– Før jeg fikk Ferdinand så brukte jeg ikke kroppsspråk da jeg snakket i det hele tatt. Så for meg har det å lære tegnspråk betydd veldig mye. Jeg var veldig sjenert, så for meg har det hatt en dobbelteffekt. Jeg har både lært tegnspråk og jeg har blitt mye mer utadvendt, sier illustratør og prosjektleder Anja Storvand.
Nå er hun aktuell med første bok i det som forhåpentligvis blir en serie om Ferdinand og Sam. Første bok handler om farger, og målet er å kombinere spennende og morsomt innhold med å lære tegn.
Anja er illustratør og boka inneholder fargeglade illustrasjoner av den lille gutten Ferdinand – inspirert av sønnen med samme navn – og hunden Sam som er ute på eventyr. Tegningene har mange detaljer knyttet til farger, som for eksempel en gul bie på den gule siden. I tillegg er det illustrasjoner av de ulike tegnene for farger.
Hensikten er blant annet at foreldre og barn skal kunne lage sine egne historier om tegningene, gjennom å bruke tegn. På den måten kan man øve på tegnspråk, samtidig som man har en fin lesestund sammen.
Stor frustrasjon
Ferdinand og Sam er inspirert av Anjas sønn Ferdinand og familiehunden Sam. Ferdinand har Downs syndrom og er født døv.
– Vi visste jo ikke at han var døv i begynnelsen. Egentlig tar man en obligatorisk test på Rikshospitalet, men den tror jeg de glemte å ta. Så vi var på mange undersøkelser før vi fant ut at han var døv, forteller hun.
Og for familien som teller fire barn og to voksne så hverdagen plutselig litt annerledes ut.
– Jeg husker jeg tenkte at «jeg får ikke lest Harry Potter for min sønn». Språk er så utrolig viktig, og den frustrasjonen ved å ikke kunne lære sitt eget barn et språk, den er enorm, sier Anja.
Brenner for tegnspråk
Løsningen i første omgang var å begynne å lære tegnspråk gjennom Signo. Deretter ble det et studieår på OsloMet for å studere tegnspråk.
– Det var en god følelse at jeg skulle få lov til å lære det språket som jeg skal lære til mitt barn, forteller hun, og deler sterke betraktninger om betydningen av språk.
– Språk er viktig for å kunne kommunisere med andre, men også for å kunne tenke. På OsloMet lærte jeg om det å være døv, og da var det snakk om de hvite årene. Det er noen som forteller at de ikke kunne tegnspråk før de begynte på skolen, og de husker ingenting fra de årene. Det gjorde sånn inntrykk på meg, det er veldig sterkt, sier hun, og legger til:
– Så jeg brenner veldig for tegnspråk og å nå ut til mange. Hvorfor er ikke tegnspråk et fag på skolen? Tenk om alle barn hadde fått lov til å lære det, så hadde de kanskje vært mye tryggere i seg selv også, sier hun.
Morsom læring
Nå håper hun at den aller første tegnboka om Ferdinand og Sam kan blir et viktig bidrag til barnehager som allerede jobber med tegn til tale, og ikke minst for foreldre og barn.
– Ideen til boka kom da jeg ikke fant bøker som jeg kunne lese sammen med Ferdinand, og som var morsomme og naturlige at vi leste sammen, sier hun.
Boka har blitt til gjennom en lang prosess. Blant annet har hun besøkt barnehager, der hørende voksne skal lese for barn med tegn.
– En av tingene jeg observerte var at de ble veldig bundet av teksten. Og da blir det veldig stakkato. Så da tenkte jeg at jeg legger bort teksten, og lar jeg tegningene fortelle historien. Da blir man mye friere og kan fortelle historien ut fra tegningene, sier hun, og legger til:
– I boka kan man lære seg fargetegnene, og så kan man bygge videre selv, for eksempel ved å bruke kroppsspråk til å fortelle.
Drømmer om bokserie
Nå håper hun at Ferdinand og Sam kan blir til en serie med mange tegnbøker.
