Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Smarttelefon er et stadig viktigere arbeidsredskap i yrkesliv, studier og privatliv. Mens mange mestrer teknologien uten opplæring, har smarttelefonen blitt en ny teknologisk barriere for andre. Prosjektet Smart hjelp er et initiativ til å hjelpe mennesker som trenger starthjelp for å bli trygge på, og mestre bruk av nye tjenester og moderne mobilteknologi. Tanken er å gi gratis hjelp via telefon og nettbaserte løsninger. Dessuten vil det bli utviklet korte startopplæringer, som kan tilbys via telefon eller internett.
Målsetting for prosjektet
Etablere en varig tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av smartteknologi.
Målgruppe
Primærmålgruppen er synshemmede. to tredeler av synshemmede er over 60 år. Det blir spesielt viktig å nå ut med informasjon til denne gruppen om Smart hjelp.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
180000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Gjennomføring og metode beskrives for hver av di fem delmålene. Planlegge, utvikle og lansere tjenesten: Vi vil analysere hvordan assistansen best kan tilbys gjennom telefon og nettbaserte løsninger. Dessuten vil vi utvikle kortfattede opplæringer som kan tilbys via telefon i grunnleggende temaer knyttet til bruk av smarttelefon. Dette arbeidet vil skje i nær dialog med fagfolk og brukere. Blant annet vil vi gjennomføre fokusgrupper for å få innspill fra synshemmede. Vi vil også utforske hvordan videotelefoni (Øyetelefonen) kan integreres inn i smartHjelp tilbudet. Teste ut tjenesten i en pilotperiode: Vi vil bruke pilotperioden på 12 måneder til å prøve ut ulike nettbaserte tilbud, en øyetelefon tjeneste, bemanning/åpningstider og startopplæringer. Under hele pilotperioden vil vi samle inn tilbakemeldinger fra brukerne. Ferdigstille SmartHjelp tjenesten: Med bakgrunn i tilbakemeldingene fra brukerne og erfaringene fra driften vil tjenesten bli endret og ferdigstilt. Løsning for varig drift: Vi vil utrede og vurdere ulike metoder for varig drift av tjenesten, og legge et grunnlag med sikte på å sikre varig drift. Informasjonsspredning: En informasjonsplan vil bli utarbeidet og iverksatt.
Fremdriftsplan for prosjektet
Planlegge, utvikle og lansere tjenesten: 01.01.2020 – 31.06.2020 Informasjonsspredning: 01.01.2020 – 31.12.2021 Varig drift: 01.04.2020 – 31.12.2021 Pilotperiode: 01.07.2020 – 30.06.2021 Ferdigstille tjenesten: 01.01.2021 – 30.06.2021 Sluttdokumentering: 01.12.2021 – 31.12.2021
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Synshemmedes behov for opplæring og brukerstøtte er godt dokumentert i tidligere forskningsprosjekter. Smartteknologi har blitt en ny barriere for mange synshemmede. Spørsmålet er derfor hva som kan gjøres for å møte dette behovet, og om det å etablere en gratis brukerstøtte for synshemmede kunne løse noe av problemet. Med dette som utgangspunkt formulerte vi følgende hovedmål for prosjektet: Etablere en varig tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av smartteknologi. Primærmålgruppen var blinde og svaksynte i alle aldre, fra barn til de eldste. Flere synshemmede har kombinerte funksjonsnedsettelser, og det har vært en målsetning i prosjektet at også personer med kombinerte funksjonshemminger skulle få god hjelp. På smartja.no finnes det derfor også brukerveiledninger for både hørselshemmede og bevegelseshemmede.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I prosjektet er det samlet inn data for å vurdere om målene i prosjektet er nådd. Alle henvendelser til tjenesten er registrert og analysert, og brukernes tilfredshet med tjenesten er innhentet ved hjelp av en brukerundersøkelse. Prosjektresultatene tyder på at en gratis supporttjeneste kan være med å fylle synshemmedes behov for hjelp med smarttelefon og nettbrett. Hele 82 % av henvendelsene ble løst, og alle ti intervjuobjektene i brukerundersøkelsen var fornøyde med tjenesten. De mente det var av stor betydning for dem å ha tilgang til en slik tjeneste. Det som gjenstår, er å få på plass en varig drift av tjenesten. Gjennom prosjektet SmartJobb er driften av tjenesten sikret fram til utgangen av 2023, og i SmartJobb-prosjektet vil vi jobbe videre med å finne varige løsninger på driften av tjenesten.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
320000
Prosjektgjennomføring/Metode
Planlegge, utvikle og lansere tjenesten: To fokusgruppeintervjuer med synshemmede ble gjennomført for å få innspill til utviklingen av tjenesten. Nytt læremateriell ble utviklet. En plan ble utarbeidet for å lansere tjenesten. Tjenesten ble startet opp den 18. mai 2020. Teste ut tjenesten i en pilotperiode: Tjenesten ble testet ut i en pilotperiode på ett år. Parallelt ble det arbeidet med å utvide og oppdatere læremateriellet/brukerveiledningene på smartja.no. Ferdigstille SmartJa-tjenesten: Tilbakemeldingene fra brukerne og driftserfaringene tilsa ikke noen vesentlige endringer av tjenesten, og den ble derfor videreført med samme tilbud som i pilotperioden. Finne løsninger for varig drift: Norges Blindeforbund, RP-foreningen og MediaLT samarbeidet om å vurdere og finne fram til løsninger for varig drift. Gjennom SmartJobb-prosjektet er det lagt et grunnlag for å jobbe videre med den varige driften av SmartJa-tjenesten, og for å skape alternative inntektskilder inn i virksomheten. Informasjonsspredning: Informasjonskanaler som når ut til målgruppen ble prioritert, og i hele prosjektperioden er det derfor arbeidet med målrettet informasjon til målgruppen.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektresultatene viser at hovedmålet om å etablere en varig tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av smartteknologi langt på vei er oppnådd. Alle delmålene er derfor også oppnådd; bortsett fra altså delmålet om varig drift som fortsatt er under arbeid: – Tjenesten er planlagt, utviklet og lansert. – Tjenesten er testet ut i en pilotperiode på et år. – Tjenesten er ferdigstilt. – Det jobbes videre med å finne løsninger for varig drift. – Det er informert om tjenesten i ulike medier, og informasjonsarbeidet fortsetter i prosjektet SmartJobb.
Oppsummering og videre planer
Prosjektresultatene tyder på at en gratis supporttjeneste langt på vei kan fylle behovet om å gi synshemmede hjelp med smarttelefon og nettbrett. Hele 82 % av henvendelsene ble løst, og alle ti intervjuobjektene i brukerundersøkelsen var fornøyde med tjenesten, og mente det var av stor betydning for dem å ha tilgang til en slik tjeneste. Det som gjenstår er å få på plass en varig drift av tjenesten. Gjennom prosjektet SmartJobb er driften av tjenesten sikret fram til utgangen av 2023, og i SmartJobb-prosjektet vil vi jobbe videre med å finne varige løsninger på driften.