Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Elever er pliktet til å gå grunnopplæringen og kan ikke velge å avstå. Opplæringsloven slår blant annet fast at alle elever i skolen skal ha rett til å medvirke og ha innflytelse i skolen og at alle elever i skolen har rett til å et trygt og inkluderende skolemiljø. Barn i grunnskolen trenger mer kunnskap om sine rettigheter. Redd Barna har erfart i møte med elever at mange elever ikke opplever dette og at de mangler kunnskap om sine rettigheter og hva de skal gjøre hvis de opplever å bli utsatt for mobbing og krenkelser.
Målsetting for prosjektet
Sikre at barn får kunnskap om hvilke de rettigheter de har på skolen for å oppleve en trygg og inkluderende skolehverdag, og god og barnevennlig informasjon om hva de skal gjøre hvis de opplever eller oppdager mobbing og krenkelser.
Målgruppe
Målgruppe for elevheftet vil være barn på grunnskolen, med primær målgruppe elever på 1. til 7. trinn, som tilsvarer 420000 elever.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
420000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
På bakgrunn av dette ønsker vi å starte arbeidet med å utvikle et informasjonshefte om elevers rettigheter i januar 2019 og det til dette arbeidet vi er avhengige av støtte fra Extrastiftelsen. I januar og februar skal vi gjennom medvirkningsprosesser med barn kartlegge hvilket behov de har for informasjon og hva de etterspør. Informasjonsheftet skal bearbeides og skrives på en barnevennlig måte. Bruk av illustrasjoner og god design skal lette elevenes forståelse av innholdet, og utdrag fra opplæringsloven og informasjon om klagemuligheter skal også inn i heftet. For å se eksempler på informasjonsmateriell Redd Barna har utviklet til elever, se www.reddbarna.no/rettighetsslottet og www.reddbarna.no/klasserom Se vedlagt prosjektbeskrivelse for mer utfyllende informasjon.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar-februar 2019: Medvirkningsprosesser med elever og elevråd for kartlegging av behov. Mars-mai 2019: Utvikling av informasjonshefte. Innspill fra andre fagpersoner. Samarbeid med illustratør. Juni-juli 2019: Ferdigstilling av informasjonsheftet, design og trykk. August 2019: Lansering av informasjonshefte. Høsten 2019: Evaluering og eventuelle justeringer hvis lovverk og rammeverk endrer seg.