deltakelse. Det produserte filmmaterialet og fagstoffet har gitt resultater ved at flere i målgruppen kan se muligheter, få styrke, kunnskap, råd, tips fra andre i samme situasjon. Resultatet vil være at mennesker i ulike stadier av sykdommen vil finne relevant informasjon for nettopp dem. Et mål med prosjektet har også vært å bevisstgjøre de pårørende og få økt fokus på deres situasjon. Filmene hvor enkeltpersoner med parkinson står fram og forteller hvordan de løser praktiske hverdagssituasjoner, er positive eksempler på hvordan noens erfaringer kan bidra til å hjelpe mange i samme situasjon.
Oppsummering og videre planer
Filmene vil være tilgjengelig på alle våre plattformer i lang tid fremover. Dette er informasjon fra bruker til bruker som er uvurderlig og vanskelig å formidle på andre måter enn det vi har gjort her – info- og erfaringsdeling gjennom film. Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger. Informasjon og markedsføring av denne ressursen pågår kontinuerlig, i samlinger både sentralt og lokalt, i kursvirksomhet osv. Årlig diagnostiseres 600-1000 mennesker med parkinson. Hele familier rammes hardt. Prosjektet er en viktig ressurs som vil ha lang levetid og nå ut til mange mennesker.