3D-printet tegnspråkalfabet for personer med døvblindhet
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Døvblindhet er en kombinert syns- og hørselshemming av så alvorlig grad at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre. Å leve med døvblindhet påvirker mange aspekter av livet, inkludert kommunikasjon, tilgang til informasjon, orientering i omgivelsene, og muligheten til å bevege seg trygt og fritt. Berøringssansen blir spesielt viktig for mange for å kompensere for tapet av syn og hørsel. Tohåndsalfabetet, som innebærer å bokstavere hvert enkelt ord ved hjelp av begge hender, og hvor mottakeren avleser bokstavene taktilt, altså ved å føle på hendene, er en kommunikasjonsform som benyttes. Selv om antallet som ønsker å benytte tohåndsalfabet ikke er stort, har det avgjørende betydning for dem det gjelder for å kunne kommunisere. I dag læres tohåndsalfabetet ved å «lese» andres hender. Dette krever tid og innsats. Andres hender er heller ikke tilgjengelig for trening til enhver tid. Dersom tredimensjonale modeller av alfabetet hadde vært tilgjengelig kunne man effektivisere og optimalisere egen læring ved å trene på egenhånd. Denne utfordringen løser vi i prosjektet. Hensikten med prosjektet er å bidra til at tredimensjonale modeller av tohåndsalfabetet blir tilgjengelig for personer som ønsker å lære det, og til bruk som undervisningsmateriell for pedagoger.
Aktivitet/tiltak/metode
3D printere er mer tilgjenglig, enklere og billigere å benytte enn tidligere. 3D modeller brukes i økende grad, for eksempel i undervisning og i museer. Eikholt har 3Dprintende modeller av senteret som kursdeltagere benytter for å tilegne seg informasjon om senteret og for å kunne orientere og bevege seg på senterets område. For at tredimensjonale modeller av tohåndsalfabetet skal oppleves som nyttig læringshjelpemiddel, må de både være lett tilgjengelig og modellene må ha god kvalitet. For å oppnå dette, vil disse tiltakene inngå i prosjektet: • 3D skanne modeller (hender) for hver av bokstavene i tohåndsalfabetet. • Gjøre om skanningen til utskriftbare 3D-filer • Skrive ut alfabetet i 3D format • Brukertesting i utvikling av materiellet underveis. For å finne frem til optimal størrelse og materiale som skal brukes i printing av modellene, er det av betydning at personer med døvblindhet som er kjent med å bruke taktilsansen tester ulike størrelser og materialer. Deltagere på kurs på Eikholt våren 2025 vil inviteres til å teste modeller av ulike størrelser og ulike materialer. Basert på deres tilbakemeldinger vil størrelse og materialvalg justeres. Prosjektets mål er nådd når en gratis datafil med 3D modeller av god kvalitet er gjort tilgjengelig for nedlasting for alle som kan ha nytte av den. Personvernet blir ikke utfordret i dette prosjektet. Hendene som scannes er fra en anonym ansatt på Eikholt. Det forventes heller ingen utfordringer av betydning i dette prosjektet.
Antall deltakere
10
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Ved at tredimensjonale modeller av tohåndsalfabetet gjøres tilgjengelig får personer med døblindhet mulighet til å trene taktil sans og oppøve ferdigheter i bruk av tohåndsalfabetet. Modellene kan også benyttes som læringsverktøy i undervisningsinstitusjoner. Pedagoger får et ekstra pedagogisk verktøy. 3D modellene vil også tas i bruk på Eikholt. Pedagogiske institusjoner og andre med tilgang til 3D printer kan printe 3D modeller av tohåndsalfabetet til bruk i opplæring, eventuelt også til utlån til den som skal ta i bruk alfabetet. Med tlgjengelige tredimensjonale modeller kan man også øve på egen hånd, og dermed ha mulighet til å tilegne seg ferdigheter i bruk av tohåndsalfabetet raskere. Det vil være gratis å laste ned datafilen. Dette vil økt og lik tilgjenglighet.
Plan for gjennomføring
Fase 1: Scanne modellhender og printe 3D modeller i ulike materialer og størrelser (januar ) Fase 2: Teste modellene, ulike materialer og størrelser sammen med personer med døvblindhet. Valg av materiale og størrelse gjøres på bakgrunn av brukertestingen (februar og mars) Fase 3: Ferdigstilling og tilgjengeliggjøring av datafil (april) Fase 4: Informasjon og formidling (mai – september) Fase 5: Rapportering (september)