My Heart Belongs to Daddy

Røverdatter er en sterk dokumentar om et uvanlig far-datter-forhold.

I samarbeid med

Sofia Haugan forteller historien om seg og sin far Kjell Magne i filmen Røverdatter. Foto: Røverdatter/Indie film

Røverdatter er en dokumentarfilm om Sofias personlige reise for å gjenoppta kontakten med faren sin, som er avhengig av amfetamin. Filmen skildrer tilblivelsen av en nær og sår familierelasjon, samtidig som den stiller spørsmål ved i hvilken grad det offentlige hjelpeapparatet bidrar til å se enkeltmenneskene som er avhengig av hjelp.

Sofia er selv regissør, og filmen er en videreutvikling av kortfilmen Litt om min far, som var hennes eksamensprosjekt fra filmskolen NISS og med seg har hun med seg produksjonsselskapet Indie Film. Utover å fortelle Sofias historie, så ønsker Røverdatter å fremme forståelse og endre holdninger. LMS bidrar blant annet med faglig rådgivning til produksjonen. Du kan følge Røverdatter på Facebook og Instagram.

Stiftelsen Dam bidrar til finansieringen av filmprosjektet. Røverdatter har norgespremiere våren 2018. Filmen er nominert til Best Nordic Documentary på Göteborg Film Festival.

Røverdatter er en ganske annerledes far-datter film om Sofia, som forsøker å hjelpe sin kriminelle far inn på rehabilitering. Deres strategien er mye humor, for å takle en kaotisk og komplisert hverdag.

Filmen hadde kinopremiere 16. mars 2018. Se traileren her:

Video: Sofia Haugan/Indie film


Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Da Sofia skulle lage eksamensfilmen på filmskolen, skulle faren hennes slippes ut av fengselet. De hadde ikke hatt kontakt siden hun var 10. Hun filmet han i seks dager – før han ble fengslet på nytt. Den lille filmen har vokst til å bli en lang dokumentarfilm og handler om mer enn hennes far. Den handler også om deres forsøk på å bygge en ny relasjon. Da Sofia kom til Indie Film vokste prosjektet seg vesentlig større. Den handler om mer enn film. Det handler om vårt samfunn og muligheten til å inspirere mer åpenhet. Neste steg var derfor å ta kontakt med LMS og nå – Ekstrastiftelsen.

Målsetting for prosjektet

Vi søker om støtte til å ferdigstille produksjonen av kinodokumentaren My Heart Belongs to Daddy samt midler til å gjennomføre vår nasjonale lanseringsplan. Vi ønsker å skape mest mulig synergieffekter rundt lanseringen for å øke bevissthet og forståelse rundt pårørendeproblemstillinger.

Målgruppe

Vi ønsker å nå ut så bredt som mulig, men skal fokusere på fagfolk som jobber med rusmisbruk, politikere, beslutningstakere, pårørende, og ungdom.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

500000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi har et erfarent team som jobber med å få filmen ut til verden: Carsten Aanonsen (Executive produsent), August Baugstø Hanssen (assistent produsent), og Sarah Winge-Sørensen (outreach produsent) og Karianne Berge og Geir Lian (norsk distribusjon). Vi jobber med blant annet å få co-produsenter, finansører, distributører og salgsagenter på plass, og har allerede solgt filmen til YLE, SVT, DR, og TV2. (Se vedlagt intensjonsavtaler.) Sarahs jobb som outreach produsent er å koordinere distribusjonsarbeid med outreach-målene. Hun samler partnere som ikke vanligvis jobber med film – som LMS, andre rusorganisasjoner, fagpersoner og ildsjeler – og sørger for at alle jobber koordinert og etter samme plan. LMS bidrar med kompetanse og kontakter. Michael Lindholm er prosjekt koordinator som jobber tett sammen med Sarah.  Vi jobber også for å få kjendiser til å ta opp temaet i presse og sosiale medier for å spre budskapet. De vil bli ambassadører for filmen og budskapet sammen med Sofia. Som regissør, hovedkarakter, aktivist og datter av en rusmisbruker, hennes roller og erfaringer setter henne i en unikt kvalifisert posisjon som talsperson for filmen og pårørendeproblemstillinger. For mer utdypende info se vedlagt prosjektbeskrivelse.

