Vis allergivett!

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Verdens helseorganisasjon (WHO) forventer at 50 % av barn og 30 % av befolkningen har en eller annen allergi innen 2030. I 2016 ble det født 58 890 barn i Norge. Mange av disse vil utvikle atopisk sykdom. Årsaken til utvikling av allergi skyldes arv, miljøpåvirkninger og livsstil. LHL får mange henvendelser hvor informasjon om forebygging etterspørres av så vel foreldre som besteforeldre. Dette viser at det er et stort behov for kunnskap og veiledning om forebygging. Selv om det fortsatt er mye vi ikke vet, har vi nok kunnskap til å kunne gi noen forskningsbaserte forebyggende råd.

Målsetting for prosjektet

For å nå målet om primærforebygging ved at færrest mulig får allergisk sykdom og sekundær forebygging ved at de som er rammet kan leve best mulig med sykdommen vil vi lage nettside, informasjonskort og inntil 10 virtuelle filmsnutter basert på allergivettreglene som prosjektet skal utarbeide.

Målgruppe

Primært alle gravide og nybakte foreldre. Sekundært helsesøstre og andre omsorgspersoner.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi retter oppmerksomheten mot vordende og nybakte foreldre. Gjennom dem kan barn få en god start med redusert risiko for allergiutvikling. Prosjektet søker kompetanse i fagmiljøene på universitetssykehusene, Folkehelseinstituttet og LHLs egne klinikker for å utarbeide allergivettreglene og innholdet i filmene. Hver regel skal bygge på forskningsbasert kunnskap med kildehenvisninger. Et kort med allergivettregler er lett tilgjengelig og lett å huske. På kortet vil det også være informasjon om muligheten for å benytte LHL sin rådgivningstjeneste for å få rådgivning av erfarne sykepleiere om forebygging og behandling av atopiske sykdommer. Eksempel på en Allergivettregel kan være: Introduksjon av fast føde i smaksporsjoner fra 4.- 6 månedsalder mens mor fortsatt ammer. Basert på allergivettreglene, lages utdypende tekster til nettside og tilsvarende filmer på maks 2 min. I samarbeid med våre rundt 250 lokallag, deles allergivettregler ut til helsestasjoner under en aksjon i løpet av en kampanjeuke høsten 2018. Alle foreldre har kontakt med helsestasjon helt fra fødsel av og er den sikreste kanalen å bruke for å nå ut med informasjon. I tillegg nyter helsesøster stor tillit.

Fremdriftsplan for prosjektet

Første kvartal: • Samle prosjektgruppen og starte planleggingen • Utarbeide allergivettreglene • Trykke opp kort med allergivettreglene Andre kvartal: • Filme filmsnuttene • Utarbeide nettsiden Tredje kvartal • Kampanje i LHLs lokallag med å distribuere allergivettreglene til helsestasjoner • Lansere og markedsføre nettsiden Fjerde kvartal: • Sammenfatte evalueringen og skrive rapport • Publisere resultatet av evalueringen

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Prosjektet hadde som mål å utarbeide allergivettregler om hvordan risikoen for allergiutvikling kan begrenses. Med prosjektet ønsket LHL først og fremst å nå ut til gravide og nybakte foreldre, men også helsesykepleiere og andre omsorgspersoner, med kunnskapsbaserte råd og tips om hvordan redusere risiko for at barnet utvikler allergi. For å nå ut til målgruppene skulle vi utvikle nettsiden Allergivett, lage virtuelle filmsnutter og informasjonsmateriell. Vi ønsket å sette i gang prosjektet fordi det er dokumentert at forekomsten av astma og allergisk sykdom er økende. Astma er i dag den vanligste kroniske sykdommen blant barn i den vestlige verden og mange vil utvikle atopisk sykdom. Verdens Helseorganisasjon forventer at 50 % av barn og 30 % av befolkningen har en eller annen allergi innen 2030. Forekomsten av matallergi er økende og de minste barna er mest utsatt. Rapporter fra Europa og USA viser at 6-8 prosent av små barn og 3-4 prosent av voksne har symptomer på matallergi.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi planla inntil 10 allergivettregler (råd), men kunne bare lage 6 forskningsbaserte råd. Det trengs nemlig mer forskning før vi kan presentere flere konkrete råd. Rådene ble publisert på nettsiden Allergivett helt på tampen av prosjektperioden (desember 2019). Samtidig ble en filmsnutt (teaser) delt på facebook og det ble sendt ut et elektronisk nyhetsbrev. Vi rakk dermed bare å registrere sidehenvisninger på web og visninger av filmene over en svært kort periode, og dette kan også forklare antall visninger av filmsnuttene (9800) og unike sidehenvisninger på web (1125). De tilbakemeldingene vi hittil har fått på nettsiden Allergivett og filmsnuttene har imidlertid vært veldig gode. Vi har planlagt flere aktiviteter for foreldre og helsepersonell i 2020 der vi vil formidle informasjon om nettsiden og allergivettrådene. LHL og LHL Astma og allergi vil framover også gjøre bruk av målrettet annonsering i sosiale medier for å nå flere. Det håper vi vil bidra til økt spredning.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