– Drømmen er å lage mange bøker. Det hadde vært fint å finne et forlag å samarbeide med, slik at jeg kunne laget flere bøker på kortere tid. Men nå har jeg en bok ferdig, og jeg er i gang med en til, sier hun og avslutter:
– Det at jeg har et barn med andre utfordringer, og så i tillegg har brukt så mye tid på å lære et nytt språk, det er en kjempeutfordring. Men det er også utrolig givende, og jeg føler meg kjempeheldig. Selv om det er tunge dager, så tenker jeg på alt jeg har fått lære, og alle nye mennesker jeg har fått bli kjent med.
Den første boka om Ferdinand og Sam, kalt «Farger!» lanseres tirsdag 12. mars, og kan bestilles på www.tegnbøkene.no.
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Jeg vil gi alle foreldre og barn en enklere vei til et nytt språk! For ti år siden fikk jeg en sønn med Down syndrom. Han er også døv. Vi bruker tegnspråk i dag, men veien til språk var og er lang og utfordrende. Hvor skal man begynne? Ofte byr livet på mange oppgaver på en gang og når du ufrivillig skal lære et livsviktig språk og lære å kommunisere på helt andre måter en tidligere, krever det mye av en sliten mamma og/eller pappa. Jeg vet, og har ønsket meg barnebøker med tegn, så jeg kan lære sammen med min sønn. Jeg har ønsket meg noe morsomt, noe som føles kjent og naturlig, noe jeg ikke får panikk av fordi det ser så vanskelig ut. Og jeg vil være den som lærer mitt barn sitt språk. Målsettingen min med dette prosjektet er å hjelpe alle foreldre og barn og andre som er sammen med barn som har språklige utfordringer til å lære de første tegnene på en enkel og naturlig måte sammen med det lille barnet. Og når man går videre, har man et lite grunnlag for videre språkutvikling. Og det viktigste er nemlig at uten språk blir både den fysiske og psykiske helsa dårlig. Alle trenger vi å få uttrykt oss, å fortelle. Vi trenger ord for å tenke. For å lære. Jeg vil bidra i et lite hjørne til at barn med språklige utfordringer får det bra.
Aktivitet/tiltak/metode
Jeg vil lage barnebøker for de minste så foreldre og barn kan lære sammen. Bøkene vil være klassiske pekebøker med hverdags-temaer som klær, mat, farger o.s.v. I alle bøkene tar jeg utgangspunkt i et fotografi av min sønn og hans venn Sam, vår labrador. I Tegn-bøkene er det Ferdinand og Sam som gjør forskjellige ting. Jeg vil ha et tegn på hvert oppslag samt illustrasjoner og en liten historie/ rim. F.eks. fargen rød er det en tegning av Sam som er pyntet med røde ballonger og Ferdinand viser tegnet for rød. Også med et lite rim. Illustrasjonen av tegnet skal være en del av hele illustrasjonen, en del av historien og vil dermed føles naturlig og kanskje ikke så teknisk som i mange andre opplærings-bøker. Bakerst i boka vil tegnene være oppsummert. For ekstra støtte og læring til foreldrene vil jeg lage en hjemmeside til bøkene. Der ligger film som viser hvordan tegnet gjøres. Jeg ønsker også å vise de små historiene/rimene på både tegn til tale og tegnspråk. Tegn-bøkene skal bidra til at ikke terskelen er så høy for å starte med tegn-støtte til barnet. Jeg søker i første omgang om en bok, boka om farger. Og har allerede startet på en hjemmeside for å teste ut hvordan den skal legges opp for å være mest mulig intuitiv. To grupper barnehagebarn med voksne skal få den første boka som er om farger. En hørselshemmet gruppe fra Voldsløkka barnehage og en gruppe barn med behov for ASK i Heia barnehage. Jeg vil møte gruppene og innhente deres erfaringer som grunnlag for fremtidige bøker. Tror ikke det blir de store utfordringene, med mindre det skjer store ting i verden.
