Animasjon for organdonasjon
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Alle kan si ja til organdonasjon, men mange ekskluderer seg selv fordi de tror de ikke kan bli organdonorer. I en holdningsundersøkelse utført i 2017 sier 74 % at de er positive til organdonasjon, men 50 % av disse har ikke fortalt det til sine nærmeste. 22 % svarer at de ikke har nok informasjon om temaet. Vi har behov for å nå ut slik at flere får kunnskap om hvem, hvorfor, og hvordan man blir organdonor på en måte som skaper interesse og engasjerer. Dette slik at de formidler sitt standpunkt til sine nærmeste og flere liv blir reddet.
Målsetting for prosjektet
Å gi befolkningen kunnskap og trygghet på hvem, hvorfor og hvordan man blir organdonor, slik at de velger å si ja til organdonasjon og deler dette med sine nærmeste. Dette for å øke samtykke til donasjon på sykehusene slik at flere liv blir reddet.
Målgruppe
Mennesker 16+ som ikke har tenkt på, eller som ikke har nok informasjon om organdonasjon. Samt de som er positive, men enda ikke har formidlet det.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1200000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi ønsker å lage en animasjonsfilm med ca. to minutters lengde som forteller hvem som kan bli, hvorfor og hvordan man blir organdonor. Animasjon er et effektivt virkemiddel som både kan brukes til å fortelle en historie, benyttes som et pedagogisk verktøy og som kan gi visuell forsterkning av vanskelige budskap og fakta. Animasjonsfilmen produseres slik at den enkelt kan deles inn i flere snutter, sånn at vi ender opp med flere kortere klipp i tillegg til en fullversjon av filmen. De korte snuttene vil være bedre tilpasset deling og annonsering på enkelte sosiale medier. Animasjonsfilmen skal oversettes og tekstes til engelsk, somali, polsk og urdu slik at filmen kan nå ut til enda større deler av befolkningen. Etter endt produksjon skal filmen publiseres på våre hjemmesider og deles med våre tilknyttede pasientorganisasjoner, samt deles og annonseres i sosiale medier. I tillegg vil filmen distribueres til våre frivillige undervisningskonsulenter slik at de har et pedagogisk verktøy når de reiser rundt til skoler og bedrifter for å holde foredrag. Informasjonen vi ønsker å formidle forandrer seg ikke og filmen vil derfor kunne brukes i lang tid fremover.
Fremdriftsplan for prosjektet
01.03.19–15.04.19: Utvikling av idé, tekst og manus. 16.04.19–15.05.19: Utvikling av storyboard og illustrasjoner. 15.05.19–10.06.19: Oversettelser til engelsk, somali, polsk og arabisk. Utvelgelse av voiceover og lyd spilles inn i studio. 01.06.19–31.08.19: Utvikling av animasjon. 01.09.19–31.10.19: Filmen publiseres og deles på sosiale medier, våre hjemmesider og med våre frivillige. 01.11.19–31.12.19: Måling av rekkevidde og antall visninger.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetning: Å gi befolkningen kunnskap og trygghet på hvem, hvorfor og hvordan man blir organdonor, slik at de velger å si ja til organdonasjon og deler dette med sine nærmeste. Dette for å øke samtykke til donasjon på sykehusene slik at flere liv blir reddet. Målgruppe: Mennesker 16+ som ikke har tenkt på, eller som ikke har nok informasjon om organdonasjon. Samt de som er positive, men enda ikke har formidlet det. Det står til enhver tid rundt 500 pasienter på venteliste for et nytt, livreddende organ, og ventelisten øker stadig. Derfor er det så viktig at befolkningen sier ja til å donere organer. Mange vet fortsatt ikke nok om tematikken og har mange feilantagelser om organdonasjon. Resultatet er en animasjonsfilm i en kort versjon på 30 sekunder og en langversjon på 1,5 minutt. Filmene er laget på fem ulike språk og levert i tre ulike formater tilpasset ulik bruk på storskjerm og i sosiale medier.