Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Astmatikere og andre overfølsomme rammes ekstra hardt av dårlige inneklimaforhold. Det er anslått at det årlige produksjonstapet som oppstår på grunn av dårlig inneklima i skolen tilsvarer flere titusener årsverk . Eldre prosjekter som MEIS har vist at elevene selv kan bidra til bedre inneklima, men at det er viktig å legge til rette slik at arbeidet støtter opp under og ikke går på bekostning av det pedagogiske arbeidet. Det EU-finansierte prosjektet CITI-SENSE har utviklet metoder for å la elever ved videregående skoler gjennomføre forskning på eget inneklima. Disse bør videreføres.
Målsetting for prosjektet
A sette skoleelever og lærere i stand til selv å undersøke og medvirke til å forbedre eget inneklima på kort og lengre sikt. Kombinere læring med forskning og tiltak for egen helse.
Målgruppe
Elever i videregående skole, særlig de som på grunn av overfølsomhetstilstander har behov for godt inneklima. Anslagsvis 20 % av de 200 000 elevene i VGS.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
150
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Det kjøpes inn mleutstyr som elevene kan bruke til å undersøke eget inneklima, og det sørges for dokumentasjon og bruksanvisninger. Det lages forslag til aktiviteter, oppgaver og hjelpemidler som gjør at elever kan bli inneklimaforskere og «endringsagenter» samtidig som de jobber innen rammene for skolefag . Verktøykassa for unge inneklimaforskere skal utvikles sammen med lærere, elever og utdanningsmyndigheter slik at innholdet passer til reelle undersøkelser innenfor en læringssituasjon. 3 -5 pilotskoler inviteres inn i arbeidet med å utvikle aktivitetsforslagene gjennom utprøving i samarbeid mellom lærere og elever på utvalgte pilotskoler og forskere med ansvar for relevante prosjekter. Ressursene som utvikles legges fortløpende ut på «Mitt inneklima» – NAAFs sentrale nettressurs for skoler. Her vil både deltakerne og andre interessenter finne råd om praktisk handling for brukermedvirkning og forbedrende tiltak. Etter uttestingsperioden arrangeres det en elevkonferanse med posterpresentasjoner og faglige foredrag. Erfaringene fra utprøvingen innarbeides i nettressursene, og presenteres for Utdanningsdirektoratet, utdanningsetatene i fylkeskommuner og allmenheten gjennom møter og pressemeldinger.
Fremdriftsplan for prosjektet
Vår 2017 Tilbudsinnhenting og innkjøp av måleutstyr Vår 2017 Funksjonstesting måleutstyr og infrastruktur Vår 2017 Bearbeide aktivitetsbeskrivelser (ver. 1), publisering på MITT INNEKLIMA.no Høst 2017 Bistand til pilotskoler TOF 2 / entreprenørskap Vår 2018 Bistand, pilotskoler TOF 1 / medie- og kommunikasjon Vår 2018 Elevkonferanse Vår 2018 Bearbeiding og publisering Høst 2018 Evaluering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Det overordnede målet for prosjektet var å sette skoleelever og lærere i stand til selv å undersøke og medvirke til å forbedre eget inneklima på kort og lengre sikt. Prosjektets bidrag til dette er å gjøre fritt tilgjengelig en «verktøykasse» for bedre inneklima – en samling verktøy tilpasset brukernes behov for å definere, gjennomføre og rapportere egne undersøkelser, iverksette relevante tiltak som de selv har kontroll over, samt påvirke andre aktører til å bidra til bedre inneklima og luftkvalitet. Verktøykassa inneholder bl.a. tilgang til fysisk måleutstyr, hjelpemidler til å hente inn og behandle data, forslag til prosjektaktiviteter, lenker til faktakunnskap og veiledning, og råd til samrbeidende forskere. Prosjektets målgruppe: Primært lærere og elever i videregående skoler, spesielt Teknologi og Forskningslære og Entreprenørskap. Sekundært andre elever og ansatte ved andre skoler, og kommunale aktører ansvarlig for drift og vedlikehold av skolebygg.