Pedagogikk2 i fosterhjem til barns beste
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Fosterhjem er selve bærebjelken i barnevernet. Der bor 75% av alle plasserte barn. Disse barna har store utfordringer mht til psykisk helse og livskvalitet, og mange bærer på traumer. Fosterforeldre er frivillige i vanlige hjem, som kan sies å utføre behandlende omsorg som krever god veiledning og opplæring. Fosterforeldre savner i dag tilstrekkelig tilbud om dette. Nettressursene vil være et privat supplement til det offentlige tilbud, og det er behov for å gi opplæring om flere tema som ikke kunne prioriteres i 1. runde, på flere språk, og i tråd med hvordan barnevernet er i endring.
Målsetting for prosjektet
Å bedre omsorgen for barna og situasjonen for hele fosterfamilien. Å gi faglig veiledning for dette ved å videreutvikle vårt nettbaserte informasjons- og kompetansehevingsprogram rettet mot fosterforeldre. Å gjøre veiledningsressursene kjent og tilgjengelig for flest mulig, også minoriteter.
Målgruppe
15.000 barn i fosterhjem er hovedmålgruppen og de treffes gjennom fosterforeldre, ca 25.000. Det kommer til 1000 nye fosterbarn hvert år, dvs 5000 i l a 5 år.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
25000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi vil videreutvikle vårt informasjons- og kompetansehevingsprogram gjennom film for å gi flere fosterforeldre adgang til lettfattelig og lett tilgjengelig kunnskap om sentrale problemstillinger mange sliter med. Filmene kobles opp mot pedagogiske, kortfattede fagtekster. Det fins i dag nærmest ingen andre læringsressurser/filmer på nett rettet mot fosterforeldre, som støtter dem i omsorgsoppdraget. Veiledningsressursene vil bli tilgjengelige for alle på nett og oversatt til flere minoritetsspråk. Fosterforeldre bidrar med å definere behov og tema, utforme informasjonen og til dels medvirke i filmene. Innleide fagpersoner med høy kompetanse på fosterbarnsomsorg vil utvikle det faglige innholdet og kvalitetssikre informasjonsmateriellet. Et kommunikasjonsselskap gjennomfører filmproduksjon og samarbeider med oss om systematisk spredning av informasjonen over lengre tid gjennom våre, organisasjoners vi samarbeider med og andre aktørers nettsteder og sosiale medier for å nå ut bredt til alle innen fosterhjemsomsorgen. Informasjonsmateriellet blir gratis tilgjengelig på nett, lanseres på et webinar, og brukes i våre fylkesforeningenes informasjonsaktiviteter.
Fremdriftsplan for prosjektet
01/21-02/21 Rekruttering, valg av tema og planlegging 03/21-10/21 Utvikling av film og skriftlig informasjon 05/21-10/21 Forberedelser av markedsføring og distribusjon 09/21-11/21 Klargjøring av nettsidene 11/21 Lansering og webinar 11/21- 06/22 Markedsføring, spredning, publisering på nettsider og sosiale medier 11/21 – 08/22+ Bruk av materiellet i informasjonsaktiviteter 08/22-10/22 Sammenstilling av statistikk og resultater til sluttrapport
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Fosterhjem er selve bærebjelken i barnevernet. Der bor 75% av alle plasserte barn. Disse barna har store utfordringer med hensyn til psykisk helse og livskvalitet, og mange bærer på traumer. Fosterforeldre er frivillige i vanlige hjem, som kan sies å utføre behandlende omsorg som krever god veiledning og opplæring. Fosterforeldre savner i dag tilstrekkelig tilbud om dette. Nettressursene vil være et privat supplement til det offentlige tilbud, og det er behov for å gi opplæring om flere tema som ikke kunne prioriteres i 1. runde, på flere språk og i tråd med hvordan barnevernet er i endring. Fosterbarna er hovedmålgruppen for prosjektet, men prosjektet rettes mot fosterforeldre. Hovedmål: • Å bedre omsorgen for barna og situasjonen for hele fosterfamilien. • Å gi faglig veiledning for dette ved å videreutvikle vårt nettbaserte informasjons- og kompetansehevingsprogram rettet mot fosterforeldre. • Å gjøre veiledningsressursene kjent og tilgjengelig for flest mulig, også minoriteter.