#sjekkdeg

På bare én uke ble kampanjefilmen til Kreftforeningens #sjekkdeg sett over 570.000 ganger.

I samarbeid med

Kampanjefilmen til #sjekkdeg viser historien til en vanlig ung norsk kvinne, Stine Hagen. Hun sjekket seg først to år etter at hun fikk den første påminnelsen. Da hadde hun alvorlige celleforandringer i livmoren. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

– Det gjør den til en av de mest sette filmene til Kreftforeningen noen sinne. Det er bare filmen fra da Thea Steen fikk hedersprisen som er sett flere ganger, sier Anne Lise Ryel generalsekretær i Kreftforeningen.

Thea Steen var, sammen med Sofia Storhaug, initiativtaker til #sjekkdeg-kampanjen, som handler om å oppfordre unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Steen hadde selv livmorhalskreft, noe hun blogget om allerede fra da hun fikk diagnosen i mars 2015. I fjor ble den første kampanjen gjennomført, og Thea var godt i gang med å planlegge runde to, da hun døde i juli år, bare 26 år gammel.

Bakteppet har gjort årets kampanje ekstra sterk for Kreftforeningen.

– Thea var veldig opptatt av runde to av kampanjen, og viste et veldig sterkt engasjement helt til det siste. Det har selvfølgelig vært spesielt å jobbe videre med kampanjen uten Thea. Samtidig har det vært veldig givende å fortsette hennes fantastiske innsats, sier Ryel.

Se #sjekkdeg-kampanjefilmen her:

Video: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Ekte historie treffer mange

Årets kampanjefilm mottok 405.000 kroner fra Stiftelsen Dam. Fredag 9. september ble den publisert på Kreftforeningens Facebook-side. På bare få dager er den altså vist flere hundre tusen ganger.

Filmen viser den ekte historien til en ung kvinne som heter Stine Hagen. Stine var en av mange som unnlot å sjekke seg, da hun 25 år gammel fikk innkalling til å ta celleprøve. Det gikk to år før hun faktisk sjekket seg, og da viste prøven at hun hadde alvorlige celleforandringer – forstadiet til livmorhalskreft.

Men fordi Stine sjekket seg i tide, ble hun operert og er i dag helt frisk.

– Årets film har en veldig alvorlig side, og det har vært helt bevisst. Jeg tror det også har gjort at budskapet når gjennom og treffer mange. Ekte historier engasjerer, og jeg tror veldig mange kan kjenne seg igjen i Stines historie, sier Ryel, og tilfører:

– Denne filmen hadde ikke blitt til uten støtten fra Stiftelsen Dam.

I kampanjefilmen møter vi Stine Hagen, som utsatte å ta celleprøve i lang tid. Kreftforeningen tror filmen treffer så mange, fordi temaet er gjenkjennelig. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Fakta om celleprøve

En celleprøve gjøres hos en gynekolog eller hos fastlegen. Prøven gjøres gjennom en gynekologisk undersøkelse, og tar bare noen få minutter. Det er ikke smertefullt, men kan kjennes litt ubehagelig.

Alle kvinner i alderen 25-69 år får tilbud om celleprøve hvert tredje år.

Les mer om celleprøve hos Kreftforeningen her.

Mange gruer seg til celleprøve

Kreftforeningen har gjennomført en undersøkelse som viser at det i hovedsak er tre grunner til at unge kvinner ikke sjekker seg.

– Det de fleste oppgir som grunn er at de gruer seg, at de synes det er ekkelt eller at de glemmer det. Men jeg må presisere at det å sjekke seg, er ingenting mot å få livmorhalskreft og de senvirkningene kreft fører meg seg, sier Ryel.

På verdensbasis er livmorhalskreft den hyppigste kreftdiagnosen blant kvinner under 35 år. I Norge har alle kvinner over 25 år et tilbud om å få celleprøve. Dersom man jevnlig tar celleprøve kan forstadier til kreft oppdages, og man kan få behandling for å unngå kreft.

– Det er et fantastisk tilbud norske kvinner har som faktisk forebygger kreft, sier Ryel.

#sjekkdeg gir gode resultater

Og tall fra Kreftregisteret viser at #sjekkdeg-kampanjen har en svært viktig forebyggende effekt. Da Thea Steen blogget om sin kreftdiagnose første gang så man et oppsving i antall kvinner som sjekket seg. Den samme effekten kom da den første #sjekkdeg-kampanjen ble gjennomført i 2015.

