Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Funksjonshemmede er sterkt underrepresentert i mediebildet. Dette har bedret seg de siste årene, blant annet med bedre dekning av blant annet paraidrett på TV. Men fokuset har ofte vært på ekstraordinære prestasjoner, og måten funksjonshemmede har blitt fremstilt på har ikke alltid bidratt til å gjøre skillet mellom «oss» og «dem» mindre. Mye av fremstillingen har også blitt gjort av aktører som ikke selv representerer funksjonshemmede. Vi trenger fortellinger og rollemodeller som bidrar til å gjøre funksjonshemmede bedre inkludert som «en av oss» av majoriteten og gi unge gode rollemodeller.
Målsetting for prosjektet
Vi ønsker å fortelle historien om Jesper og nå ut til et bredt publikum. Vi tror at denne historien kan bidra til mer inkludering, mangfold og toleranse ovenfor funksjonshemmede i det norske samfunnet og at mange unge funksjonshemmede får en viktig rollemodell som skaper selvtillit.
Målgruppe
Effektmålgruppe: Funksjonshemmede i Norge, primært barn og unge funksjonshemmede. Produktmålgruppe: Alle i Norge som kan se filmen
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet har som mål å styrke et dokumentarfilmprosjekt som allerede er igangsatt med frivillig innsats. Aktiviteten vi søker om støtte i dette prosjektet er å videreutvikle prosjektet som en del av den totale finansieringen og å styrke brukermedvirkningen gjennom samarbeid med Unge Funksjonshemmede. Det vi søker om støtte til er: • Reisekostnader for siste opptak i juli-september 2022 for opptaksteamet • Etterarbeid for å gjøre filmen universelt tilgjengelig med undertekster, synstolk, tegnspråktolk i bildet • Styrke redaksjonen gjennom samarbeid med Unge Funksjonshemmede for å få innspill og tilgang til et nettverk som kan hjelpe oss å gjøre gode redaksjonelle vurderinger på underveis • Bidra til å formidle og synliggjøre filmen for prosjektets effektmålgruppe, det vil si unge funksjonshemmede i Norge • Bidra til å markedsføre og synliggjøre filmen i det generelle mediebildet og mot et generelt publikum i Norge
Fremdriftsplan for prosjektet
Opptak har pågått siden våren 2021 og fortsetter tom 09/2022. Etterarbeid fram til 10/2022. Lansering og distribusjon i tidsrommet november 2022 – januar 2023. Universell utforming produseres og implementeres i september og oktober 2022. Markedsføring, promotering og formidling av prosjektet vil være en pågående prosess gjennom hele prosjektperioden.