Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
For personer med et problematisk forhold til mat og kropp, kan det ha god effekt å høre om opplevelsene til mennesker som har vært i lignende situasjoner og hvordan de har gått frem for å hjelpe seg selv. Personen som lytter får muligheten til å kjenne seg selv igjen i det som blir fortalt, og sette ord på noe han eller hun kanskje ikke har oppdaget selv eller ikke har klart å beskrive. Å vite at man ikke er alene om å ha det vanskelig kan virke svært lindrende og styrke troen på at man selv kan få det bedre og bygge mot til selv å oppsøke hjelp.
Målsetting for prosjektet
Produsere 8 nye episoder podcast med egenerfaringshistorier og tema fra de vanligste problemstilligene fra rådgivningstjenesten på chat. Produsere 6 podcastvideoer til bruk i sosiale medier. Ønsker å oppnå 5000 lytt per episode (totalt 80 000 lytt på 16 episoder).
Målgruppe
Personer som som sliter med et utfordrende forhold til mat kropp eller vekt, samt deres pårørende/nærsstående/lærere/helsepersonell.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
20000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
ROS har via organisasjonens anonyme rådgivningstjeneste på chat og det tilhørende prosjektet #førstesteget (støttet av Extrastiftelsen), opparbeidet seg kunnskap om hva mennesker som søker hjelp hos ROS på chat søker svar på. I «Uforstyrra podcast sesong 2» ser vi muligheten for å integrere kunnskap fra organisasjonens rådgivningstjeneste på chat som en del av podcasten. Vi ønsker at erfaringshistoriene fortsatt skal være en sentral del av episodene i sesong 2, samtidig som vi trekker inn problemstillinger tilknyttet de mest vanlige spørsmålene på chat. I forbindelse med podacsten ønsker vi å utvikle korte videosnutter til bruk i visuelle sosiale medier (facebook, instagram, youtube). Disse vil være en del av markedføringsstrategien til podcasten, samtidig som de i seg selv vil være en kilde til kunnskapsformidling om spiseforstyrrelser og tilhørende problematikk. For at mennesker skal få hjelp av podcasten, må de først vite at den eksisterer og hvordan de kan finne den. Markedsføringsdelen av denne søknaden gjelder derfor både for de ferdig produserte episodene i sesong 1 av «Uforstyrra», samt de 8 nye episodene vi ønsker å produsere i sesong 2.
Fremdriftsplan for prosjektet
Episodene produseres høsten 2019, og ferdigstilles i sin helhet før de publiseres i mars og april 2020. Videosnutter produseres i perioden januar og februar 2020, og publiseres første gang med episodene i mars og april 2020. Podcasten og videoene vil fortsette sin levetid etter endt prosjektperiode.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
For personer med et problematisk forhold til mat og kropp, kan det ha god effekt å høre om opplevelsene til mennesker som har vært i lignende situasjoner og hvordan de har gått frem for å hjelpe seg selv. Personen som lytter får muligheten til å kjenne seg selv igjen i det som blir fortalt, og sette ord på noe han eller hun kanskje ikke har oppdaget selv eller ikke har klart å beskrive. Å vite at man ikke er alene om å ha det vanskelig kan virke svært lindrende og styrke troen på at man selv kan få det bedre og bygge mot til selv å oppsøke hjelp. Via podcast har vi mulighet for å bli tilgjengelig for de som av geografiske årsaker ikke har mulighet til å benytte seg av våre tilbud ved våre lokale sentre. Vi kan også nå ut med rådgivning og informasjon til dem som ikke ønsker eller våger å ta kontakt, møte opp eller være åpen angående sine vanskeligheter. Med lyd som medium kan vi gi mer levende informasjon til disse menneskene enn kun enn via tekst på nettsidene våre og chat.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
«Uforstyrra sesong 2» har publisert følgende episoder: • «Mer, raskere og bedre?» med Leon Pal (anoreksi) og psykolog Saher Sourouri (menn og kroppspress) • «Syk etter bekreftelse» med forfatter Marianne Clementine Håheim (anoreksi og bulimi) • «Dr. Øyvind gir svar» med psykiater Øyvind Rø (legeepisode) • «Fra bulimi til burlesque» med influenser Carina Carlsen og Sunniva Serigstad (bulimi, kroppspositivisme, seksualitet og selvskading) • «Utsatt, men ikke et offer» med Ranveig fra DIXI- Ressurssenter mot voldtekt (seksuelle overgrep og spiseforstyrrelser) • «Et forstyrra familieliv» med Eva Holmefjord (pårørende) og Line Orvedal (psykiatrisk sykepleier) • «Usynlige lenker» med Cecilie Kalvik (bulimi, når behandling tar tid) • «ME and my way back»» med Ingrid Marvin (ME) og Elin Heitmann (anoreksi, overtrening) I tillegg har vi produsert 6 videoer som ble brukt til annonsering våren 2020.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
17000
Prosjektgjennomføring/Metode
Gjennomføringen av prosjektet har i hovedsak gått etter planen. Alle episodene var ferdig innspilt innen januar 2020, og podcastvideoene var ferdige innen kampanjestart. Innspillingene ble gjort i lydstudio i Maridalsveien i Oslo sammen med Både Og redaksjonell produksjon. Den 14. april ble den første episoden i sesong 2 publisert. Episodene ble gjort tilgjengelig på ROS sine nettsider, på Spotify, iTunes og andre podcastapper. Vi publiserte deretter episodene på ukentlig basis de neste åtte ukene. Markedsføringskampanjen med podcastvideoene startet den 17. april med annonser på Facebook og Instagram. Vi hadde en annonse for Uforstyrra i podcasten «Ida med hjertet i hånden» fra onsdag uke 17 tom tirsdag uke 18, den samme uken som Maria Mena gjestet denne podcasten og i deler av episoden fortalte åpent om sin spiseforstyrrelse. I forbindelse med oppstart av «Uforstyrra sesong 2» opprettet vi egne kontoer på Faceook og Instagram for Uforstyrra podcast med navn @uforstyrra. All betalt annonsering for podcasten gikk via disse kanalene. Ubetalte poster og reklame for podcasten ble publisert parallelt på ROS sine sosiale medier @nettos og Uforstyrra sine sosiale medier @uforstyrra.
Resultater og resultatvurdering
Når det gjelder målsettingen for dette prosjektet, har omtrent alle episodene i sesong 1 nådd målet om 5000 nedlastinger per episode. Episodene i sesong 2 er godt på vei mot dette målet også, og vi ser for oss at målet er nådd innen utgangen av 2020. Totalt har hele katalogen med episoder hatt 68 471 nedlastinger. Dette er veldig nært målsettingen på 80 000 nedlastinger per episode, et mål vi ser for oss at er nådd innen utgangen av 2020.
Oppsummering og videre planer
Både statistiske tall og vår egen opplevelse av prosjektet, konkluderer med at prosjektet virkelig har vært en suksess som gikk i tråd med drømmen vår. Når vi ser på tilbakemeldingene fra lytterne er vi ikke i tvil om at dette er et prosjekt som har betydd virkelig mye for mange, og som bidrar til både informasjon, følelsesmessig støtte og håp for mennesker som strever med å bli frisk fra en spiseforstyrrelse. Vi opplever også at Uforstyrra podcast fyller et behov i Norge som trenger, og vi ønsker dermed å jobbe videre for produksjon av flere episoder med tema som er ønsket av lytterne.