Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Ifølge den nyeste pårørendeundersøkelsen opplever 78 % at de ikke blir spurt om hva som er viktig for dem. 50 % avklares eller kartlegges ikke om hva de kan bidra med ovenfor den de er pårørende til, eller hva deres egne behov er. De blir tilsidesatt. Pårørende i Norge utfører 136 000 årsverk, noe kommunene ikke har ekstra kapasitet til. Hver livsfase har sine utfordringer knyttet til pårørenderollen, men felles for dem alle er samarbeid med helse- og omsorgstjenesten, men at man også har egne ønsker og behov (Kilde: Fakta har makta, Pårørendeundersøkelsen 2020, Pårørendealliansen). Vi vil rette fokus på pårørendes rolle, interesser og anerkjenne den viktige jobben de gjør. Vi vil fokusere på ulike pårørendegrupper, både foreldre til barn med nedsatt syn eller parforhold hvor den ene har nedsatt syn. Vi vil også utvikle et samtaletilbud med pårørendekontakter. Dette er selv pårørende til en person med nedsatt syn som tar samtaler med andre som ønsker å snakke med en likeperson. Målsettinger: – Bidra til praktisk og relevant informasjon til pårørende – Bidra til at pårørende føler seg sett og hørt (anerkjenning av pårørende) – Synliggjøre og videreutvikle våre egne tilbud for pårørende, spesielt vårt nye tilbud: pårørendekontakter
Aktivitet/tiltak/metode
Vi ønsker å arrangere digitale informasjonsmøter rettet mot en definert gruppe eller tema. Vi vil samarbeide med eksterne aktører for å sikre god kvalitet, og også opprette en gruppe for brukermedvirkning. Innhold: – 3-4 digitale temamøter i året for pårørende. Innhold skal utformes av gruppen for brukermedvirkning og prosjektgruppen. Møtene for pårørende vil foregå på kveldstid, da det er enklest å få med deltakere av hensyn til arbeid. – 1 fysisk samling i 2024 for faglig påfyll og erfaringsutveksling om likepersonrollen for våre pårørendekontakter. – En metodisk gjennomgang av likepersonrollen for pårørende, vi ønsker å videreutvikle og synliggjøre tilbudet. Målgruppen: alle pårørende til personer med nedsatt syn. Det kan være foreldre til barn med nedsatt syn, at man har foreldre med nedsatt syn, samboer/ektefelle med mer. Hvert digitale møte skal evalueres med bruk av Questback-skjema. Lenke sendes på epost til alle påmeldte. Svarene kan ikke knyttes tilbake til den enkelte. I tillegg vil gruppen for brukermedvirkning bistå med evaluering samlet sett. Teams: De digitale møtene skal foregå med bruk av Teams webinar. På denne måten må deltakerne melde seg på og vi kan sende ut evaluering og annen informasjon i etterkant av møtet. Ingen personopplysninger vil lagres. Ved registrering må man oppgi navn og epost. En mulig utfordring er å nå ut til pårørendegruppene. Det er ikke sikkert alle har en tilhørighet til Norges Blindeforbund selv om man er pårørende til en med nedsatt syn. Vi må derfor være flinke til å spre informasjonen i sosiale medier, både i vår organisasjon og hos eksterne samarbeidspartnere. Vi regner med at det vil delta rundt 20-30 personer i hvert møte, basert på tidligere erfaringer med andre typer digitale møter.
Antall deltakere
250
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Vi vet at pårørende er svært viktige for livskvaliteten og utviklingspotensialet til en med synshemming. Dette handler i noen grad om omsorg, men mer om tilrettelegging av hverdagen og hjelp til selvhjelp. Det er helt essensielt at den synshemmede opplever å bli stilt krav og forventninger til og at man som synshemmet får konstruktive tilbakemeldinger tilpasset egne forutsetninger og selvstendighetsnivå. Dette prosjektet vil bidra til å bevisstgjøre og trygge pårørende i denne rollen og det vil gi pårørende sårt tiltrengt støtte i en hverdag som kan være særs krevende. Det er både sårt, tøft og tungt å måtte stille forventninger og krav til en kjær person som selv er i en sårbar situasjon – men dette er helt nødvendig i en utviklingsprosess. Det at pårørende føler seg trygget og blir anerkjent for den viktige jobben de gjør vil være en motiverende faktor til å stå på for seg selv og sine nærpersoner. Det er samtidig veldig viktig for en pårørende å vite at man må sette av tid til seg selv og egne aktiviteter for å kunne fortsette å være en god pårørende. Ved å få et samtaletilbud med pårørendekontakter vil vi kunne tilby pårørende et fellesskap og vi får mulighet til å systematisere empiri til bruk i videreutvikling av tjenesten. Dette vil også gi oss nyttig kunnskap om flere måter å inkludere pårørende på i aktiviteter for synshemmede og i våre medlemstilbud. Det vanlige er å bruke pårørende til ledsaging og praktisk bistand, vi mener at pårørende er en større ressurs enn som så. På lengre sikt håper vi at en virkning vil være økt interesse for pårørendefeltet og at vi kan utvikle enda flere tilbud for pårørende i vår organisasjon. Dette kan være starten på flere spennende prosjektideer.
Plan for gjennomføring
Prosjektleder kaller inn til alle møter og oppretter temamøtene i Teams. Møtene i prosjektet vil primært foregå digitalt, med unntak av det første og det siste møtet. Prosjektmedarbeider bistår der det trengs i dialog med prosjektleder. Februar-mars 2024 – oppstart – Sette sammen brukermedvirkningsgruppe – Ha første møte – fysisk samling hvis mulig – Planlegge temaer for årets møter – Kontakte aktuelle samarbeidspartnere for 2024 – Ansvar: prosjektleder og prosjektmedarbeider April – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen Mai – Temamøte 1 gjennomføres og evalueres – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen – Plan for høsten August – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen September – Temamøte 2 gjennomføres og evalueres Oktober – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen November – Temamøte 3 gjennomføres og evalueres Desember – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen. Evaluering av året som gikk og budsjett, videre planer. – Faglig påfyll for pårørendekontakter gjennom et fysisk møte Januar-februar 2025 – Kontakte aktuelle samarbeidspartnere for 2025. Ansvar delegeres i gruppen. April – 4.temamøte gjennomføres og evalueres August – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen. September – 5.temamøte gjennomføres og evalueres Oktober – Møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen November – 6.temamøte gjennomføres og evalueres Desember – ferdigstilling av prosjekt – siste møte med prosjektgruppen og brukermedvirkningsgruppen. Fysisk samling med faglig påfyll. Januar-februar 2026 – Rapportskriving – Revisorgodkjenning