Søknadssammendrag
Populærvitenskapelig prosjektsammendrag
Hvordan foreldre møter småbarns følelser påvirker barnets evne til egen emosjonsregulering. Dårlig emosjonsregulering er en viktig risiko for adferdsproblemer og emosjonelle vansker senere i livet. Grunnlaget for god emosjonell kompetanse legges i småbarnsalderen. Denne studien undersøker effekten av et nytt foreldreveiledningsprogram, Tuning in to Toddlers (TOTS), et program som er utviklet for å forebygg sosiale, emosjonelle, og atferdsmessige vansker hos småbarn (1-3 år) i risiko for skjevutvikling. TOTS øker foreldrenes sensitivitet og evne til emosjonsregulering. Det finnes i dag ingen evidensbaserte program tilgjengelig som er spesifikt emosjonsfokusert. For foreldre som strever med egen emosjonsregulering, kan det være spesielt krevende å regulere barnets emosjonsuttrykk på en sensitiv og god måte. Ved å inkludere barnehagepersonell kan man styrke den samlede innsatsen rundt barnet. Denne studien evaluerer effekten av TOTS og i hvilken grad programmet bidrar til å styrke foreldres evne til emosjonsregulering. I tillegg evaluerer vi brukeres fornøydhet med programmet og gjennomførbarheten av å implementere TOTS i flere tjenester, inkludert psykisk helsevern og helsestasjonen. Vi undersøker også kostandseffektiviteten av programmet sammenlignet med ordinær behandling og vurderer kostnader ikke bare direkte knyttet til opplæring av behandlere og gjennomføring av programmet, men økonomiske konsekvenser for familien og samfunnsøkonomiske implikasjoner. Studien er en randomisert kontrollert studie som inkluderer 128 deltagere. Foreldre til barn 1-3 år som går i barnehage randomiseres til TOTS eller ordinær behandling. TOTS gjennomføres over åtte ganger. Resultatene fra studien vil gi viktig ny kunnskap om effekten av et lett tilgjengelig foreldreveiledningsprogram som fokuserer på barnas emosjonelle behov og styrker foreldrenes evne til å møte barnets følelser på en sensitiv og god måte.