Sluttrapport
Bakgrunn
I samarbeid med NRK ønsket Mastiff å produsere en TV-serie der vi fulgte unge homofiles vei «ut av skapet» for å spre kunnskap om mangfold og redusere fordommer i samfunnet.
Oppsummering
«Ut av skapet» har nådd ut til mange med et viktig budskap og gitt seerne et ærlig innblikk i hvordan det føles å komme ut av skapet i 2016. Serien vil inspirere og være med å bryte ned fordommer. Oppmerksomheten serien fikk og fortsatt får viser at dette har vært en viktig serie lage.
Prosjektgjennomføring
TV-serien «Ut av Skapet» i 7 temabaserte episoder. Vi fulgte 5 modige ungdommer i dere prosess ettersom de en reiste hjem for å fortelle sine nærmeste om sin legning. Mens de gjennomgikk prosessen bodde ungdommene sammen i en leilighet i Oslo, der de kunne søke støtte hos hverandre. Programleder var Heidi Marie Vestreim. Et par måneder senere besøkte tv-teamet alle ungdommene for å høre hvordan livet har vært etter de reiste hjem. Deltakerne ble godt ivaretatt både under og etter opptaksperioden.
Resultater
Programmene ble vist på NRK 1, med premiere 22. august 2016. I gjennomsnitt så 376000 hver episode, medregnet nettseing og repriser. Kun 13% av seerne var alderen 20-29 år, og det er overraskende. Men det betyr også av serien har favnet bredt og har nådd ut til mange. «Ut av skapet» har fått mye oppmerksomhet i media, og har blitt en referanse når det snakkes om det å være ung og homofil. Deltakerne i serien har alle hatt en positiv opplevelse av å være med og kommet styrket ut av prosessen.
Antall personer i målgruppen
374000