Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Matallergi angår nær 8 prosent av barn under tre år. I befolkningen for øvrig er det omkring 5 prosent voksne som har matallergi, matoverfølsomhet. For mange matoverfølsomme kan det få alvorlige konsekvenser å bli utsatt for allergener de ikke tåler. Når ingredienser som melk og egg må utelates fra kosten, må en god del matvarer og ingredienser man bruker byttes ut med andre produkter. Mange som får diagnosen matoverfølsomhet er ikke klar over alle erstatningsprodukter som finnes. Det kan være helt avgjørende å bruke erstatningsprodukter i matlaging for matoverfølsomme.
Målsetting for prosjektet
Målet med prosjektet er å lage oversikter over erstatningsprodukter for melk, gluten og egg for å vise hva matoverfølsomme kan bruke som erstatningsprodukter og hvilke matvarer som er «uten».
Målgruppe
Målgruppen for prosjektet er både de som selv er matoverfølsom, pårørende og andre som skal lage mat til noen som må holde seg unna melk, gluten og/eller egg.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Tillitsvalgte, medlemmer og andre frivillige vil bli oppfordret via til å ta bilde av erstatningsprodukter og sende det til prosjektleder med informasjon om hva produktet er uten, bruk og produsent. Det oppfordres også til at de gir tips om bruk/en liten instruksjon på hvordan produktene brukes (eks. at havrefløte tykner sausen når den tas av varmen, soya yoghurt egner seg godt i ostekake). Bildene lagres etter kategori/bruksområde (pålegg, middag, dessert, baking, kjeks/kaker). Deretter lages nettsted med bildene i loop (eksempel ). Det lages også en plan for videre oppdatering/revidering av oversiktene. Det vil også presiseres at da innholdsfortegnelsene endres må hver enkelt lese på deklarasjonen på produktet de skal bruke disse oversiktene er en hjelp på veien til å finne produkter som kan fungere som erstatning og ikke en fasit. Alt materiellet vil bli kvalitetssikret av ernæringsrådgiver Guro Waage og helsefaglige rådgiver Inger Rudnes i NAAF. Rudnes er utdannet sykepleier og ansatt som regionssekretær og rådgiver for NAAF rådgivningstelefon. Etter kvalitetssikring og redigering av bildene legges de ut på nettsiden. Vi vil be om bistand til markedsføringen i NAAF.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar Informasjon om prosjektet på nett, oppfordring om at bilder sendes inn Mars Kategorisering og redigering av bilder, kvalitetssikring April Utarbeide nettsiden, uttesting August Markedsføring November Opplegg for videreføring Desember Sluttrapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Matallergi angår nær 8 prosent av barn under tre år. I befolkningen for øvrig er det omkring 5 prosent voksne som har matallergi eller reagerer på bestanddeler i maten, matoverfølsomhet. For mange matoverfølsomme kan det få alvorlige konsekvenser å bli utsatt for allergener de ikke tåler. Mange som får diagnosen matoverfølsomhet er ikke klar over alle erstatningsprodukter som finnes. Det kan være helt avgjørende å bruke erstatningsprodukter i matlaging for matoverfølsomme både med tanke på næringsstoffer, konsistens og smak. Ikke alle er klar over at ved matlaging behøves I 2011 utviklet Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) erstatningsprodukter for matoverfølsomme. Disse måtte oppdateres da NAAF fikk henvendelse om disse oversiktene. Målet med prosjektet var å lage oversikter over erstatningsprodukter for melk, gluten og egg .
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Av delinger på Facebook har vi sett at oversiktene over erstatning for melk er sett av nær 10.000. I tillegg kommer delinger av andre oversikter, samt de som er blitt kjent med oversiktene via bladet AstmaAllergi, NAAFs nyhetsbrev, direkte e-post og flyers.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
15000
Prosjektgjennomføring/Metode
Tillitsvalgte, medlemmer og andre frivillige ble oppfordret via Facebook, nyhetsbrev og bladet AstmaAllergi til å ta bilde av erstatningsprodukter og sende det til prosjektleder med informasjon om hva produktet er uten, bruk og produsent. Bildene ble lagret etter kategori/bruksområde (pålegg, middag, dessert, baking, kjeks/kaker), før de ble lagt ut på nettet med tips til bruk og litt om hva som er viktig å tenke på når gluten, melk eller egg må utelates fra kosten. Det ble vektlagt å ha utvalg av produkter fra ulike produsenter. Nettsidene ble markedsført via Facebook, bladet AstmaAllergi og NAAFs nyhetsbrev. Flyers med informasjon om prosjektet og link til nettstedet er laget og delt ut til lokal- og storlag i NAAF. Frivillige har og vil henge disse opp på helsestasjoner, legesenter og sykehus.
Resultater og resultatvurdering
Gjennom dette prosjektet har vi utarbeidet oversiktene, og antall delinger og personer nådd på Facebook viser nytten av prosjektet. Ernæringsfysiologer har gitt tilbakemelding om at de bruker oversiktene når de veileder pasienter som går på diett uten gluten, melk eller egg.
Oppsummering og videre planer
Det er laget plan for videre oppdatering/revidering av oversiktene. Frivillige, tillitsvalgte og andre fortsetter å sende inn bilder av produkter og innholdsfortegnelsen.. NAAF jobber med å revidere matskolen.no. Her vil det bli lagt ut link til oversiktene. Oversiktene vil også bli brukt i andre prosjekter og informasjonskampanjer.