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Oppnådde mål om å klare å rekruttere skoler og involvere elever er i store trekk oppnådd. Det er involvert elever på Kuben, Lambertseter og Sørumsand. Det er dokumentert gjennom oppgavebesvarelser og rapporter fra deltakende lærere at de har lært mye om inneklima og innneklimaundersøkelser, og fått en god forståelse for forskningsmetode. De deltakende skolene har videreført deler av aktivitetene på egen hånd, uavhengig av prosjektgruppen. Elevene har vist stor kreativitet og dyktighet ved bygging og programmering av egne måleenheter. Noen av dem har også fått være med å samle inn data til et stort forskningsprosjekt. Vi har i mindre grad lyktes med å dokumentere varige endringer i adferd og holdninger – vi vet n.a.o. ikke sikkert om de i lengden vil være mer opptatt av å legge til rette for renhold, lufte ved behov, bruke lokaler som tiltenkt, osv. Mange av skolene har relativt høy standard på inneklima, og kunnskaper og holdninger kan bli viktigere i senere livsfaser.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
190
Prosjektgjennomføring/Metode
For å skaffe egnet måleutstyr ble det gjort et litteratur- og produktsøk. Det ble besluttet å satse på to hovedretninger: 1: «gjør-det-selv-sensorer» bygget av elevene selv på Arduino-plattform med støtte fra NILU. 2: Innkjøp av optiske partikkeltellere og loggere for temperatur, CO2 og relativ fuktighet. Det ble utarbeidet forslag til aktiviteter, oppgaver og hjelpemidler som gjør at elever kan bli skolens inneklimaforskere og «endringsagenter» samtidig som de kunne jobbe innen rammene for skolefag. Aktiviteter ble prøvet ut og i samarbeid med lærere på Kuben, Sørumsand og Lambertseter. Det ble satt av ressurser til veiledning og samarbeid underveis via nettmøter, epost og sosiale medier. Representanter for eier- og driftspersonell ble invitert til å delta. Elever bidro med å samle inn støvprøver til et stort kartleggingsprosjekt ved Universitetet i Oslo, der man leter etter mikroorganisner i støv. Alle ressursene ble publisert på NAAFs sentrale nettsider for inneklima. Prosjektet ble presentert for forskere med potensielle samarbeidsprosjekter gjennom deltakernes nettverk, og med møte med NAAFs fylkessekretærer og et åpent fagmøte i Norsk innemiljøorganisasjon.
Resultater og resultatvurdering
Elever og lærere ved videregående skoler har vist seg nteressert i lufta de puster og miljøet de ferdes i, både inne og ute. Kunnskap som elevene har tilegnet seg har bidratt til at de lettere kan påvirke eget og skolens inneklima. Samarbeidet mellom skoler, pasientorganisasjon og forskere har vist seg å være lærerikt begge veier. Verdien av oppgavene for elevenes læring har vært tydelig. Vi lyktes også i å få hjelp av elevene til innsamling av prøver til forskningsprosjekt på Universitetet i Oslo, og NILU har kunnet bruke aktivitetene til en vellykket utprøving av utstyr og metode utviklet i andre prosjekter. Endret adferd for bedre inneklima har vært mindre tydelig ved de deltakende skolene, en årsak til dette kan være at de aktuelle skolene har en forholdsvis grei standard på bygning og tekniske anlegg. Verktøyene som er gjort tilgjengelig står fritt til disposisjon for kommende prosjekter, enten disse initieres av forskermiljøer, NAAF lokalt eller lærere og elever.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har i store trekk bekreftet hypotesen om at elever i videregående skole er godt i stand til å gjennomføre undersøkelser av eget inneklima og bidra i forskningsprosjekter, og at de sammen med sine lærere kan være en verdifull ressurs i forskningsprosjekter. Det er en utfordring at koblingen mellom forskning og undervisning i stor grad avhenger av at både forsker og lærer er interessert og «finner hverandre». Prosjektgruppen ønsker å bruke metodene som er utviklet som en del av fremtidige prosjekter.