Edruss-treff
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Russetiden er preget av høy rusbruk og annen risikoatferd, noe som kan gi utfordringer for enkelte, både på kort og lang sikt. Ved de fleste russetreff står alkohol i sentrum, og mange kjenner på en sterk forventning om å drikke. I en undersøkelse fra 2018 kom det frem at over halvparten av russ mener alkohol preger russetiden for mye. Mange av avgangselevene identifiserer seg ikke med den nåværende alkoholkulturen russetiden assosieres med og føler at det ikke finnes en alternativer til en russetid preget av høyt alkoholkonsum.
Målsetting for prosjektet
Målsetningen er å ha 300 deltakende russ på Edruss-treffet. Vi vil kartlegge opplevd opplevelse til videre utvikling av treffet.
Målgruppe
Målgruppen er avgangselever ved videregående skole som skal være russ eller er usikre på om de vil være russ.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
30000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Helgen 29.april til 1.mai arrangerer vi russetreff for 300 russ som ønsker et rusfritt arrangement. Treffet vil bestå av fellesskapsbyggende aktiviteter, bevisstgjørende workshop, konsert, alkoholfri bar og «Sober Rave» med glitter, glowsticks og live DJ. Treffet vil foregå ved Gulsrud Leirsted som tar seg av overnatting og mat (frokost, lunsj, middag). I tillegg leier vi inn Food Trucks til nattmat for russ som ønsker å kjøpe det. Planlegging og gjennomføringen av Edruss-treffet vil bli gjort av Juvente sin administrasjon med to prosjektlederne i spissen. Prosjektlederne har hovedansvaret for å følge opp fremdriftsplan og eksterne aktører. Morning Beat er engasjert for Sober Rave og DJ. Juventes prosjekt BedreUten har ansvar for workshop og alkoholfri bar. Ekstern partner på utvikling av SoMe-innhold, strategi og publiseringsplan er Brainify AS. Det vil i tillegg være naturlig å trekke frivillige inn i prosjektgruppa etter behov og ved gjennomføring av selve treffet.
Fremdriftsplan for prosjektet
Forberedelsene starter for fullt i september 2021. Innen utgangen av oktober skal alt av det eksterne bookes og alt promomateriell produseres. Fra november til mars vil det være fokus på promotering, besøk på skoler, møter med russestyrer og konkurranser for å stimulere til billettsalg. Fra mars tog. april vil gjennomføringen være sentral. Fra mai og utover er fokuset på å samle inn evalueringer fra treffet og rapportering.