Digital veileder for pårørendearbeid i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

I Norge er om lag 800 000 personer i en pårørendesituasjon til enhver tid. Den uformelle omsorgen som ytes av pårørende er av stor betydning for samfunnet. Undersøkelser viser at pårørende har behov for mer og bedre informasjon, opplæring og veiledning, mer forutsigbarhet og bedre koordinering, kartlegging og oppfølgning fra helsepersonell. USHT-Trøndelag gjennomførte i 2023 en spørreundersøkelse blant helsepersonell, som viste behov for mer kompetanse i kommunikasjon med pårørende, spesielt ved livets sluttfase, samt kunnskap om lover og rettigheter. De etterlyste også mer kunnskap om vurdering av pårørendes belastning og mange ønsket seg et lett tilgjengelig verktøy. USHT har med økonomisk støtte fra Helsedirektoratet utviklet en digital veileder for pårørendearbeid med mål om å gi helsepersonell en veiviser i pårørendearbeid. Den primære målgruppen er helsepersonell, men formålet er å gjøre personalet bedre i stand til å støtte og følge opp pårørende til brukere som bor på sykeheim eller i omsorgsboliger. Den digitale veilederen er klar for utprøving og med midler fra stiftelsen DAM vil det være mulig å gjennomføre, videreutvikle og dokumentere piloteringen ved hjelp av aksjonsforskning. Målet er at verktøyet skal være overførbart til alle helse og omsorgstjenester.

Aktivitet/tiltak/metode

Prosjektet tilbyr et digitalt verktøy som helsepersonell (sykepleiere, vernepleiere, eller andre typer pleiere/ansatte) kan bruke som støtte i sin daglige kontakt og omsorg for pårørende. Målgruppen (pleiere ved fire avdelinger) som skal bruke verktøyet mottar opplæring og får brukerstøtte i utprøvingsperiodene. For å kunne videreutvikle og tilpasse verktøyet og bruken til personalets behov, innhentes erfaringer med pårørendearbeid generelt og forventninger til verktøyet før bruk, samt erfaringer under og etter bruk. For å kunne gjøre tilpasninger i utprøvingen, blir erfaringene (måloppnåelsen) diskutert og tiltak besluttet i workshops der fagpersoner i pilotkommunene, pårørenderepresentanter og forskere deltar i en samskapende prosess. Aktivitetene omfatter derfor opplæring/brukerstøtte, innhenting av erfaringer i form av fokusgruppeintervju og en spørreundersøkelse, og workshops der erfaringer diskuteres/evalueres og beslutninger tas om eventuelle justeringer av verktøyet. Workshopene representerer viktige stopp for evaluering av måloppnåelse (aktiv bruk og opplevd nytte av verktøyet). Aktiviteter er tidfestet og personer som omfattes og er ansvarlige framgår i ‘Plan for gjennomføring’. Forskningsaktiviteten meldes til Sikt for å sikre gjennomføring i tråd med personvernhensyn. Å oppnå et tilstrekkelig erfaringsgrunnlag (faktisk bruk av verktøyet og antall pleiere som tar det i bruk) er en sannsynlig utfordring. Avtaler om samarbeid med pilotkommunene og en allerede etablert prosjektgruppe vil stimulere engasjement. Både lokale fagkoordinatorer og USHT vil være tett på tjenestestedene og fungere som ‘påminnere’ og brukerstøtte underveis. Fokusgrupper og spørreundersøkelse planlegges som digitale aktiviteter og vil ikke medføre inngripende tidsbruk for kommunene. Rollen til pårørenderepresentanter understrekes med honorering.