Nå håper Kreftforeningen på samme effekt i år. Kampanjen foregår i hele september, og i tillegg til filmen gjennomføres en rekke andre aktiviteter for å få unge kvinner til å sjekke seg.

– Vi har tall på at 6.500 flere jenter sjekket seg etter kampanjen i fjor, men enda er det 4 av 10 jenter fra 25 til 29 år som unngår å ta celleprøve. Det viser viktigheten av at jenter hele tiden må bli minnet på dette, sier Ryel.


Sluttrapport

Bakgrunn

Livmorhalskreft har de siste årene økt med rundt 30 prosent for kvinner under 40 år i Norge. Hvert år er det over 300 kvinner som får livmorhalskreft og rundt 80 som dør, men kan forebygges ved å ta celleprøve. Dersom alvorlige celleforandringer oppdages, kan disse behandles og kvinnen kan unngå å få livmorhalskreft. Målet var å produsere film for å motivere flere unge kvinner til å sjekke seg, ta celleprøve, slik at de kunne unngå at livmorhalskreft utviklet seg. Vi ønsket film som synliggjorde #sjekkdeg-kampanjen, livmorhalskreft og som skulle føre til handling hos alle kvinner, men i hovedsak for de på 25-35 år.

Oppsummering

Kampanjene Kreftforeningen har gjennomført har vært svært vellykket på alle måter. Filmene har blitt fantastisk godt mottatt og kampanjen har fått en god og bred tilslutning og mye synlighet, samt at vi ser at nå går flere kvinner og sjekker seg. Filmene er et godt verktøy og vil benyttes i både kampanjen i 2018 og i flere år framover. #sjekkdeg er kommet for å bli en av Kreftforeningens årlige kampanjer. Vi vil arbeide videre for at kvinner følger Livmorhalsprogrammet sine anbefalinger og tar livmorhalsprøven regelmessig. På sikt regner vi med at færre kvinner får livmorhalskreft.

Prosjektgjennomføring

Hensikten med kampanjen og bruk av film er at flere kvinner tar celleprøve og derved kan unngå å rammes av livmorhalskreft. Det er sendt to endringssøknader underveis, begge ble godkjent. Prosjektet er gjennomført på to år og har ført til produksjon av filmer for #sjekkdeg-kampanjen både i 2016 og 2017. Filmproduksjonen ble ledet av intern filmprodusent sammen med prosjektleder, men produsert av eksternt firma. Kvinner i målgruppen for begge filmene har deltatt for å nå dem best mulig og at de skulle ha størst mulig effekt.

Resultater

Det ble produsert to filmer: 2016 – Stinefilmen hvor målet var å nå ut til jenter i alderen 25 til 35 år. Filmen har hatt over 600.000 visninger, og ble på kort tid en av Kreftforeningens mest sette filmer. Filmen nådde over en million mennesker i løpet av kampanjen. 2017 – Livet er det fineste hvor målet var å nå ut til de som sjelden eller aldri sjekker seg. Filmen har hatt over 625.000 visninger. #sjekkdeg har også skapt engasjement og entusiasme blant mange og folk har stilt opp gratis, samlet inn penger, viet tid og arbeidskapasitet for å være med og bidra. Vi har hatt gode tverrfaglige samarbeidspartnere med ett mål: Å få flere kvinner til å ta celleprøve. Tall fra Kreftregisteret viser at kampanjen har effekt. Etter første år var det en økning i alle aldersgrupper som tok celleprøve og for kvinner 25 til 35 år på hele 20 prosent. Oppmøte til celleprøve øker nå betydelig og mest blant de yngste. Den virkelige effekten av kampanjene vil vi se framover.

Antall personer i målgruppen

1000000

Sluttrapport/artikler (pdf)

Sluttrapport for Livmorhalssjekk prosjekt .pdf

Prosjektleder

Lill Thorsen

Detaljer
Program
Forebygging (2015)
Prosjektnavn
Sjekk for livmorhalskreft…
Organisasjon
Kreftforeningen
Beløp Bevilget
2016: kr 405 000
Startdato
02.01.2016
Sluttdato
30.12.2017
Status
Avsluttet
Flere detaljer

Mer informasjon om søknaden og sluttrapporten til dette prosjektet kan du få ved å kontakte søkerorganisasjonen eller sekretariatet i Stiftelsen Dam.