Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Tresfjord Røde Kors omsorg ser verdien at flere får mulighet til å oppleve den kulturen og naturen som er Tresfjord bygd sitt varemerke. Det ligger stor helsegevinst i det å bruke sine egne sanser i møte med dette. Mange eldre f.eks har en nær tilknytting til lokale punkter og mange unge i bygda er tilflyttere og har lite kjennskap til historien. Vi ser for oss å spleise felles opplevelser gjennom en sykkeltur, matpakkestopp og historieformidling på tvers av alder og helseutfordring.
Målsetting for prosjektet
* 2 ukentlige sykkelturer med eldre fra august til oktober 2017 og april til september 2018 * Sykkeltaxi for bevegelseshemmede under Syltemartnan 2018 * Verve «sykkelvenner» og flere frivillige i Røde Kors * Samarbeid med idrettslag, museum, kirken, bondelaget for å lage attraktive sykkelturer.
Målgruppe
Primærmålgruppen er eldre mennesker.»Sykle for livet» er også en god måte å få unge mennesker i kontakt med eldre.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
150
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi har allerede flere tanker om hvordan vi skal få bygdefolket til å bli med. Vi vil utarbeide ulike turer med overskrifter som kan lokke. Turer som tilpasses årstidene som vi er inne i og som går inn under bygda sine kjernepunkter. * «Sykkeltur den store lammingen» * «Sykkeltur med ordføreren» * «Sykkelturen det spirer og gror» * «En søndagssykkeltur til Holfossen» * «Syklende guide til og frå» (ett samarbeid mellom museumet og open kyrkje) * Sykle eldre og bevegelseshemmede rundt på syltemartnan som Tresfjord Røde Kors arrangerer hvert år. Vi ønsker også å få til ett samarbeid med bønder og bondelaget. Drømmen er å kunne sykle brukerne inn i ett fjøs der de kan ta en kaffekopp mens de ser på drifta og dyrene. Vi har tro på at dette vil gi grobunn for gode samtaler og fremkalle dyrbare personlige minner.
Fremdriftsplan for prosjektet
* Få økonomisk støtte slik vi kan kjøpe inn EL-sykler med tilbehør. * Gjør aktiviteten kjent gjennom media (lokalavisen og Facebook). * Få frivillige til å verve seg som sykkelvenn. * Lage gode sykkelruter i samarbeid med idrettslaget og museum. . Historie og steder kan veves sammen ved ulike stoppepunkter i bygda. * Ta kontakt med bøndene i bygda og bondelaget slik at sykkelvennene og passasjerene kan få nærkontakt med ulike dyr.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Vi ønsker å bidra til bedre folkehelse i bygda ved å flere ut på tur ved å bruke sykkel. Ved å tilby EL-sykler med passasjersete kan den enkelte få hjelp til å komme seg ut på tur. Med to sykler kan inntil seks personer dra på tur sammen. Helt konkrete ønsker etter innkjøp av syklene var å tilby: – 2 ukentlige sykkelturer med eldre fra august til oktober 2018 og april til juni 2019 – Sykkeltaxi for bevegelseshemmede under Syltemartnan 2018 – Verve sykkelvenner og flere frivillige i Røde Kors – Bruke syklene som utgangspunkt for tettere samarbeid med idrettslag, museum, kirken, bondelaget med felles mål om å lage attraktive sykkelturer. Tresfjord Røde Kors omsorg ser verdien at flere får mulighet til å oppleve den kulturen og naturen som er Tresfjord bygd sitt varemerke. Det ligger stor helsegevinst i det å bruke sine egne sanser i møte med dette.