10000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi hadde kontakt med forskere og fagpersoner fra ulike fagmiljøer for å diskutere ideen om å formidle forskningsbaserte allergivettregler. Etter gjennomgang av flere mulige forebyggende råd med forskerne endte vi opp med å samarbeide med to forskere om 6 forebyggende råd. Forskerne foretok en litteraturgjennomgang for å finne dokumentasjon for hvert råd. Utkast til råd ble forelagt noen småbarnsforeldre og en gruppe sykepleiere, helsesykepleiere og en barnelege og deres tilbakemeldinger ble tatt med i det videre arbeidet. Vi ble enige om å utforme 6 korte og konkrete råd slik at de skulle være lette å forstå og følge, og at forskerne skulle presentere disse i filmsnuttene. Vi laget nettsiden Allergivett der vi la ut allergivettreglene og lenker til filmsnuttene. Ved å klikke på allergivettregelen ledes man til teksten som underbygger rådet samt den tilhørende filmsnutten. Filmselskapet som produserte filmsnuttene anbefalte en lengde på rundt ett minutt per filmsnutt, og foreslo at vi «krydret» filmene med å ta med pludrende og sprellende spedbarn som ville gjøre filmene mer levende. Disse rådene fulgte vi. Allergivett ble markedsført via sosiale medier og elektroniske nyhetsbrev.

Resultater og resultatvurdering

Vi har laget nettsiden Allergivett (https://www.lhl.no/allergivett/) med 6 allergivettregler der hver regel også er visualisert gjennom en filmsnutt: 1)Fød naturlig. 2)Unngå antibiotika til spedbarn/småbarn. 3)Ikke vent for lenge med å gi barnet fast føde. 4)Unngå eksponering for muggsopp i inneklima. 5)Unngå eksponering for rengjøringskjemikalier i sprayform. 6)Unngå eksponering for luftforurensning i høye konsentrasjoner. Det ble også laget materiell for å profilere Allergivett. Vi ønsket å lage flere råd, men måtte nøye oss med 6 – og det er vi fornøyd med. At det bare ble 6 råd skyldes at man vet noe om mye men ingen tørr å konkludere før man har nok dokumentasjon. Dette har vi forståelse for. Vi ønsker heller ikke å stå som avsender av råd vi ikke har dekning for å gi. Samtidig motiverer det oss til et fortsatt samarbeid med fagmiljøene. Vi håper å kunne si noe om hudpleie og forebygging av atopisk eksem, samt gi kostråd som kan bremse utvikling av allergi og andre sykdommer.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet har utviklet nettsiden Allergivett hvor gravide og nybakte foreldre samt helsepersonell kan finne 6 allergivettregler med begrunnelser, forklaringer og kildehenvisninger. Hver allergivettregel er forklart i en filmsnutt. Filmer og nettside er markedsført i sosiale medier og nyhetsbrev, og LHL Astma og allergi vil fortsette med dette framover. Det planlegges bl.a. symposium om Allergivett på kongress for helsesykepleiere, besøk på helsestasjoner og til LHLs lokallag. Når ny kunnskap om allergiforebygging foreligger, vil vi lage flere allergivettregler og publisere disse på nettsiden.

Prosjektleder

Helle Stordrange Grøttum

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Vis allergivett!
Organisasjon
LHL
Beløp Bevilget
2018: kr 380 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.12.2019
Status
Under gjennomføring