Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ensomhet har blitt et folkehelseproblem. I regjeringens Folkehelsemelding 2015, ble det tatt til orde for å forebygge ensomhet. Et av de viktigste virkemidlene som ble lagt frem er å styrke folks mulighet «til deltakelse i sosialt fellesskap som gir tilhørighet». Hva er vårt samfunnsansvar? Skravlekopp er ment som et initiativ i denne retning. Skravlekopp er en grønn kopp som står sammen med de andre koppene på utvalgte kafeer. Når du bestiller drikken din i en Skravlekopp, viser du andre i lokalet at du gjerne snakker litt med noen. Om du trenger en prat eller tilbyr en prat er uvesentlig.
Målsetting for prosjektet
Det overordnede målet med å utvikle Skravlekopp og spre konseptet til store deler av Norge, er å forhindre ensomhet og øke opplevelsen av fellesskap og sosial støtte. Vi vil at flere skal føle seg inkludert og sett, og vi vil gjøre Skravlekopp til et verktøy for å komme i kontakt med hverandre.
Målgruppe
Folk som går på kafè og de som har lyst på en å prate med. De som trenger en prat og de som tilbyr en prat. Folk som kjenner på ensomhet og isolasjon.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Gjennom dette prosjektet vil vil vi følge opp kafeer som har kjøpt Skravlekopp. Vi vil kvalitetssikre og spre ideen bak Skravlekopp. Dette vil vi gjøre på følgende måte: – Inspirasjon og foredrag med ensomhet på agendaen – Brukermedvirkning: vi vil ta prat med både de som trenger en prat og de som ønsker å tilby en prat – Kontakt med kafeeier og tilby arrangement i samarbeid med kafeen – Rekruttering av Skravlevenner/Skravlekoppambassadører. Disse kan verve seg selv bli vervet. Vi vil veilede dem og kafeer i hvordan ufarliggjøre Skravlekopp og invitere til menneskemøter. Dette appellerer til frivillige og de vil bli tett fulgt opp gjennom prosjektet – Korte filmer som legges ut ukentlig på våre sosiale medier og nettside, både med mannen i gata og mer kjente profiler. Her vil vi kunne gi tips om hvordan lykkes med Skravlekopp. Vi ser for oss håndholdte mobiltelefoner, i formen «fem på gata» – Forum på sosiale medier, der det utveksles erfaringer og gis tips samt skape stolthet og ansvar for konseptet – Opplæringsfilmer med tips til kafeeiere om hvordan lykkes med Skravlekopp. Disse kan også brukes i inspirasjonsforedrag
Fremdriftsplan for prosjektet
Aug-Okt2019: Oppstart: Følge opp respons fra Skravlekopp-kaféer. August -Nov2019: Følge opp»Skravlevenner» Aug-Des2019:12 «Fem på gata» videoer Okt-Des2019: Samle inn brukererfaringer Jan-Mars2020:Besøke kafeer for erfaringsutveksling og inspirasjon April-Mai2020: Skravletreff rundt i landet med brukermedvirkning April-Juni2020: Inspirasjonsforedrag med geografisk spredning Aug2020: Rapport/Plan for videreføring av Skravlekopp
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
«Skravlekopp – en folkebevegelse mot ensomhet» er et prosjekt under det ideelle foretaket Mappeløs. Skravlekopp er en grønn kopp som står sammen med de andre koppene på utvalgte kafeer, kantiner og bakeri. Når du bestiller drikken din i en Skravlekopp, viser du andre i lokalet at du gjerne snakker med noen mens du drikker den. Om du trenger en prat eller tilbyr en prat er uvesentlig. Målet med prosjektet var å gjøre Skravlekopp kjent, skape lett tilgjengelige møteplasser, øke opplevelsen av fellesskap og tilhørighet, besøke kaféer og lære opp ansatte, engasjere skravleambassadører, arrangere skravletreff og bevisstgjøre folk til å selv ta ansvar i kampen mot ensomhet.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Det er nå ca 3000 skravlekopper fordelt på 350 kaféer og møteplasser i Norge. 15 kjøpesenter, 10 kommuner og 3 bydeler har blitt skravlekoppsertifisert. Skravlekopp har fått positiv oppmerksomhet fra statsministeren, statsråder og ordførere. Prosjektet har ved flere anledninger blitt nevnt i media, på TV og radio og ble i julen 2020 valgt ut til å være med på reklamefri dag. Det er rekruttert over 100 skravleambassadører, det har blitt produsert 14 videoer med ensomhet/skravlekopp i fokus + en opplæringsvideo til de ansatte på kafeer. Vi har besøkt kafeer, kjøpesenter og kommuner rundt i landet og det er dokumentert i både lokalpresse og våre egne kanaler. Ifølge ensomhetsbarometeret (produsert av Mindshare/ Norstat) er det nå mellom 8-10% som kjenner til Skravlekopp. 15. november 2019 ble Skravlekopps 1-årsdag markert med over 20 arrangement rundt i landet. Underveis i prosjektet har vi hentet og brukt brukerfaring fra skravlevenner-/og kafeer i videreutviklingen av prosjektet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10000
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi har sertifisert kommuner, kaféer, bedrifter og kjøpesenter rundt i hele landet. Disse har tatt inn Skravlekopper og forpliktet seg til å jobbe med ensomhet og tilhørighet. Vi har arrangert Skravletreff, holdt foredrag, invitert til digitale treff og brukt sosiale medier ukentlig samt nasjonal presse for å spre prosjektet. Filmene vi har laget har blitt sett og delt av mange.
Resultater og resultatvurdering
Vi har fått flere tusen følgere på sosiale medier, Skravlekopp finnes i alle landets fylker og effekten av bevisstgjøringen begynner å gjøre seg synlig i form av mange hyggelig treff og prater rundt i landet. Det ER lettere å få seg en prat når noen tilbyr den. Koppen og dens signal om tilgjengelighet gjør at de som tidligere ikke ville ha blitt med på et arrangement, faktisk nå dukker opp. Bevisstgjøring rundt det at mange føler på ensomhet, og at alle kan være med å bidra kan føre til at vi lettere løfter blikket og tenker gjennom hvordan vi selv kan være med å gjøre en forskjell for de som kan trenge en prat eller tid.
Oppsummering og videre planer
Dette gikk veldig bra. Skravlekopp har kommet for å bli, og vi fortsetter folkebevegelsen. Det fokus Skravlekopp har fått gjennom dette prosjektet gjør at vi kan fortsette vårt arbeid for at koppen blir stadig mer kjent og finnes på flere kafeer.