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Styret vedtok allerede på første møte at det måtte gjøres endringer i fremdriften iforhold til den konkrete planen som fremkommer i innsendt søknad. Styret innså med en gang at for å gjøre EL-syklene på best mulig måte måtte de ha en fremdriftsplan som følger livet i bygda. Dessuten ville styret bruke god tid på å finne ut hva slags El-sykkeltype de ville gå for. Vi ser likevel at vi fra januar 2019 (da syklene kom) og fram til august 2019 har gjennomført de fleste målene. Det som står igjen er punktene som treng mer utvidet tid for å kunne etablere seg skikkelig. Både tilbud om «ukentlige sykkelturer» og «utvikling av sykkelturer i samarbeid med lokale aktører». Begge disse punktene krever engasjement og lenger tålmodighet. Styret ønsker at «sykle for livet» skal utvikle seg til noe som bygda får ett eierforhold til. Styret ønsker å tilpasse seg rytmen i bygda og ser på det som positivt det å ha utvidet perspektivet som gjør at aktiviteten må tilpasses.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000
Prosjektgjennomføring/Metode
August 2018 opprettet vi ett styre ledet av Gunn Anita Valldal fra Tresfjord Røde Kors Omsorg. Styrmedlemmene er representanter fra ulike lag i Tresfjord bygd: Museumet, Bygdelaget og Idrettslaget. Høsten 2018 gjorde styret seg kjent med to ulike typer El-sykler; en ene tilknyttet aldershjem på Sjøholt og den andre til helsehuset på Åndalsnes. Styret fikk innføring i prosedyrene de hadde på utlån og vedlikehold av syklene. I januar 2019 gikk styret til innkjøp av 2 stk Christiania Bikes gjennom sykkelsentralen. Syklene og oppbevaring av utstyr er blitt gjort på Tresfjord Trygdeheim. Den offisielle fremvisningen av syklene hadde vi 1.mai under den tradisjonelle sykkeldagen til Tresfjord idrettslag. Varaordfører kom og alle de som hadde lyst fikk prøve syklene. Styret har også deltatt under andre arrangement i Tresfjord: 50-årsdagen til Tresfjord Røde kors (juni), Vognmannen 2019 (juni), Alle på Sandfjellet (juli) og Syltemartnan (august) . Ved arrangementene har styret gitt tilbud om sykkeltaxi. Vi har også gitt tilbud om opplæring, vervet sykkelvenner, hatt pårørendekurs og lånt ut sykkel til skoletur. Syklene har også blitt lånt ut til privatpersoner.
Resultater og resultatvurdering
Det er særdeles positivt at styret er sammensatt av ulike lag. Dette gjør at styret raskt får ett overblikk over arrangement og personer som en kan knytte til prosjektet. Dessuten får flere ett eierforhold til syklene. i 2019 har styret konsentrert seg om å gjøre syklene kjent. De har bidratt som sykkeltaxi ved ulike utearrangement som har hatt stort areal å benytte seg av. Eldre og bevegelseshemmede har gitt positiv tilbakemelding om dette tiltaket; at det har vært godt å bli fraktet rundt,at det har bidratt til mer bevegelsesfrihet og større utbytte av å vere til stede ved slike sosiale arrangement. Vi har også hatt privatpersoner som har tatt med seg eldre på sykkeltur i bygda. Dette var veldig populært for de som fikk sitte på sykkelen. Fremover ser vi frem til å utvide dette tilbudet på en mer utadrettet måte ved å få flere frivillige og å utarbeide ulike sykkelruter og sykkelturer.
Oppsummering og videre planer
Styret vedtok allerede i starten å gjøre litt endringer i framdriften iforhold til den konkrete fremdriftsplanen som fremkommer i innsendte søknad. Styret innså at for å gjøre EL-syklene best mulig synliggjort måtte vi ha en fremdriftsplan som følger livet i bygda. Dette viser seg å være ett klokt valg. Ett bygdesamfunn som Tresfjord er åpne for nye ideer, men det meste trenger tid for å få en stabil etablering. Ved å ha flere lag som er tilknyttet styret så får syklene innpass til mange på en gang. «Sykle for livet» har akkurat tatt form og er kommet for å bli.