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå i løpet av 5 år: 1 200 000 Totalt antall personer i denne målgruppen i Norge er ca. 3 300 000. Filmen ble vist på TV2 under reklamefrie dager julaften og 1. juledag 2021. Antatt antall seere er 504 000. Vi planlegger å søke om ny visning av filmen under reklamefrie dager de kommende årene. Youtube: 550 Fire Facebook-innlegg med bilde/lenke til Youtube eller video 17. desember 2021: Bilde 25. desember 2021: Video 1:35 10. april 2022: Lenke Youtube 10. september 2022: Video Totalt rekkevidde Facebook: 115 905 / Engasjement: 899 To Instagram innlegg med bilde Total rekkevidde Instagram: Rekkevidde: 6807 / Engasjement: 261 Det planlegges også for en større kampanje med filmene i sosiale medier høsten 2022.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
627000
Prosjektgjennomføring/Metode
Ved prosjektstart ble det opprettet en intern prosjektgruppe med tre prosjektdeltagere, inkludert prosjektleder. Prosjektgruppens deltakere var informasjonssjef Aleksander Sekowski og daglig leder Hege Lundin Kuhle i Stiftelsen Organdonasjon. Prosjektgruppen ble brukt i forbindelse med viktige milepæler i prosjektet. Utvelgelse av retning for manus, formspråk i filmene, utvelgelse av voice-over er eksempler på hvor alle medlemmene i prosjektgruppen var involvert. Manuset er skrevet i samarbeid med reklamebyrået Per Høj, og filmene er illustrert og animert av animasjonsbyrået Fluks. Lyden er spilt inn og produsert av produksjonsselskapet Clockwork. Manuset er oversatt til engelsk, polsk, urdu og somali, som er gjort via eksterne oversettelsesbyråer. De er også kvalitetssjekket av ressurspersoner i Stiftelsen Organdonasjons nettverk – personer som har de ulike språkene som morsmål og sidemål, og som samtidig har kjennskap til tematikken. Den norske versjonen av filmen ble laget helt ferdig før vi la på voice med de andre språkene. Underveis tok vi hele tiden hensyn til potensielle kulturelle forskjeller og forståelse av tematikken, da vi ønsket at filmen skulle nå bredt ut.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet resulterte i en visuelt sterk animasjonsfilm i totalt åtte versjoneringer. Disse ble i tillegg levert i formatene 16:9 og 1×1 og 4×5. Filmen svarer på hvem som kan si ja til organdonasjon, at medisiner, alder, legning eller tro ikke utelukker en fra å si ja til organdonasjon, med et humoristisk tilsnitt. I tillegg forteller den at det å få behov for et nytt organ selv også er noe som kan skje uventet, noe som gjør saken enda mer aktuell. Å si ja til organdonasjon er noe vi gjør for hverandre. «For hvis alle sier ja, har vi en felles forsikring, om at hvis en dag selv skulle trenge et nytt organ så hjelper vi hverandre. » Filmene ble hedret med en nominasjon i Visuelt konkurransen 2022 – en årlig konkurranse innen visuell kommunikasjon arrangert av bransjeorganisasjonen Grafill. Prisen løfter frem det beste av arbeider innen grafisk design, illustrasjon, digital design og moving image.
Oppsummering og videre planer
Filmene skal brukes videre i vår kommunikasjon utad. Vi planlegger bl.a. en større kampanje i sosiale medier høsten 2022. Filmene skal forankres i Undervisningplattformen, et prosjekt som ble ferdigstilt i 2021 med midler fra Stiftelsen Dam. Filmene er også aktuelle å bruke i søknader knyttet til Reklamefrie dager på TV. Versjonen på urdu skal brukes mot våre samarbeidspartnere i nettverk med norsk-pakistanere, moskeer og nye potensielle samarbeidspartnere. De øvrige fremmedspråklige vil vi også benytte opp mot nye samarbeidspartnere der det er naturlig.