En å prate med når livet utfordrer 2
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Kirkens SOS ønsker at hele Norges befolkning skal få bedre ferdigheter i å snakke om de vanskelige tingene. Vi kjenner verdien av å prate med noen når livet utfordrer – å sette ord på det som er vanskelig. I over 45 år har Kirkens SOS vi pratet med mennesker om livet og dets underfundige veier på godt og vondt. Vi mener at å dele følelser med noen bidrar til bedre psykisk helse. Dette er en påstand som bekreftes av både Verdens helseorganisasjon og norske forskningsmiljøer, blant annet innen selvmordsforebygging
Målsetting for prosjektet
Rekruttere 28 frivillige kursholdere fordelt over 2 år 2020: holde 100 kurs for 3000 personer 2021: holde 200 kurs for 6000 personer 2022: holde 300 kurs for 9000 personer Være selvfinansiernede i 2022
Målgruppe
Det norske folket mellom 15 og 67 år. Ekstra fokus på videgående skoler, høyskoler og universiteter, næringsliv, humanitære organisasjoner
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
9000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi skal ansette en kurskoordinator på tvers av landet i en 50% stilling (prosjektmidlene skal primært gå til å lønne denne personen). Kurskoordinator skal jobbe fra Landssekretariatet i Oslo og holde kurs ca. 30% av arbeidstiden sin. Vi skal lære opp flere frivillige foredragsholdere (samle i puljer per landsdel). På sikt ser vi behov for en gruppe med 28 frivillige kursholdere på landsbasis fordelt på 4 områder (se bilde under). Vi vil velge ut en ansvarlig fra de ansatte i hvert område. Disse 4 skal samarbeide om kurs tilbudene våre Vi skal drive med aktivt salg både gjennom digitale plattformer og ved personlig å ta kontakt til utvalgte målgrupper Vi skal gjennomføre 100 kurs i 2020 for mellom 3000 og 5000 personer Vi skal gjennomføre 200 kurs i 2021 for mellom 6000 og 12 000 personer Vi skal ta betalt for å holde kurs og skal innen utgangen av 2021 være selvfinansierende på å holde kurs. Vi forventer at kursinntekter skal dekke lønnen til en kurskoordinator, reisekostnader, leie av kurslokaler og markedsføringsmateriell fra 2022 Vi skal teste ut skreddersydde kurs til f.eks. NAV, Banker, Lindorph, 1818, Kirkens Bymisjon, politiet, veiledere på høyskoler og universiteter som f.eks. NTNU
Fremdriftsplan for prosjektet
VÅR 2020 Ansette kurskoordinator Videreutvikle kurskonseptet. Lære opp flere frivillige og etablere fadderordning med andre frivillige Markedsføre og selge kurs Holde kurs HØST 2020 Markedsføre og selge kurs Inngå samarbeidsavtaler Oppfølging og veiledning kursholdere Holde kurs 2021 Lære opp flere frivillige Holde kurs Oppfølging og veiledning kursholdere Skreddersy kurs til spesifikke målgrupper Løpende evaluere og tilpasse innhold
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Vi ønsket med prosjektet 1. Å gjøre «den gode samtalen til allemannseie» 2. Å bli vesentlig bedre kjent i samfunnet 3. Å ha langt flere frivillige på vakt når de trengs. Sentralt i prosjektet var å utvikle samtalekonsepter rundt boken «God å snakke med». Vi skulle arrangere samtalekurs landet rundt og bruke den som et verktøy. Vi måtte tidlig i 2021 søke om endring av prosjektet, og fikk det heldigvis innvilget. Det siste målet: «Å ha langt flere frivillige på vakt når de trengs» er kanskje vårt viktigste, og en forutsetning for å kunne nå flere mennesker i krise.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I og med at koronasituasjonen utviklet seg til å bli enda lenger og mer alvorlig enn hva vi forutså, fant vi ut at vi burde nedprioritere utviklingskostnader for oppmøtekurs. Arbeidet med markedsføring og omtale på bl.a. TV2 gjorde at vi traff planken så godt med boken slik at den ble en av forlagets bestselgere. https://www.friskforlag.no/produkt/god-a-snakke-med/. Gjennom regelmessig kontakt med media fikk vi gjennom året stadig anledning til å løfte frem betydningen av den gode samtalen, vise til boken og gi råd og tips til praktisk medmenneskelighet og omsorg gjennom en vanskelig tid. Dert siste overordnede målet: Å ha langt flere frivillige på vakt når de trengs, er kanskje det vanskeligste. Å få frivillige til å gå inn i en krevende frivillig-tjeneste under korona, gjennomføre et omfattende kurs og gjennomføre vakter er krevende. Allikevel klarte vi ved utgangen av året å ha økt den totale staben med over 100 ekstra utdannede aktive medarbeidere til 1185.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
172000
Prosjektgjennomføring/Metode
For veiledningssamtaler har vi utviklet en SOS-metodikk som vi stadig jobber med å forbedre. Dette har hatt stort fokus i organisasjonen gjennom hele prosjektperioden. Når det gjelder arbeid med samfunnskontakt, rekruttering og publisering i sosiale medier, har vi fått god hjelp og støtte fra reklamebyrået TRY (ikke belastet prosjektet). FRISK forlag har vært aktivt støttende når det gjelder spredning av boken «God å snakke med» (ikke belastet prosjektet).
Resultater og resultatvurdering
Dette prosjektet har vært sentralt i å gjennomføre driften av Kirkens SOS gjennom en i utgangspunktet håpløs og umulig tid. Vi har fått til en omfattende teknisk omlegging, vi har klart å øke antallet frivillige og vi har fått trent et stort antall frivillige i å gjennomføre den gode samtalen. Om enn ikke alt gikk som planlagt ut fra opprinnelig prosjektbeskrivelse, vil vi allikevel si oss godt fornøyd. Vi har kommet styrket ut av pandemien og er klare til å bygge organisasjonen videre med mål om enda flere besvarte henvendelser. Vi har vært nøkterne i kostnadsføringen, og har derfor et underforbruk på prosjektmidler, som vi enten søker muligheter for å beholde helt eller delvis, for videre satsing på samtaleutvikling, evt tilbakeføres DAM.
Oppsummering og videre planer
Vi vil fortsette å bygge vårt arbeid rundt konseptet «den gode samtalen», trene og utvikle mennesker i å klare å stå i krevende samtaler og tilby omfattende veiledningsstøtte. Alle veiledningsmedarbeidere har fått i oppdrag i å bidra til utvikling av vårt samtaleopplegg. Inspirert av arbeid og behov, har vi i 2021 etablert en ny intern fagenhet med tre personer som skal bidra med kvalitetssikring og faglig utvikling arbeidet videre. Vi har nettopp gjennomført en omdømmeundersøkelse og vi har engasjert FAFO til å forske på kvalitet og forskjeller på fysisk og digital undervisning av frivillige.