Svipp innom – fase 2
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Vi ser en helsesektor og velferdsstat der kostnadskutt, modernisering og teknologi blir omtalt som nødvendige skritt for å møte morgendagens behov. En sentral utfordring i dagens samfunn er at eldre mennesker marginaliseres ytterligere ved at de ikke klarer å «henge med» i en rivende teknologisk utvikling. Dette er en stor samfunnsutfordring og handler slik vi ser det om utenforskap. I dette prosjektet utvikler og anvender vi skreddersydd teknologi i samspill med eldre mennesker. Svipp innom skal inkludere eldre inn i de muligheter som teknologien gir og fremme mestring og felleskap.
Målsetting for prosjektet
Videreutvikle, implementere og spre Svipp innom slik at hjemmeboende eldre, sykehjemsbeboere, frivillige, pårørende og ansatte opplever at applikasjonen fremmer: livskvalitet, mestring, økt deltakelse og styrkede fellesskap. Spredning på nasjonalt nivå, med e-opplæringskurs, konferanse og brosjyrer.
Målgruppe
Beboere, ansatte, pårørende og frivillige på sykehjem. Hjemmeboende eldre, frivillige, ansatte, lag og foreninger i nærmiljøet.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
4000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Svipp innom er et brukermedvirkningsprosjekt. På bakgrunn av innspill, ønsker og behov fra de involverte tilpasses og utvikles applikasjonen. Dette gjør vi i iterative prosesser, der vi har dialogmøter, tester hvordan funksjonaliteten oppleves i praksis, for deretter å modifisere funksjonaliteten. I forprosjektet har vi kommet langt i denne utviklingen, og den største utfordringen i prosjektet er implementeringen. Digitalisering er et endringsprosjekt som krever tilstrekkelig med ressurser. Forprosjektet har lykkes i forhold til målsettingene og har lagt et solid fundament for hovedprosjektet. Det er etablert et dynamisk og spennende samarbeid mellom helse/eldreomsorg (Kirkens Bymisjon) og teknologiutvikling (Nyby) – dette videreføres. Forprosjektet har skapt motivasjon og modenhet hos aktørene/målgruppene for å ta dette arbeidet videre. Det etterspørres og er stor interesse for konkrete prosjekter som kan vise til resultater hvor digitalisering i eldreomsorgen lykkes. Vi har som mål å spre denne applikasjonen slik at morgendagens eldreinstitusjoner kan få bedre forutsetninger til å utføre samfunnsoppdraget sitt.
Fremdriftsplan for prosjektet
Fortsette med dialogmøter der brukere, med både de eldre selv, pårørende, frivillige og ansatte får en sterk påvirkning på siste fase i utformingen av Svipp innom. • Ferdigstille appen og gjennomføre implementeringen • Jobbe ut endelig design og de tekniske kravspesifikasjoner • Lansere den ferdigutviklede applikasjonen tilgjengelig for nedlasting i applestore og googleplay • Utarbeide strategi, og materiell for nasjonal spredning
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
I 2018 ble forprosjektet «Svipp innom fase en» avsluttet. Erfaringene vi hentet ut fra forprosjektet var at behovet for satsning på en app som et velferdsteknologisk hjelpemiddel kunne samsvare med Kirkens Bymisjon sine visjoner og mål om å bidra til et mer inkluderende samfunn. Appen skulle kunne koble mennesker, ressurser og behov, gi informasjon og skape engasjement i nærmiljøet og bidra til livskvalitet for beboere, bruker og pårørende på sykehjemmene og eldresentrene. Sett i lys av dette handlet det om å tilgjengeliggjøre menneskelige ressurser og møte behov gjennom å koble dette på en effektiv og meningsfull måte. Itillegg så vi et økende behov for å tilrettelegge for bruken av appen i dagligdags pårørendekommunikasjon på sykehjemmene, samarbeid med nærmiljøet og til å koble behov for hjemmeboende via samarbeid med hjemmetjenesten i bydeler vi samarbeider med. Bymisjonen inngikk et samarbeid med «Nyby» som har stått for den tekniske utviklingen av appen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
