Snakk om det, mann!

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Om lag 2 av 3 som tar selvmord i Norge er menn. Særlig unge menn er utsatt, og årlig tar i gjennomsnitt 110 norske menn under 35 år livet av seg. Maskulinitetsnormer kan spille inn når det kommer til menn som er i risikogruppen for selvmord, særlig med tanke på hvordan enkelte menn kan føle skam knyttet til følelsen av å ikke strekke til. En måte å intervenere i de rådende maskulintetsnormene, og å bidra til en bredere offentlig samtale om menn, maskulinitet og psykisk helse, kan være via film og/eller ulike typer medieuttrykk, supplert med informasjon og kompetanseheving.

Målsetting for prosjektet

Å bidra til å forebygge selvmord blant unge menn i Norge, ved å nå ut med kunnskapsbasert og kvalitetssikret informasjon om unge menn, maskulinitet og selvmordsforebygging, og å etablere et rom for en samtale om menn, maskulinitet, psykisk helse og selvmordsforebygging.

Målgruppe

Primærgruppen for prosjektet er unge menn under 35 år, med hovedvekt på gutter og unge menn på videregående skoler.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Utviklingen av 3-5 korte filmer på 5-10 minutter Filmene skal utvikles av sosiologen Stine Sandnes. Sandnes vil bl.a. snakke med unge menn som har overlevd selvmordsforsøk, unge menn som har hatt tanker om å ta livet sitt, og etterlatte til unge menn som har begått selvmord. Historiene skal så anonymiseres og bearbeides. Hver enkelt film vil bestå av elementer fra flere av samtalene, og vil være sentrert rundt ett bestemt hovedtema. Produksjon av ressursmateriell Ressursmateriellet vil bestå av informasjon, kunnskap, praktiske råd samt konkrete oppgaver, som er relevant og aktuelt for å belyse tematikken menn, maskulinitet, psykisk helse og selvmord. Pilot For å undersøke hvordan filmene og veilederen fungerer i møte med unge mennesker, vil vi gjennomføre en pilot på 2-3 videregående skoler i Nordland. Hensikten med piloten er å få et realistisk bilde av hvordan det produserte materialet fungerer, og å vurdere om det må gjøres noen justeringer når det gjelder veilederen og film før endelig lansering juni 2022. Selvmordsforebyggende kampanje I forbindelse med lanseringen av filmene vil det bli utviklet en egen nasjonal selvmordsforebyggende kampanje. Kjernen i kampanjen vil bestå av 2-3 20-30 sekunders utdrag fra filmene.

Fremdriftsplan for prosjektet

01/21 05/21 Fase 1: Oppstart – etablere prosjektstruktur etc. 05/21 11/21 Fase 2: Utvikling – samtaler med menn, innholdet til filmene, ressursmateriell etc. 12/21 06/22 Fase 3: Produksjon – innspilling av film, produsere ressursmateriell 07/22 10/22 Fase 4: Utprøving – pilot ut på utvalgte vgs. 11/22 11/22 Fase 5: Lansering – filmer og ressursmateriell lanseres, selvmordsforebyggende 11/22 12/22 Fase 6: Evaluering og rapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

2 av 3 som tar sitt eget liv i Norge er menn, og unge menn er spesielt utsatt. De er også i mindre kontakt med helsevesenet og i mindre kontakt med offentlige kanaler som ung.no og andre chatterom og hjelpetelefoner. Vi ønsket å lage et nytt materiell i det selvmordsforebyggende arbeidet, og rette det spesielt mot unge menn. Vi valgte å lage fire korte filmer sammen med et enkelt tilgjengelig ressursmateriell for dem som ønsker å bruke filmene til å starte en samtale med ungdom om menn og maskulinitet, livsmestring og psykisk helse. En pilot er prøvd ut i ordinær klasseromsundervisning på videregående skoler, men filmene og ressursmateriellet er åpent tilgjengelig for alle, og kan for eksempel brukes i konfirmasjonsundervisning, idrettslag, med egne tenåringer eller i andre sammenhenger der man vil adressere disse temaene sammen med ungdom.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har produsert fire filmer om psykisk helse, menn og maskulinitet, og i tillegg ni filmsnutter til bruk i sosiale medier. På nettsiden www.kun.no/snakkomdet har vi samlet de fire hovedfilmene og en grundig veileder for den som vil vise filmene til en gruppe og lede en samtale basert på dem. Et ferdig opplegg i Powerpoint-format ligger også på nettsiden. Ved utprøving på videregående skoler ser vi at opplegget fungerer godt. Ungdommene våger å være sårbare og gå dypt inn i mange av spørsmålene. De sier selv at filmene gjør det mer ufarlig å snakke om. De kan da henvise til filmene først, og velge om de vil bli personlige i tillegg. I filmene åpner fire menn seg til hverandre, og vi tror det modellerer samme atferd hos ungdommene. Vi har fått mye oppmerksomhet om kampanjen for filmene og nettsiden, og mener vi har nådd målene våre. Totalt har over 30 000 personer blitt nådd av kampanjen direkte, i tillegg til delinger fra RPH og andre. Nettsiden fikk over 3200 besøk i kampanjeperioden.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

