Inkludering gjennom aktivitet for barn 7-9 år
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Vi bruker kompetanse fra idretten i samarbeid med lokal ungdomsskole. Idrettslaget skal tilføre U-skole og elever merverdi ved å utdanne elever til aktivitetsleder barneidrett etter NIF kursplan. Etter fullført kurs skal elevene lede aktiviteter i SFO i lokale barneskoler. Elevene vil også kunne tilby sin kompetanse til lokale idrettslag. Levanger er mottakskommune med stor gruppe barn og unge i utenforskap som mangler tilbud. Tilbud i org. idrett velges bort sfa språk, økonomi og kultur. Tiltaket skal spesielt legges til rette for deltakelse fra denne gruppen, og skal være gratis slik at også gruppen i økonomisk utenforskap nås. Det et mål å utvikle tiltak kan overføres til andre kommuner og idrettslag, som kan bli en del av idrettslagenes arbeidet med inkludering og bidrag til å skape trygge lokalsamfunn. Prosjektet har to målgrupper Gruppe Mottakere : Elever ved 1-4. trinn i barneskoler. Gruppe Utførere : Elever 10.trinn U-skole. For de eldste elevene er målet å gi ansvar, øving, erfraing, mestring og sertifisering som aktivitetsledere, samt gi et godt forhold til aktivitet. For de yngste elevene tilbys gratis, inkluderende aktivitetstilbud i egen skolekrets. Mål for prosjektet * Skape aktivitet * Gi ungdommer mulighet * Tilby aktivitet som fremmer helse og inkludering
Aktivitet/tiltak/metode
Prosjektet har mål om å rekruttere ungdomsskoleelever som utdannes til aktivitetsledere. Disse skal så ut i barneskoler som har SFO-ordning og bidrar her med ukentlige aktivitetsøkter. Målgruppe utførere er elever 10.trinn i valfag fysisk aktivitet og helse. KLubb bidrar med kompetanse til utdanning av elever som NIF Aktivitetsledere barneidrett over 8 uker. Mottakere elever 7-9 år ved 2 barneskoler hvor det over 20 uker gjennomføres 1-2 ukentlige, lavterskel aktivitetsøkter a 45 min som merverdi til SFO tilbud ved 2 barneskoler. Klubb er motor og hovedansvarlig for gjennomføring. Leder arbeidet, koordinerer samhandling mellom aktørene og tilfører skolene ressurser og støtte til arbeid før, under og etter gjennomføring av aktivitet. Det er signert avtale mellom klubb og U-skole om samarbeid som definerer rammer fro gjennomføring. Klubb skal tilføre skolene ressurser, tiltaket skal ikke trekke av skolenes ressurser Før oppstart av prosjekt (fra skolestart til høstferie): * Etablere rammer for aktivitet i SFO * Elever valgfag 10.kl gjennomfører aktivitetslederkurs – faglig ansvar Klubb * U. skole og klubb lager plan gjennomføring praksis. 4-6 elever pr. gruppe med en sammenhengende tidsperiode på minimum 3 uker. * U.skole og klubb gjennomgår læreplanmål med elever som skal oppnås i perioden med aktivitet. Aktiviteten skal være del av læreplan for valgfag, og skal inngå i vurdering * Klubb avtaler med alle involverte om oppstart, tidspunkt og utstyr Planlagte aktiviteter for gjennomføring i SFO vil bli lavterskel, generell fysisk aktivitet med fokus på lek, ballidretter, orientering, vinteraktiviteter m.m. Levanger FK vil arrangere idrettsdag i eget anlegg for alle deltakere som en sosial samling og markering på gjennomført periode. Etter gjennomføring – aktiviteter evalueres fortløpende av prosjektleder klubb og involverte skoler – lærerressurs fra skolen følger elevene ut i aktivitet for vurdering – klubb prosjektledere deltar på alle aktiviteter
Antall deltakere
130