– Implementering på tre av fire sykehjem og alle seniorsentrene, samt bruk av appen i nærmiljøet, slik som skoler, barnehager, og hjemmetjeneste. – Appen er tatt i bruk i over 50 kommuner og organisasjoner i Norge og Sverige, der funksjonene som Svipp innom-prosjektet har vært med å utvikle er i bruk. – Laget brosjyremateriell til ansatte, pårørende og brukere. – Beboere, pårørende og ansatte forteller om opplevelse av mestring, økt livskvalitet og tettere dialog om dagligdagse og meningsfulle temaer. Bruken av appen i pårørendekommunikasjon gjør det mulig å formidle bilder og meldinger fra dagligdagse ting til pårørende, og til beboerne, som har vært et viktig tilskudd i den dagligdagse kommunikasjonen på sykehjemmet. – Appen engasjerer nærmiljøetog bidrar til at informasjon og kommunikasjon er samlet på ett sted. – Bidratt til økt frivilliginnsats: effektiv måte i rekrutteringsarbeid, og i ad-hoc-frivillighet, som fører til at flere kan bidra frivillig når det passer dem
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1030
Prosjektgjennomføring/Metode
Det startet på ett av sykehjemmene, der det allerede var gjort noen erfaringer fra tidligere med bruk av appen. Implementeringsprosessen var systematisk og bygget på en 100- dagersplan. Her møtes alle involverte parter i starten av perioden, forventninger blir avklart, og det legges en plan for hvem som skal gjøre hvilke oppgaver. Videre skjer det jevnlig oppfølging i de kommende 100 dagene med et mål om at avdelingen skal være mest mulig selvstendig etter 100 dager. Samtidig har prosjektleder vært mye tilstede i avdelingen for å bistå både ansatte, beboere, frivillige og pårørende med å komme i gang og bistå med teknisk hjelp der det har vært behov for det. Erfaringene etter de første 100 dagene på den første virksomheten la føringer for hvordan implementeringen ble gjort videre på de andre virksomhetene. For optimal funksjon var viktig å få tilbakemeldinger, som igjen ble videreformidlet til utviklerne i Nyby. Endringer gjort både i appen og i implementeringsprosessen baseres på brukermedvirkning og erfaringer. Det er noe underforbruk av av prosjektmidlene de sisten månedene av prosjektperioden, dette skyldes koronasituasjonen som førte til mindre aktivitet de siste månedene
Resultater og resultatvurdering
Vi har i dag implementert Nyby som et dagligdags verktøy for ansatte på avdelingene ved tre av våre sykehjem. Alle pårørende får informasjon om Nyby både skriftlig og muntlig når deres nærmeste blir beboer på våre sykehjem. Det vil si at alle pårørende får muligheten til å benytte seg av dette tilbudet, og pr i dag er det på Bekkelagshjemmet 41%, Vålerengahjemmet 29%, og på Sofienberghjemmet 30% av pårørendefamilier som har fått tilbudet og har valgt å benytte seg av det. Resultatene i prosjektet måles i hovedsak kvalitativt og resultatene tolkes da til å være vellykkede. Tilbakemeldinger fra de involverte er at appen har gitt oss et verktøy vi ikke hadde fra før, som igjen bidrar til økt frivillig innsats, opplevelse av tettere hverdagsdialog med pårørende/ansatte, bidrar til økt livskvalitet, mestring, deltagelse og inkludering, og tettere dialog med nærmiljøet, og mulighet til å samhandle enkelt med aktuelle samarbeidspartnere.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har gitt beboere, brukere, ansatte, pårørende og nærmiljøet tilknyttet virksomhetene i Kirkens Bymisjon et nyttig verktøy vi ikke har fra før. Prosjektet er vellykket, og bruken av appen skal videreføres. Erfaringene vi har gjort oss og resultatene vi har fått har vært betydningsfulle for de involverte og et spennende tilskudd til velferdsteknologi i et samfunnsperspektiv. Fremover vil vi jobbe kontinuerlig for å være relevante og brukervennlige for menneskene vi jobber med, og velferdsteknologi er et veldig relevant tema for fremtidens satsning innen arbeidet i eldreomsorgen.