Tidlig start – et digitalt læreverk for mestring og livskvalitet
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Tiltaket gjelder barn og unge med autismespekterdiagnoser (ASD) som ofte har store utfordringer og vansker med å takle hverdagssituasjoner, spesielt med tanke på kommunikasjon og sosiale ferdigheter. Målgruppen er primært pårørende og profesjonelle som møter barn og unge med ASD, da man vet at kunnskapsbehovet er stort. OsloMet, Institutt for atferdsvitenskap har de mest profilerte forskerne og fagfolkene på feltet ansatt og vi ønsker derfor å dele kunnskapen på en åpen, gratis og tilgjengelig digital plattform (OsloMetX), gjennom tilgang til videoforelesninger, videoillustrasjoner av kunnskapsbaserte metoder i arbeid med barn og unge, forankret i lovverk der brukermedvirkning og etikk står sentralt. Studenter innenfor helse, psykologi og pedagogikk er også en sentral målgruppe for prosjektet og det digitale læreverket som utarbeides. Hovedmålsettingen med prosjektet er å gi barn og unge med ASD en likeverdig rett til opplæring som fremmer mestring og livskvalitet. Dette gjennom å trygge ansatte og pårørende i kunnskapsbaserte metoder. Prosjektet er faglig forankret i oppsummert forskning innenfor Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) og utviklet i nært samarbeid med fagpersoner innenfor feltet barnehabilitering i helseforetak på landsbasis.
Aktivitet/tiltak/metode
Prosjektet innbefatter personsentrert opplæring og behandling basert på preferansekartlegging i nært samarbeid med barnet, familien og impliserte fagpersoner. Modulene i det interaktive digitale læreverket vil dreie seg om følgende: I Hva er autismespekterdiagnoser Tilleggsvansker og utfordringer II Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) Hva er EIBI? Hvordan gjennomføre EIBI i barnehage og skole? Hva vet vi om effektene? III Hvordan jobbe kunnskapsbasert og systematisk Observasjon – kartlegging og registrering Opplæringsprosedyrer Opplæringsplan IV Lovgrunnlag Hvilke rettigheter har barnet familien? Hva er kommunene forpliktet til? V Kommunikasjon og samarbeid Foreldre og familiesamarbeid Tverrprofesjonelt samarbeid Tverretatlig samarbeid Omfattende eksempler gjennom video illustrasjoner vil gi pårørende, ansatte og studenter kompetanse og ferdigheter i hvordan man kan jobbe kunnskapsbasert og systematisk, samt hvordan man kan sjekke effekt av tiltak som iverksettes. Korte videofilmer underveis i læreverket kan gjøre det mulig å kunne se filmene flere ganger, spole frem og tilbake og dermed gjøre komplekst fagstoff lett tilgjengelig. Det digitale læreverket vil bestå av video illustrasjoner, tekster, refleksjonsoppgaver og andre type oppgaver, lenker til forskning og annet fagstoff samt «bonus tilgang» til forelesninger (PowerPoint med lyd) av spesialister på fagfeltet. Dette er materiell som også kan benyttes av fagfolk for eksempel i deres intern undervisning lokalt i skoler og barnehager. Habiliterings tjenestene for barn på landsbasis er nøkkelpersonell for implementering og kan i samarbeid med utøverne initiere plan for evaluering gjennom for eksempel pre-post tester. Utfordringer kan være faglige ressurser i form av økonomi og personell med basis kompetanse, men her kan nettopp det gratis tilgjengelige læreverket gjøre en forskjell. Personvernhensyn og etiske vurderinger ivaretas og vurderes fortløpende i samarbeid med pårørende.
Antall deltakere
50
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASD) har ofte store utfordringer i sin hverdag både når det gjelder å bli forstått og for å formidle ønsker og behov. Foreldre, ansatte og andre nærpersoner opplever også disse utfordringene og de kan forsterkes dersom man ikke kommer tidlig i gang med kunnskapsbaserte opplæringsmetoder. Dessverre er kunnskap om ASD svært varierende og ofte fraværende, spesielt når det kommer til metodisk tilnærming som kan ha effekt for barnet. Det viser seg vanskelig å rekruttere fagansatte til barn med ASD og ofte er det ufaglærte som jobber som assistenter uten nødvendigvis å få kvalifisert faglig veiledning og oppfølging. Dette gir barn med ASD et dårligere opplæringstilbud enn det som er forventet. Det å kommunisere ønsker og behov er avgjørende for brukermedvirkning, derfor må barn med ASD gis denne muligheten fra kvalifisert personell. ASD fordrer tid og tålmodighet pga lærevansker av ulik grad, barna trenger mange repetisjoner og gode motivasjonsbetingelser for å lykkes og kunne mestre. Læreverket kan bidra til at avgjørende og nødvendig kompetanse når ut til de som trenger verktøyene som fordres for å lykkes i samarbeid med barn og familien. De siste årene er det gjennomført flere effektstudier basert på innholdskomponenter som vil inngå i dette læreverket, rettet mot ulike målgrupper, som barnehagepersonell, studenter, og foreldre til barn med autisme. Resultatene fra disse studiene, samt tilbakemeldingene fra deltakerne viser at kurset har effekt, da man kan se på målinger at den teoretiske kunnskapen til deltakerne har økt underveis i kurset. De konstruktive tilbakemeldingene fra deltakerne har lagt grunnlaget for videreutviklingen og tilpasning i dette læreverket.
Plan for gjennomføring
Det jobbes nå med å vurdere, bearbeide og tilpasse fagstoff et i sin helhet til det digitale læreverket innenfor «kursprofilen» til OsloMetX. De to prosjektmedarbeiderne fra masterprogrammet på Institutt for atferdsvitenskap jobber med tilpasning av aktuelle forelesninger, videofilmer for illustrasjoner og demonstrasjoner som skal legges inn, samt utforming av hensiktsmessige refleksjonsoppgaver og andre oppgavetyper som dekker fagområdene med relevans for målgruppen og fagområdene juss og etikk. Innholdet i det digitale læreverket designes i ulike moduler som kan gjennomføres i den rekkefølge man ønsker det. Det bygges inn en profil i læreverket som vil gjøre det mulig å få dokumentert gjennomgått stoff og oppgaveløsninger dersom man ønsker å benytte kursinnholdet som deler av et studieprogram eller som opplæring i tjenestene. Vi beregner at gjennomgang av alt faglig innhold inkl. oppgaver utgjør 5 studiepoeng, tilsvarende ca. 125 timer. Det etableres en referansegruppe for validering av det faglige innholdet og utformingen av fagstoffet og videoer som presenteres. Referansegruppen rekrutteres fra ulike fagpersoner/profesjonsgrupper i barnehager skoler der man har erfaring med barn med autismespekterdiagnoser, representanter fra pårørende studenter, habiliteringstjenester for barn, pedagogisk-, psykologiske tjenester og fra relevante interesseorganisasjoner som Autismeforeningen, Landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende og Norsk forbund for utviklingshemmede. Referansegruppen vil få tilgang til en «beta versjon» av det digitale læreverket der de legger inn sine kommentarer til evt. endring og forbedring. Full uttesting av innholdet gis mulighet for, ved at studenter får tilbud om å gjennomføre samlet kursinnhold som et valgfritt emne.