Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Siden 2019 har Pia Tveterås turnert med sin tilrettelagte ungdomsroman «Tordivel», som tar opp temaer som kjærlighet, seksualitet og identitet. Dessverre opplever hun fortsatt at mange voksne sliter med å snakke om dette med unge i målgruppa. Hvorfor må det være slik? Er ikke romantikk og erotikk noe av det beste vi mennesker kan oppleve? Og hva vil det si om vi frarøver en gruppe i samfunnet muligheten til å sette pris på den delen av livet? Etter seks år, ser det fortsatt ut som at unge med funksjonsvariasjoner og seksualitet er et tabubelagt tema. Målgruppa er heller ikke vesentlig representert i kulturlivet, og tilbudet for dem er svært begrenset. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Ved å jobbe frem en forestilling der skuespillere i målgruppa spiller hovedrollene, vil vi gjøre materialet mer tilgjengelig og mindre tabubelagt hos en gruppe med større risiko for å bli utsatt for overgrep. Publikum skal ha mulighet til å engasjere seg i et språk og situasjoner som ofte blir hysjet ned. Er det for eksempel lov å sende nakenbilder? Når kan man kle av seg og ta på seg selv? Og hvordan vet man at man har samtykke? Spilletid anslås til 35 minutter, og forestillingen vil egne seg for unge fra 12 år. Visningssteder er Cafeteatret i Oslo og Den kulturelle skolesekken (DKS) i Akershus.
Aktivitet/tiltak/metode
Sceneteksten ble utarbeidet våren 2025, i samarbeid med skuespillere og instruktører fra X-Ray ungdomshus i Oslo. Til dette mottok vi støtte fra Fritt Ord, Bergesenstiftelsen og Dramatikkens hus. Høsten 2025 vil vi gå i gang med produksjon og prøveuker for å ferdigstille forestillingen. Vi påberegner fire uker til å utforske bruk av rom, stemme, mimikk, musikk, dialog og bevegelse, og tror en blanding av teater, dans og sang kan skape et interessant, tilgjengelig og variert kunstnerisk uttrykk av høy kvalitet. Måloppnåelse vil evalueres i antall og sammensetning av publikummere, samt gjennom dialog og vurderinger av deres tilbakemeldinger. Under skolebesøk med DKS vil det være mulig å diskutere innholdet med ungdommene i målgruppa og de ansatte ved skolene. Vi kan også forhøre oss om hvorvidt forestillingen har gjort det lettere for elevene med funksjonsvariasjoner å snakke om kropp, sex og relasjoner i ettertid. Dette er forventet, da tidligere formidlingserfaringer med boka «Tordivel» har ledet til svært gode samtaler (se filmklipp under). Ved å utruste mottakerne med kunnskaper og begreper til å snakke om intime temaer, har vi stor tro på at det er mulig å påvirke på den dystre overgrepsstatistikken i en positiv retning (Bufdir, 2021). De første forestillingene bør vises for et mindre publikum, slik at skuespillerne får økt selvtillit og føler seg trygge før de står på scenen foran en større sal, da vi ikke har kontroll over publikums reaksjoner. Det kan også være utfordrende å nå personer i målgruppa, men vi vil bruke Mental Helses informasjonskanaler for å finne relevante mottakere. Dissimilis og Landsforeningen mot seksuelle overgrep (LMSO) har også tilbudt seg å bistå. Gjennom DKS Akershus, oppsøker vi publikummerne selv. Bufdir: https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/crpd/#heading-contentlink-21803 Formidling av «Tordivel» ved Skedsmo vgs., 2023 (Obs! Skal ikke deles videre): https://drive.google.com/file/d/1SL_H9NfHfYAxmM0Tyis3OZslistx4ZZm/view
Antall deltakere
300
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Både form og innhold vil ha en positiv virkning på deltakere og mottakere. For det første mangler mennesker med funksjonsnedsettelser tilgang til scenen i Norge, noe som fører til at både de og samfunnet for øvrig går glipp av deres bidrag til scenekunsten (Østern, 2008). Studier viser også at kulturelt engasjement «[…] reduserer risikoen for tidlig død. Aktiviteter som musikk, dans, og visuell kunst fremmer fysisk og mental velvære, og kan redusere symptomer på depresjon, angst og stress» (Ibenholt, 2024). For det andre dreier «Hysj!» seg om psykisk og seksuell helse, og forestillingen informerer om temaene til en sårbar målgruppe. Gjennom tre manusverksteder våren 2025, har to skuespillere med funksjonsvariasjoner påvirket sceneteksten og gjort den er relevant og forståelig for målgruppa, slik at alle kan delta i samtaler om sex, samtykke, kropp og kjærlighet. Samtidig er vi opptatt av at oppsetningen også blir tilgjengelig for ungdommer uten diagnoser under oppsetningen på Cafeteatret, da forståelse for og inkludering av mangfoldet i befolkningen er noe som angår oss alle. Vi tror at kunstopplevelsen vil føre til økt forståelse, empati og respekt for unge med funksjonsvariasjoner. Her ønsker vi at forestillingen skal være gratis eller ha lav billettpris, slik at så mange som mulig kan ha råd til å komme. Gjennom DKS Akershus vil ungdommer med behov for tilrettelegging få oppleve teaterforestillingen helt kostnadsfritt. Østern: https://www.academia.edu/4277139/Kroppen_som_agenda_for_identitet_kultur_politikk_og_mangfold?email_work_card=title Ibenholt: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ks.no/contentassets/a7ba532faf284d80a66e3c3cf669cf7c/R34-2024-Kulturfeltets-plass-i-samfunnsutviklingen.pdf
Plan for gjennomføring
Sent på høsten 2025 vil vi gå i gang med å ferdigstille forestillingen. I prosessen er det viktig at de involverte får nok tid sammen, både på gulvet og til å diskutere innholdet. Dette er vesentlig da historien omfatter intime scener som angår en sårbar gruppe. Derfor bør vi stadig forsikre oss om at alle føler seg trygge. Uansett forutsetninger, skal kommunikasjon alltid stå sentralt. Vi må også bevare et positivt fokus på alt skuespillerne mestrer, heller enn å henge oss opp i hva vi ikke får til. Det kan være lurt å legge inn ekstra pauser, og god tid til å repetere regi og koreografi. Med andre ord vil støtten fra Stiftelsen Dam være av enorm verdi for at vi skal få tid og mulighet til å gjennomføre prosjektet og nå målene våre. Første prøveuke vil vi invitere inn en lydprodusent til å utvikle et passende lydbilde til forestillingen. Jan Harald Ovrum, som blant annet har jobbet for Dansens hus, Munchmuseet, Frikar og Teater Manu, vil egne seg godt. Lyden skal sette stemningen og heve kvaliteten på produksjonen ytterligere. Vi ønsker også å inkludere skuespillerne ved å tenke kollektivt rundt skapelsen av forestillingens materiale og uttrykk. Instruktørene (Khati og Wamwanduka) fungerer som veiledere i en demokratisk prosess, der alle blir ivaretatt, selv om ikke alle eksperimenter nødvendigvis skal med i den endelige forestillingen. Jon Tombre bistår med et endelig blikk på regi, for å kvalitetssikre forestillingen den siste uka med prøver. I overgangen 2025/2026 tester vi tre pilotforestillinger for ulike tilrettelagte klasser i Akershus. Dato for visning ved Cafeteateret avtales nærmere med kunstnerisk leder, Cliff Moustache. Oppsetningen legges tett på prøveukene, sannsynligvis med premiere i desember 2025. Tveterås tar ansvar for planlegging og rapportering.