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har fått utvidet vårt ressurssamling med mer film enn forventet og økt tilgjengeligheten for film/info gjennom en bedre teknisk løsning på nettsidene (brukervennlighet og struktur). Filmene er undertekstet på 10 ulike språk (6 flere enn planlagt). Målet var at 25.000 personer skulle ha nytte av prosjektet i løpet av noen år. Statistikk over visninger etc på nett er det nærmeste vi kan komme konkrete tall. I l a de første 10 måneder har filmene blitt vist over 5500 ganger. Informasjon på sosiale medier er nådd ut 360.000 ganger. Responsen på filmene har vært god; de oppleves som nyttige og gir fosterforeldre mer kompetanse for å møte utfordringer i oppdraget. Vi mener at de også vi bidra til rekruttering av flere fosterforeldre.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
15000
Prosjektgjennomføring/Metode
En prosjektstyringsgruppe og et innleid kommunikasjonsselskap har utviklet 6 korte filmer på til sammen 84 minutter i tillegg til korte fagtekster informasjonsmateriale om praktiske utfordringer ved fosterhjemsoppdraget. De blir publisert på fosterhjemsforening.no. Brukermedvirkere har gitt innspill på tema. Fageksperter har utviklet fagtekstene og kvalitetssikret det faglige innholdet i filmene. Filmene viser dramatiserte scener med fosterforeldre og andre parter som fosterforeldre samarbeider med rundt barnet. Fosterforeldre forteller om sine utfordringer. Fageksperter forklarer og kommenterer. Fosterforeldre, personer som jobber med fosterbarnsomsorg og frivillige har adgang til materialet for egenstudier, kurs og møter. Materiellet er markedsført og distribuert via internett, SoMe og vårt medlemsblad Fosterhjemskontakt, bl a gjennom artikler. For å nå ut til målgruppene har vi sendt ut nyhetsbrev, eposter, sms, annonsert og brukt våre Facebooksider og nettsider. Vi har også tilbudt andre organisasjoner å bruke og spre det.
Resultater og resultatvurdering
Vi har laget gode pedagogiske filmer som er og vil være tilgjengelig i mange år til, for fosterforeldre og andre som søker informasjon om hvordan de skal håndtere praktiske utfordringer ved oppdraget. Brukere har medvirket til valg av tema. Til sammen har filmene i løpet 10 måneder blitt sett ca 5500 ganger. Filmene er også blitt brukt i aktiviteter for å rekruttere flere fosterhjem. Vi er ganske fornøyde med resultatet av de første runder med spredning av informasjonsmateriellet. Antallet personer som har sett informasjonsmateriellet så langt er som forventet, men antall filmvisninger på nett er lavere enn forventet. Av erfaring fra Ped1-filmene vet vi at dette tar seg opp over tid. Vi planlegger å kjøre flere aktiviteter i årene som kommer for å nå ut til flere.
Oppsummering og videre planer
Vi har nådd ut til mange med god informasjon som øker fosterforeldrenes kompetanse og derved gjør dem bedre rustet til å stå i oppdraget. Gjennom at filmene er blitt undertekstet på mange språk, vil de bli mer tilgjengelige også for minoriteter. Vi har bidratt til økt synlighet om fosterhjemmenes betydelse for det norske samfunnet. Vi fortsetter å spre informasjon og filmene for å nå ut til flere. Filmene vil være tilgjengelige i lang tid for bruk i rådgivning og aktiviteter for våre fylkeslag, og for alle som søker på nett om temaet.