Visuell støtte i barnehagen – året rundt

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

For 9 år siden ble jeg mamma til en gutt med autisme og manglende talespråk, og familiens livskvalitet økte flere hakk da vi lærte å prate med hverandre gjennom bilder og tegn-til-tale. Men i barnehagen var det ikke mange som forstod ham; verken potensielle lekekompiser eller voksne. Og min opplevelse var langt fra unik. Derfor utviklet jeg Ebbe Nebb-universet med fargerike ressurser som er enkle og morsomme å bruke – for ALLE. Språkutviklingen skjer jo først og fremst i fellesskapet! I 2019 ga Stiftelsen DAM tilskudd til sesong 1 av Ebbe Nebb – for å hjelpe barn med språkvansker inn i leken og samtalen. Siden har det blitt 100+ episoder og musikkvideoer samt analoge ressurser som omfavnes av foreldre, skoler, barnehager, Statped mfl. Dessverre er det fortsatt altfor mange ansatte i barnehage som synes det er vanskelig å komme i gang med visuell støtte. Særlig tidspress og frykt fører til nedprioritering – selv om ca 30 000 barnehagebarn trenger den støtten for å oppleve reell inkludering. Tiltaket vi søker om skal bistå barnehagene med struktur, kontinuitet og praktisk bruk av ASK gjennom hele året. Dette vil styrke livskvalitet og likestilling for hovedmålgruppen vår: Barnehagebarn med kognitive og/eller språklige utfordringer (inkl barn med norsk som andrespråk).

Aktivitet/tiltak/metode

20+ digitale kurs m/tilhørende ressurser som tar hensyn til ansattes frykt og tidsmangel. Kursene legges på en reklamefri videoplattform (Vimeo) der relevante ressurser også kan lastes ned som PDF evt kjøpes fysisk til subsidierte priser. For gratis tilgang til plattformen må man logge inn med brukernavn/passord. Kursene kan ses når og hvor det måtte passe – med hele personalet, avdelingsvis og enkeltvis. Samme tilgang gis til foreldre, noe som vil styrke bånd mellom hjem og barnehage. Her følger en skisse over planlagte kurs, og vi garanterer minst 20 stk med varighet fra 10 til 45 minutter: 1. Kom i gang med visuell støtte – Hvorfor bruke tegn-til-tale og symbolstøtte – Begrepsavklaringer 2. Tegnutførelse – Hvordan bruke tegn-til-tale – Gjennomgang av basis-tegn 3. Tidsrelevante begreper – Nyttige tegn for den aktuelle årstiden/måneden 4. Temarelevante begreper – Nyttige tegn for rammeplanens fagområder og evig-aktuelle temaer som selvbestemmelse, følelser, FN-dagen, samenes nasjonaldag etc. Drøftingsoppgaver/refleksjonsspørsmål og tips til aktiviteter vil knyttes til webinarene, og ved tilslag fra DAM og Bufdir blir det også utviklet dagtavlekort, plansjer og sangkort som er tilpasset de ulike temaene og årstidene. En utfordring vi kan forvente er forankring hos ledelsen. Vi planlegger derfor å lage en egen video som gir innsikt i hvordan & hvorfor det må prioriteres tid til ASK blant alle ansatte og for alle barn. Vi vil da hente konkrete forslag fra et utvalg styrere/ped.ledere. Vi skal gjennomføre en nettbasert spørreundersøkelse med 100+ respondenter 4-5 mnd etter lansering. Vi søker da svar på spørsmål som dette: – I hvilken grad opplever du nå bedre kontinuitet i bruk av visuell støtte? – I hvilken grad opplever du nå bruk av flere håndtegn enn før blant de ansatte? – I hvilken grad opplever du at tiltaket bidrar til økt livskvalitet for barn m/språkvansker? Vi er ikke fornøyde med mindre 75% opplever forbedring på samtlige punkter.

