Skolestartpakken

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Epilepsi er en av de vanligste nevrologiske sykdommene i Norge. Forekomsten er større blant skolebarn enn i øvrige befolkning, og diagnosen gir svært forskjellige konsekvenser for den enkelte. Selv om mange klarer seg godt på skolen, har en stor andel barn med epilepsi læringsvansker og behov for ekstra bistand i skolehverdagen. En rekke studier har vist en markant overrepresentasjon av skolerelaterte vansker i målgruppen. Det er helt avgjørende at de voksne rundt har kunnskapen til å gjøre gode vurderinger barns utfordringer og behov, samt at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt.

Målsetting for prosjektet

Utarbeide og distribuere «startpakke» til foresatte og klassekontakter for å bidra til bedre læringsmiljø for barn og unge med epilepsi i grunnskolen.

Målgruppe

Foresatte og klassekontakter i grunnskolen med relasjon til barn med epilepsi.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

1000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet innebærer utvikling og distribusjon av “Startpakker” til klassekontakter og foresatte. Startpakken er tenkt utarbeidet som to sammenfestede mapper som kan rives fra hverandre. Den ene delen til foresatte, den andre til elevens klassekontakter. I hver av delene vil det ligge skreddersydde sjekklister for hvilke områder som bør kartlegges og klargjøres, enten av den ene part alene eller i fellesskap. Det vil dreie seg om alt fra opplæring i anfallshåndtering, til vurdering av tilrettelagt undervisning og hvorvidt klassekamerater og andre foresatte skal involveres/informeres. I tillegg til sjekklistene vil det være et utvalg av informasjonsmateriell, instrukser og henvisninger til andre læringsressurser i de to delene i startpakken. Prosjektleder vil være ansvarlig for gjennomføring og det løpende arbeidet, mens referansegruppe bestående av pedagoger og pårørende vil bidra med brukerperspektiv og medvirke til startpakkens innhold og utforming. De endelige startpakkene vil trykkes opp i 1000 eksemplarer og distribueres både til foresatte og klassekontakter som bestiller et eksemplar. Mappene har som mål å heve kunnskapen hos mottakerne og bidra til et godt skole-hjem-samarbeid for den enkelte elev.

Fremdriftsplan for prosjektet

Juli/august: Nedsette referansegruppe August: Gjennomføre referansegruppemøte September/november: Utarbeidelse av startpakke Desember: Ferdigstillelse, design og opptrykk av startpakken. Januar/mai: annonsering og utsendelse av startpakker til foresatte og klassekontakter. Mai: Evaluering via elektronisk spørreskjema. Etter prosjektperiode: Videre utsendelse til foresatte som bestiller gjennom forbundets nettside. Videreført med egne midler.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Prosjektets målsetning var å utarbeide og distribuere «startpakke» til foresatte og klassekontakter, for å bidra til bedre læringsmiljø for barn og unge med epilepsi i grunnskolen. Målgruppen var foresatte og klassekontakter i grunnskolen med relasjon til barn med epilepsi. Bakgrunnen for at vi ønsket å utvikle en slik skolepakke, er at epilepsi er en diagnose som gir svært forskjellige konsekvenser for den enkelte. Selv om mange klarer seg godt på skolen, har rekke studier har vist en markant overrepresentasjon av skolerelaterte vansker blant barn med epilepsi. Det er helt avgjørende at de voksne rundt har kunnskapen til å gjøre gode vurderinger barns utfordringer og behov, samt at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Responsen på skolepakken «Min epilepsi i skolen» viser at pakken er blitt svært godt mottatt av både skoler og foresatte til barn med epilepsi. I løpet av et halvt år, er det blitt bestilt om lag 300 skolepakker. Bestillingene har i hovedsak kommet fra foreldre, men også mange skoler har selv bestilt pakkene. Vi ser også at en del helsesykepleiere har bestilt på vegne av barn de følger opp. Det er alltid litt vanskelig å vite den eksakte effekten mappene har for samarbeidet rundt hvert enkelt barn. Tilbakemeldingene vi har fått, er likevel at pakkene oppleves som svært nyttige både for foreldre og skolen.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

300

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet innebar utvikling og design av skolepakken «Min epilepsi i skolen. Pakken ble utviklet som et verktøy for informasjon og samarbeid mellom hjem og skole. Prosjektleder sto for selve utarbeidelsen, men samarbeidet tett med Epilepsiforbundets likepersoner «Foreldrekontaktene» og spesialpedagoger fra Solberg skole, om både innhold og design. «Min epilepsi i skolen» består av to plastesker som er festet sammen med et papirbelte; en eske til familien og en som kan ligge på skolen og følge barnet gjennom skolegangen. I eskene ligger et informasjonshefte med sjekkliste for samarbeid, to ark som kan fylles ut med informasjon om den enkelte elev, en førstehjelpsplakat, samt en liten notatblokk og en penn. Det følger også med to brosjyrer som kan brukes når man forteller om epilepsi. Det ble trykket opp 1000 esker, fordelt på 500 skolepakker. Startpakken ble annonsert for foresatte gjennom våre nettsider, facebook og medlemsblad. Skolepakkene ble annonsert før sommerferien 2018 slik at de som lette etter informasjon om epilepsi i forkant av skolestart, skulle få informasjon om pakken. Første utsendelse var høsten 2018. Skolepakkene ble sendt ut gratis til alle som bestilte.

Resultater og resultatvurdering

I prosjektet har Norsk Epilepsiforbund utviklet en skolepakke som et verktøy for samarbeid mellom skole og hjem. Skolepakken ble svært godt mottatt av foreldre til barn med epilepsi. Skolepakken ble annonsert før sommerferien, og lå som nyhetssak på forsiden til www.epilepsi.no gjennom hele juni, juli og august, med mulighet for forhåndsbestilling. Responsen var stor, og ved første utsendelse ble det sendt ut om lag 150 pakker. Et halvt år etter lansering var det totalt sendt ut 300 skolepakker. Tilbakemeldingene vi har fått, er at pakkene oppleves som svært nyttige både for foreldre og skolen. Norsk Epilepsiforbund er således svært fornøyd med resultatet av prosjektet.

Oppsummering og videre planer

skolebarn med epilepsi. Dette er 300 barn hvor skole og foreldre har fått lik informasjon, og et verktøy for hvordan de kan samarbeide rundt barnets epilepsi på skolen. Norsk Epilepsiforbund opplever at skolepakken er blitt veldig godt mottatt blant foreldre til barn med epilepsi. Norsk Epilepsiforbund er veldig fornøyd med prosjektet, som har etablert et nytt tilbud til målgruppen. Etter endt prosjektperiode har vi videreført tilbudet som en medlemsfordel for alle våre medlemmer.

Prosjektleder

Therese Ravatn

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Skolestartpakken
Organisasjon
Epilepsiforbundet
Beløp Bevilget
2017: kr 198 000
Startdato
02.07.2017
Sluttdato
01.01.2019
Status
Avsluttet