Afasi, kommunikasjon og nettbrett

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Afasi er språk- og kommunikasjonsvansker som rammer akutt etter en ervervet skade i hjernen. En person som får afasi vil ha vansker med å forstå, snakke, lese og skrive i varierende grad. Digitale hjelpemidler er nyttige nyttige i rehabiliteringen og språktreningen.

Målsetting for prosjektet

Økt mestringsfølelse og det å være deltaker i det sosiale samfunnet mener vi gir en god helseeffekt. Vi ønsker også å bidra til sosialt samvær med andre i samme situasjon. Målsettingen er å bidra til å motvirke isolasjon. Med e-læringsmateriell er også målsettingen å nå så mange som mulig.

Målgruppe

Personer med afasi etter en skade i hjernen som ønsker å lære om bruk av nettbrett. 20-25 personer på kurs og nå flere med e-læringskurs i etterkant.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

500

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Afasiforbundet vil være prosjektleder for kurset og arrangere dette i samarbeid med frivillige pårørende og logopeder/helsepersonell. Arrangementet vil foregå i løpet av en helg på et universelt uformet og lett tilgjengelig kurs-sted. En viktig del av dette vil også være det sosiale aspektet ved å møte folk i samme situasjon. Med afasi er det lett å bli isolert og ved å invitere til kurs og sosialt treff håper vi å medvirke til mestring i hverdagen. Den helsemessige effekten vil være god. Det er av stor verdi å involvere de nærmeste pårørende og de vil også være gode medhjelpere når en kommer hjem og skal jobbe videre på egenhånd. Vi er ikke i tvil om at det er enkelt å rekruttere deltakere via de kanalene vi har – dette baserer vi på tidligere erfaringer. Små grupper og personlig veiledning vil være viktig for å få god innlæring og også at man ikke griper over for mange temaer på en gang. Et viktig aspekt er å kartlegge kunnskapsnivå og ønsker om temaer hos kursdeltakerne på forhånd. Dette gjøres skriftlig, da telefonintervjuer er kan være utfordrende med afasi. Digital kunnskap er viktig in samfunnet når en er i kontakt med NAV eller andre offentlige instanser og vi ønsker å bidra til bedre kunnskap for gruppen.

Fremdriftsplan for prosjektet

Oktober 2018: – Oppstart og planlegging – Utarbeide kriterier for deltagelse, avtale med frivillige, annonsere, November 2018: – Annonsere i medlemsbladet vårt, på nettsiden i Facebook-grupper – Utarbeide kursmateriell Februar 2019: – Samlingen er tenkt arrangert februar 2019. Mars-juni 2019: – Evaluering og rapportering. Presentasjon av resultate. E-læringsmateriell produseres med innhold fra kurset og deles med deltakerne. Facebook-gruppe.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting: Målsetting med prosjektet var å bidra til økt kunnskap og mestringsfølelse i bruk av nettbrett/iPad. Kurset var tilpasset personer med kommunikasjonsvansker/afasi. Ved å tilby undervisning på individuelt nivå i bruk av teknologi vil mange kunne ha nytte og glede av digitale verktøy i hverdagen. Vi ønsket å gi deltakerne inspirasjon til å bruke digitale hjelpemidler til språktrening og hyggelig aktivitet i hverdagen. Instruksjonsvideoer bidrar til repetisjon og ny læring etter kurset og til at vi når bredere ut enn til kun kursdeltakerne. Målgruppe: Personer med afasi som ønsker å lære mer om nettbrett og hvordan dette verktøyet kan være til nytte med afasi. Det er mangel på slike kurs for dem med utfordringer som afasi. Bakgrunn: Det er et stort behov for å lære å bruke digitale verktøy for denne pasientgruppen. Det er ikke alltid personer med afasi har tilgang på logoped eller pårørende som kan hjelpe. Å kunne bruke nettbrett kan være et viktig hjelpemiddel.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi benyttet et skjema for kartlegging som ble sendt deltakerne på forhånd og et evalueringsskjema etter avslutning av kurset. Vi fikk gode tilbakemeldinger på innholdet i kurset. Litt utfordrende var at iPad er enklere å tilrettelegge for kommunikasjonsvansker som afasi enn nettbrett basert på Android. Vi målte effekten ved å følge opp deltakerne i etterkant av kurset og supplere med informasjonsmateriell som kan brukes videre i læringen. Kursmateriellet ble gjort tilgjengelig som e-læringskurs i etterkant av kurset med instruksjonsvideoer som gir enkel instruksjon. Videoene skal inspirere til økt aktivitet i hverdagen. Vil har opprettet en Facebook-gruppe hvor en kan dele tips til bruk av digitale verktøy og stille spørsmål. Vi oppfordret til at deltakerne tar kontakt seg i mellom og at de også kan ta kontakt med instruktør i etterkant for å få hjelp. Effekten vil vi kunne måle på bruk av videoene i e-læringsportalen og aktivitet i Facebook gruppe.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

25

Prosjektgjennomføring/Metode

April 2019: Etablering av arbeidsgruppe for planlegging av tematikk og arbeidsmetoder. Avtale med foredragsholder. Mai-juni 2019: Informasjon om kurset i medlemsbladet Afasiposten og på Facebook. Utarbeidelse av program. Bestilling av hotell og måltider for helgen. August-oktober 2019: Påmeldinger til kurs. Kartlegging. Utarbeide presentasjoner. Tilrettelegging. November 2019: Gjennomføring av kurs. Evaulering ved kursavslutning. Etablering av Facebook gruppe og e-læring (instruksjonsvideoer) Oktober – desember 2019: Sak i Afasiposten om kurset. Oppfølging av kursdeltakerne.

Resultater og resultatvurdering

Vi var godt fornøyd med interessen på forhånd og oppslutningen om kurset. Deltakerne var engasjert og ville gjerne lære mer etter kurset. Målet vårt var å inspirere til økt aktivitet for personer med afasi, gjerne sammen med pårørende og det opplevde vi at vi klarte. Flere fikk lyst til å bruke både lydbøker, e-bøker, apper for spill og aktivitet til å trene språk. Å ikke ha for mange deltakere på kurs er viktig. Det skal være nok tid og instruktører til at alle får hjelp og støtte. Med afasi er det også viktig å senke tempoet og det opplevde vi at vi klarte. Dette gitt tydelig fram av evalueringsskjemaene og vi tar med oss innspillene videre.

Oppsummering og videre planer

Oppsummert opplever Afasiforbundet dette prosjektet som vellykket, med god måloppnåelse. Vi har mestret å arrangere og gjennomføre et nyttig, givende og kontaktskapende nettbrettkurs for personer med afasi, samt laget materiell som vi håper mange vil ha nytte av. Vi vil følge opp lokalforeningene og håper å kunne inspirerere dem til å holde lokale kurs i nettbrett med bidrag fra Afasiforbundet.

Prosjektleder

Marianne Brodin

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
Afasi, kommunikasjon og nettbrett
Organisasjon
Afasiforbundet i Norge
Beløp Bevilget
2018: kr 195 000
Startdato
31.08.2018
Sluttdato
29.12.2019
Status
Under gjennomføring