Antall deltakere

24000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Deltagere (primært barnehageansatte, men også foreldre) skal gjennom tiltaket oppleve en positiv effekt på disse punktene ca 4 måneder etter utprøving: 1. Bedre kontinuitet i bruk av visuell støtte på sin arbeidsplass 2. Økt motivasjon og entusiasme rundt tegnbruk 3. Bruk av flere håndtegn enn før blant ansatte OG barn (både med og uten språkvansker) 4. Økt grad av deltagelse i lek & samspill for barn m/språkvansker 5. De tilhørende ressursene er direkte avhjelpende kommunikasjonsverktøy for barna Vi forventer at minst 75% opplever forbedring på samtlige punkter! Måles gjennom anonym spørreundersøkelse (link sendes på mail til deltagende barnehager og evt foreldre). Overordnede mål med dette tiltaket som ikke er like enkle å måle over en begrenset prosjektperiode: – Barn m/ ikke-oppdagete språkvansker får fordelen av allerede implementerte tiltak (VIKTIG punkt da mange i målgruppen ikke får vedtak før de er 3-4-5 år!) – Økt andel barnehager som ligger Ett Skritt Foran fremfor å være reaktive fordi de ´må´… – Foreldre slipper å kjenne på skam over å ha barn som er en ´ekstrabyrde´; når de opplever barnehagen som en arena der de ikke må mase om tilrettelegging – Økt stolthet blant ansatte over å jobbe i et språklig tilrettelagt miljø – Forsterket foreldresamarbeid – Forenkling av kommunikasjon med minoritetsspråklige foreldre Vi håper allikevel å få signaler fra deltagende barnehager/foreldre om at tiltaket bidrar på flere av disse ønskede effektene.

Plan for gjennomføring

PL = Prosjektleder PG = Prosjektgruppe Apr-mai: – Prosjektmøte med Styret i ISAAC Norge – Skrive kursmanus (PL – med råd fra PG) – Planlegge tilhørende ASK-ressurser (PL – med råd fra PG) – Design av videoplattform (PL + Henrik Horgen) Jun: – Informere bredt om tiltaket; i samarbeid med ISAAC og relevante org. som Autismeforeningen, NHF, NFU og NNDS. (PL) – Endelig liste over deltagende barnehager (PL) – Ferdigstille illustrasjoner til ASK-ressurser som temaplansjer, sangkort og snakkekort (PL + Mark Balita) – Bestille spesialdesignede dagtavler (PL) – Innspilling av min. 10 webinarer (PL + H. Horgen) – Ferdigstille oppsett av videoplattform (PL + H. Horgen) – Påbegynne grafisk design av ASK-ressurser (PL + UniPen) Aug: – Ferdigklippe min. 10 webinarer (H. Horgen) – Ferdigstille design av ASK-ressurser (PL + UniPen) – Publisere de første webinarer på plattformen (PL) – Innspilling av resterende webinarer (PL + H. Horgen) Sep: – Åpne plattform for fri bruk av webinarer og tilhørende PDF-materiell (PL) – Print og distribusjon av subsidierte ASK-ressurser (PL) – Innspilling + ferdigklippe resterende webinarer (PL + Henrik Horgen) – Diverse PR-aktiviteter og markedsføring (PL + ISAAC + PG + Meraki) Okt: – Publisering av resterende webinarer og tilhørende PDF-materiell (PL) – Videre markedsføring av tiltaket + PR-aktiviteter (PL + Meraki) Nov-des: – Drift/vedlikehold av videoplattform (PL) – Gjennomføre gratis live-event på plattformen (PL + ISAAC + deler av PG) Jan 2025: – Brukerundersøkelse blant de som har testet plattformen (PL) Feb 2025: – Sluttrapport/evaluering til støttespillere (PL) Innleide samarbeidspartnere: Henrik Horgen – film/klipp/webdesign UniPen – Grafisk design Mark Balita – Illustrasjoner Meraki – betalt markedsføring

Prosjektleder

Cathrine Solheim Amarloui

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Visuell støtte i barnehagen – året rundt
Organisasjon
ISAAC Norge
Beløp Bevilget
2024: kr 200 000, 2025: kr 200 000
Startdato
29.04.2024
Sluttdato
28.02.2025
Status
Under gjennomføring