Antall deltakere
25
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Jeg forventer at barn lærer tegn og at foreldre lærer de samme tegnene sammen med barnet, fordi de leser sammen og koser seg og kan kommunisere samtidig som de ser i boka. Foreldre og andre som skal lese for barn med tegnstøtte kan ikke dette fra før og drar ofte opp mobilen og googler. Det slipper de med disse bøkene. Den tilhørende hjemmesiden er for å se hvordan tegn utføres. På jobben før man drar hjem og leser:-) Min erfaring er at onkler og tanter og andre da også får mulighet til å lære tegn. Det blir ikke så skummelt. Viktigheten av å lære tegn tidlig er stor. Å ha et språk er livsviktig. Ikke bare for å uttrykke seg, men også fordi vi tenker med ord eller tegn. For at hjernen skal utvikle seg trenger vi å sette ord på ting, og jo tidligere jo bedre. Med Tegnbøkene vil jeg bidra med å gjøre det enklere å starte å lære tegn som igjen fører til bedre helse.
Plan for gjennomføring
Fra startdato 04.09.2023 setter jeg igang og tegner boka. Jeg bruker tre mnd. på å gjøre meg ferdig. Mye er allerede på plass, form og farge har jeg bestemt. Men tekst skal skrives og tegninger tegnes. 5. desember sender jeg boka til ombrekker, en som gjør boka klar til trykking. Trykkerier har mye å gjøre før jul så jeg sender boka til trykk første uka i januar. I perioden bøkene er i trykken jobber jeg med hjemmesiden. 17. januar har jeg boka i hånden og vil gi den til barnehagegruppene jeg har nevnt tidligere for utprøving. 29. januar har jeg resultatet og kan skrive sluttrapport og jobbe videre med nye bøker.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
Barnebok prosjektet Tegnbøkene ble til fordi jeg så et behov. Det finnes veldig lite barnebøker med tegn fra norsk tegnspråk i. Målsetningen er å gi barn som trenger å lære tegnspråk eller de som bruker tegn til tale en bok de kan lese sammen med voksne og lære tegn samtidig som de leser. Hørende familier til døve barn har ofte vanskeligheter med å lære seg tegnspråk, målet med boka er at de også får en lettere vei inn i språket og kan inkludere barnet. Uten språk er det vanskelig å kommunisere. Boka som handler om farger, er laget som en pekebok for yngre barn. Det er ingen tekst, men en illustrert historie for hver farge. Dette for at leseren kan dikte egen historie ut fra bildene. Det er ikke tekniske tegninger i boka, men hovedkarakteren i boka beskriver tegnet med piler foran og bak i boka. Som en støtte til boka har jeg laget en egen nettside med en film for hvert tegn. Dette er viktig. Det er nemlig ikke lett å se på en tegning hvordan tegnet egentlig utføres. Nettsiden er i hovedsak til den voksne som leser sammen med barnet.
Gjennomføring
Gjennomføringen av prosjektet gikk stort sett etter planen. En liten utsettelse på en måned pga. en uforutsett hendelse. Samarbeidet med søkerorganisasjonen gikk veldig fint. Brukermedvirkning: Jeg hadde opprinnelig to barnehager med i prosjektet. Disse besøkte jeg før jeg satte i gang å lage boka. Det var bra. Fikk gode innspill og fikk observere i lesestund. Dette gjorde at boka ble litt annerledes enn opprinnelig tenkt. I løpet av prosjektet kontaktet jeg en barnehage til og en deltidsskole for tegnspråklige. Disse fire stedene fikk alle boka til gjennomlesing samt endel spørsmål om boka de skulle svare på. Tilbakemeldingene kommer godt med når jeg jobber videre med denne bokserien.
Resultater og virkninger
Resultatet er bra! Boka er blitt veldig godt mottatt! Barnehagene, biblioteker, tegnspråkmiljøer har bekreftet at barnebøker med tegn er noe det er stort behov for. Boka er lett å forstå og folk liker tegningene. Jeg jobber med å få boka kjent. Det er et langsiktig arbeid. Jeg bruker sosiale medier og kontakter jeg har/får.