Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
El-sparkesykler i Oslo gir økt skaderisiko, spesielt pga. høy ruspåvirkning og lav hjelmbruk. En studie fra vår prosjektgruppe ved Oslo universitetssykehus (JAMA Network Open, 2022) viste at elsparkesykkelskader ofte skjer om natten, rammer yngre voksne (20–40 år), og at 39,5 % av de skadde var ruspåvirket, mot 7,7 % hos syklister. Spesielt på natten var andelen ruspåvirkede betydelig høyere blant el-sparkesykkelbrukere, hvor 91,3 % av de skadde var beruset, sammenlignet med 69,4 % i sykkelgruppen. Skader var hyppigst i hode/nakke- og underekstremitetsområder, ofte grunnet manglende hjelmbruk (2,1 % vs. 62,2 % hos syklister). I september 2021 innførte Oslo kommune reguleringer: utleie-elsparkesykler slås av kl. 23:00–05:00, antallet begrenses til 8004 (ned fra 23 000), og antall utleiefirmaer reguleres. Dette prosjektet uten tidligere økonomisk støtte har som mål å undersøke reguleringenes innvirkning på skadeforekomst, ruspåvirkning og hjelmbruk, og vurdere behov for nye tiltak. Studien retter seg mot myndigheter, utleiefirmaer og brukere, og er viktig for å evaluere effekt av nåværende regulering, samt for å kunne gi kunnskapsbaserte anbefalinger til fremtidige tiltak. Relevansen ligger i elsparkesyklenes økende bruk og behovet for bærekraftig, trygg transport.
Aktivitet/tiltak/metode
Innholdet i tiltakene/aktivitetene Prosjektet innebærer datainnsamling fra Hodeskaderegisteret ved Oslo universitetssykehus, analyse, artikkelproduksjon og publikasjon. Resultater presenteres på nasjonale og internasjonale konferanser for økt rekkevidde. Målgruppen Studien henvender seg til myndigheter, utleiefirmaer og brukere. Myndigheter får grunnlag for politikk, utleiefirmaer kan forbedre sikkerhet, og brukere øker bevissthet om risiko og trygg bruk. Metode Studien undersøker traumatiske hjerneskader (TBI) og kraniofaciale skader etter elsparkesykkelulykker ved Nevrokirurgisk avdeling, Oslo universitetssykehus (nivå 1 traumasenter). Data samles fra september 2020 til august 2022, og sammenligner ett år før og etter reguleringer (1. september 2021). Faktorer som kjønn, tidspunkt, alkohol og miljøforhold analyseres med kvantitative metoder (beskrivende statistikk, chi-kvadrat, Mann-Whitney U-test, logistisk regresjon) og kvalitative tilnærminger. Evaluering av prosjektet Dataanalyse, tolkning og artikkelproduksjon veiledes løpende av Jon Ramm-Pettersen, overlege og forskningsleder, og professor Eirik Helseth. En statistiker kvalitetssikrer analysene. Innspill fra referansegrupper som Personskadeforbundet tas med ved behov. Sikkerhet, personvern og etikk Ingen deltakere; anonymiserte data fra Hodeskaderegisteret brukes (godkjent, DPO-nr. 2016/17569). Etikk ivaretas ved anonymitet og ansvarlig databruk. Utfordringer og løsninger Utfordringer kan være å finne egnede publikasjonskanaler. Dette håndteres ved å sikte mot anerkjente tidsskrifter og konferanser, samt dialog med helsemyndigheter, bystyre, Statens Vegvesen, Personskadeforbundet og Trygg Trafikk.
Antall deltakere
0
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Prosjektet vil på kort sikt kunne bidra til forbedring av behandlingsprotokoller og ressursfordeling i helsevesenet ved å belyse skadedata. Samlet sett forventes prosjektet å bidra til en reduksjon i skadeforekomsten, noe som vil føre til lavere ressursforbruk i helsevesenet og skape tryggere byområder for fotgjengere, syklister og el-sparkesyklister. Informasjonen kan brukes i folkehelsekampanjer, spesielt rettet mot hjelmbruk og alkoholkonsum. På lang sikt vil prosjektet legge grunnlaget for evidensbaserte reguleringer og retningslinjer for tryggere bruk av el-sparkesykkel og sykkel, både lokalt og nasjonalt. Det vil også bidra til informerte beslutninger om infrastruktur og byutvikling. Denne informasjonen vil være relevant for andre byer og land med lignende utfordringer.
Plan for gjennomføring
Utvikling av metode (jun 2025): August Stray utformer analyseplan basert på Hodeskaderegisteret (sep 2020–aug 2022), veiledet av Jon Ramm-Pettersen og Eirik Helseth. Datainnsamling (juni-august 2025): Stray henter og organiserer data; ingen deltakere rekrutteres da studien er registerbasert. Gjennomføring av analyser (september–oktober 2025): Stray utfører kvantitative analyser av skader, ruspåvirkning og hjelmbruk, støttet av veiledere Ramm-Pettersen og Helseth. Statistiker involveres ved behov. Artikkelutkast (november 2025–februar 2026): Stray skriver artikkel, veiledet av Ramm-Pettersen og Helseth; Mats Døving og Pål Galteland reviderer. Publikasjon og formidling (mars–jun 2026): Artikkel sendes til et relevant tidsskrift (apr), abstracts presenteres på konferanser (mars-juni), og funn deles med helsemyndigheter og media (mars-juni). Ferdigstillelse Prosjektet avsluttes 30. juni 2026; resultatene vil inngå som en del av Strays PhD-avhandling.