Antall deltakere

310

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Prosjektet forventes å ha både korte og langsiktige virkninger for pårørende, brukere, helsepersonell og ledere i tjenesten. Pårørende vil bli møtt med helsepersonell som inngir trygghet, som er oppmerksomme på deres situasjon, som både har oversikt og kompetanse i å sikre juridiske rettigheter, og kan anvende tilgjengelige og nødvendige ressurser for å støtte den enkelte pårørende. Brukere av tjenesten vil også kunne oppleve økt trygghet ved at kommunikasjon og samarbeid mellom helsepersonell og pårørende forbedres. Helsepersonell vil ha enkel og rask tilgang til informasjon som angår pårørendes rettigheter og behov for støtte. Opplæringen i bruk av verktøyet og søkelyset som settes på pårørendes behov for støtte og kommunikasjon, vil også virke kompetansehevende. Spørreundersøkelsen og fokusgruppeintervju gir helsepersonell mulighet til å melde erfaringer med verktøyet, men også nye behov for støtte til pårørendearbeid. Disse innsiktene vil ikke bare være viktig for utviklingen av den digitale veilederen, men også utgjøre innspill til kommunenes pårørendearbeid i sin helhet. Kunnskapen blir slik nyttig for ledere og organiseringen av tjenesteområdet. Gjennomføringen av forskningen skjer dessuten med metoder som fremmer involvering og medvirkning. Kommunenes, pårørenderepresentantens og personalets eierskap til både utfordringer og løsninger vektlegges, og danner selve grunnlaget for justeringer som kan behøves lokalt. Det lokale arbeidet og forankringen øker også muligheten for at bruk av verktøyet blir en del av varig drift etter at prosjektet er avsluttet. Verktøyet utvikles slik at det kan spres som en innovasjon til andre kommuner. Ambisjonen er landsdekkende.

Plan for gjennomføring

Plan for gjennomføring jfr. milepæler: 1.Forventningsavklaringer og opplæring. Forskerne (SOF) har hovedansvar for gjennomføring av fokusgruppeintervju (september-oktober 2024). USHT og fagpersonene i pilotkommunene har ansvar for informasjonsarbeid og opplæring i bruk av verktøyet på tjenestestedene (oktober 2024). 2.Utprøving del 1: Verktøyet tas i bruk (november 2024 – april 2025). Fagpersonene i pilotkommunene har ansvar for påminning om bruk og brukerstøtte sammen med USHT. SOF har ansvar for gjennomføring av nettundersøkelse (spørreundersøkelse) og fokusgruppeintervju (med samme grupper som milepæl 1) den siste måneden av gjennomføringen (april 2025). 3.Evaluering del 1: SOF har hovedansvar for bearbeiding av data (kvantitative og kvalitative) som blir diskusjonsgrunnlag for Workshop med fagpersonene i pilotkommunene og pårørenderepresentanter. Forbedringspotensial identifiseres og eventuelle justeringer av verktøy og/eller bruk implementeres som en samskapende prosess (mai 2025). 4.Utprøving del 2: Verktøyet tas i bruk (juni – september 2025). Fagpersonene i pilotkommunene har ansvar for påminning om bruk og brukerstøtte sammen med USHT. SOF har ansvar for fokusgruppeintervju den siste måneden av gjennomføringen (september 2025). 5.Evaluering del 2: SOF har hovedansvar for bearbeiding av data (kvalitative) som blir diskusjonsgrunnlag for Workshop med fagpersonene i pilotkommunene og pårørenderepresentanter. Forbedringspotensial identifiseres og eventuelle justeringer av verktøyet implementeres med tanke på ordinær drift (november 2025). 6.Rapportering, formidling og publisering: Prosjektleder har hovedansvar for sluttrapport. USHT og SOF tar særlig ansvar for formidling, og SOF er ansvarlig for vitenskapelig publisering (innen april 2026).

Prosjektleder

Hege Rasmussen Eid

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Digital veileder for pårørendearbeid i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Organisasjon
Norske Kvinners Sanitetsforening
Beløp Bevilget
2024: kr 99 000, 2025: kr 188 000, 2026: kr 113 000
Startdato
09.08.2024
Sluttdato
30.04.2026
Status
Under gjennomføring