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Vi ønsker skape arenaer som fremmer integrering og inkludering for de yngste barna i lokalmiljøet, uten å stille krav til forpliktelser knyttet opp til idrettslag, ved å bruke kompetansen fra idretten. Fordeler som er trukket frem fra Norges Idrettsforbund vedrørende inkludering i idretten – Språk: Idrettsdeltakelse, spesielt lagidretter en viktig arena for å øve seg på språket. Språkforståelse om hva de ulike ord og uttrykkene betyr i praksis, og ikke minst lære å yte egne meninger. Idretten blir en språkpraksis for mange! – Bli kjent med ditt nærmiljø: Lær å kjenne ditt nærmiljø og naboer gjennom idretten. Deltakelse og tilhørighet, få følelsen av at man tar del i noe, som er med å gi en god integrering og inkludering for innvandrere. – Sosialt og vennskap: Både barn, ungdommer og voksne får ofte gode vennskap gjennom idrettsdeltakelse, vennskap som varer livet ut. Sosialt nettverk er viktig for å forhindre ensomhet og eksklusjon. Idrettsdeltakelse gir ofte bedre trivsel i hverdagen og man lærer seg å ta omsyn til andre, på tvers av ulikheter innen kultur og religion. – Organisering: Lære organisering og struktur, som utfører, som deltaker. Struktur i utførelse er viktig på både skole og i arbeidsliv, som det er på en idrettsarena. – Sikre gode verdier og holdninger: Idrettens arbeid med fair play bidrar til å lære og sikre gode verdier og holdninger hos medlemmene. Vi arbeider aktivt med forebygging. Det vil være naturlig for et slikt samarbeid å se til funksjoner som idrettskonsulent/fritidsguide/helsesykepleier/mottakstjeneste i kommunen. Disse funksjonene sitter ofte på ressurser som kan hjelpe til sammen med skolene med tanke på å nå ut med informasjon til familier som kan tenkes å være spesielt i målgruppen for prosjektet.
Plan for gjennomføring
Involverte parter for å gjennomføre et slikt prosjekt vil være: Klubb – Motor og hovedansvarlig for gjennomføring. Koordinerer samhandling mellom aktørene og stille med ressurser til arbeid før, under og etter gjennomføring av aktivitet. Kommune – Gjennom hjelpetjenester, kontaktpunkt mellom klubb og aktuelle skoler Ungdomsskole – Elever og lærer valgfag fysisk aktivitet og helse som utgangspunkt. Kontaktperson bør være fagansvarlig for faget, eller seksjonsleder kroppsøving. Barneskoler – Må stille elever fra avtalte trinn + område for aktivitet inne/ute disponibelt og ev. utstyr. SFO-leder er kontaktperson i prosjektet. Forveredelse oppstart *Avtale Klubb – Barneskoler/SFO om rammer for gjennomføring *Klubben må skaffe nødvendige ressurser og utstyr *U.trinn elever gjennomfører aktivitetslederkurs – ansvar Klubb *U. skole og klubb lager plan for gjennomføring av praksis. 4-6 elever pr. gruppe, sammenhengende tidsperiode på minimum 3 uker. *U.skole og klubb gjennomgår læreplanmål med elever som skal oppnås i perioden med aktivitet. Aktiviteten skal være del av læreplan for valgfag, og skal inngå i vurdering * Klubb avtaler med alle involverte om oppstart, tidspunkt og utstyr. Praktisk gjennomføring 20 uker: Forslaget til gjennomføring : 13.30-13.45: Koordinator fra klubb/idrettslag og aktivitetsledere møtes for å planlegge aktivitet. Det skal settes mål, både for aktiviteten og aktivitetslederne. 13.45-14.15: Elever drar sammen til barneskole for å lede aktivitet i SFO-tiden. Arbeidsoppgaver er fordelt, slik at de kommer raskt i gang. 14.15 -15.00: Aktivitet med barna på skolens områder. Inkluderende, sosial, morsom og lærerik aktivitet. 15.00-15.15: Kort evalueringsmøte med koordinator fra klubb/idrettslag og aktivitetslederne.