5000

Prosjektgjennomføring/Metode

Stine Sandnes er sosiolog, forfatter og regissør. Hun har laget forestillingene Mannemonologene og Flyktningmonologene, basert på intervjuer med henholdsvis menn og flyktninger. Den samme metoden med å gjennomføre livsintervjuer og komprimere erfaringene i manusform har vi anvendt her. Stine rekrutterte 10 unge til middelaldrende menn med en felles erfaring med selvmordstanker i en eller flere perioder i løpet av livet. Et utvalg av erfaringene deres er deretter gjengitt av fire skuespillere som sitter i en sirkel og forteller. Først ble filmene spilt inn og klippet som hele monologer hvor de tre andre i sirkelen lytter. Monologene ble for lange og tunge, så i etterkant har filmene blitt klippet om slik at mennene i større grad henvender seg til hverandre og veksler på hvem som forteller. Filmene og ressursmateriellet har blitt utviklet i tett dialog med referansegruppen av fagpersoner og frivillige og med brukergruppen av vgs-elever. Undervisningsopplegget har blitt prøvd ut på to videregående skoler, med stor grad av engasjement og åpenhet fra elevene. En nettside gjør filmene og veilederressursen frie til bruk, og en kampanje på SoMe har spredd budskapet til over 30 000.

Resultater og resultatvurdering

Hovedmålsettingen var å produsere filmer og et opplegg for samtale som øker refleksjon og bevissthet hos unge menn om maskulinitet, psykisk helse og livsmestring. Samtidig skaper selve opplegget også en arena hvor menn først får se andre menn snakke sammen om disse temaene i filmene, og deretter får de selv anledning til å snakke om disse temaene sammen i klasserommet. Effekten er at ungdommene som deltar både får gjort noe selvrefleksjon og brutt ned noen barrierer for samtale om personlige tema – og begge deler må til for at menn i større grad skal kunne snakke om egen psykiske helse. Vi har laget enkle oppfølgingsspørsmål til filmene, og er overveldet over hvor åpne og reflekterte ungdommene er. Et viktig mål med prosjektet var å bidra til et variert selvmordsforebyggende materiell, og der ser vi helt tydelig hvordan filmformatet og et manus basert på ekte historier berører og åpner rommet for ungdommene selv.

Oppsummering og videre planer

Vi mener prosjektet vårt har produsert et materiell som fungerer svært godt til oppgaven med å åpne rommet for menn til å samtale om vanskelige tema, og gi mer kunnskap og bevissthet om noen problemstillinger rundt maskulinitet og tilhørende forventninger som kan være særegne for menn. Vi ønsker å videreføre prosjektet, muligvis med en stor pilot i oppfølgingen av yrkesfaglærlinger i samarbeid med Nordland Fylkeskommune. Vi har også dialog med Røde Kors og MHU om mulige samarbeid som tar utgangspunkt i Snakk om det, mann. RPH vil fortsette å spre informasjon om prosjektet i alle sine kanaler.

Prosjektleder

Mari Helenedatter Aarbakke

Detaljer
Program
Helse høst (2020)
Prosjektnavn
Snakk om det, mann!
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Likestillingssenteret KUN
Beløp Bevilget
2021: kr 540 000, 2022: kr 840 000
Startdato
15.01.2021
Sluttdato
31.05.2023
Status
Avsluttet