Fremdriftsplan for prosjektet

2017: Filmen produseres og ferdigstilles mens vi jobber parallelt med grunnarbeid for distribusjon og outreach. 2018: Internasjonal festival lansering på vinteren, med kinolansering på våren. TV-sendingen og Video-on-Demand (VoD: streaming og nedlasting) lanseres kort tid etterpå. Maksimere pressedekning rundt lanseringer. Etter filmens hoved lansering vil den fortsette å ha et langt og relevant liv på bl.a. VoD og Den Kulturelle Skolesekken.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Røverdatter er en kinodokumentar laget av Sofia Haugan og som handler om hennes kriminelle og rusmisbrukende far, deres forhold, og dere utrettelige kamp for å prøve å bli kvitt rusen. Det er et prosjekt som ønsket å sette fokus på rusbehandling sett fra en ung pårørende. Gjennom å gjøre filmen til en «snakkis» ved en tradisjonell kinolansering og markedsføring ønsket vi parallelt og gjøre en «impact og outreach»-strategi som skulle sørge for at filmen og budskapet traff hovedmålgruppene. Hovedmålgruppene for filmen var folk som jobber i tilknytning til rusmisbrukere (helsepersonell, sosionomer, psykologer/psykiater, politi, politikere, andre beslutningstarere og forskere). Pårørende av rusmisbrukere. Studenter og unge mennesker. Filmentusiaster.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har ikke helt enda nådd det eksakte antall personer i målgruppen som definert i søknaden, men antar at dette vil nås i løpet av det kommende året 19/20. De øvrige kvantitative effektmålene vi satt oss innen distribusjon, pressedekning, Facebooklikes, delinger etc. har vi nådd. Vi har også nådd en kvalifikativ god dekning av tematikken i filmen der vi har engasjert alle store medier til å skrive om saken og Stortinget til å vise filmen med debattpanel bl.a. Filmen har også bidratt til å skape debatt med leserinnlegg om pårørenderollene og krav til denne. Ikke alle kjente seg igjen i Sofias måte å være pårørende på. I spørreundersøkelse med ni av hovedorganisasjonene vi samarbeidet med var konsensus at filmen hadde bidratt til større fokus om pårørende.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

230000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi lanserte filmen først og fremst som en ekte og rå film på kino og fokuserte i utgangspunktet ikke på rustematikk, men på emosjoner og far-datter-forhold. Vi hadde internasjonal premiere på Göteborg Film Festival der filmen vant hederlig omtale og vi fulgte opp dette med pressedekning på NRK P2, Dagsrevyen og Skavlan, som førte til videre bred dekning nasjonalt og regionalt. Siden «alle» nå hadde hørt om filmen fikk vi også et bredt samarbeid med over 40 organisasjoner, institusjoner, kommuner etc. og 44 kinoer. Vi har gjort 52 kinoarrangementer og Sofia har i tillegg reist til rundt 20 forskjellige konferanser, seminarer og fagdager. Filmen fikk over 30 artikler i nyhetsmedier og genererte stort engasjement på sosiale medier via egne kanaler og betalte samarbeid som Norske Hemmeligheter, Helsesistah og Filmweb. Den ble markedsført med boardskampanje og annonser i nasjonale medier og medier rettet mot unge mennesker spesielt. Filmen har vunnet priser og blitt vist på festivaler nasjonalt og internasjonalt. Høydepunktet var Amanda for beste dokumentar. Den er tilgjengelig på alle plattformer, NRK, VOD, DVD og Bluray.

Resultater og resultatvurdering

I forhold til målsettingene våre er vi fornøyd med at vi stort sett har nådd og oppnådd bedre resultater enn vi satt oss fore. Vi har nådd de fleste distribusjonsambisjonene, men mangler noe på antall publikummere. Dette vil se annerledes ut etter skoleåret 19/20, men det er også en endret situasjon i forhold til TV-tall siden søknaden til Extrastiftelsen ble skrevet. Vi har nådd våre ambisjoner innen markedsføring og pressedekning og innen kvalifikativ omtale av filmen og tematikken. Sofia har mottatt personlige meldinger fra en rekke pårørende med samme erfaringer, og fått bekreftet hennes inntrykk av en stor, skjult og skambelagt gruppe av samfunnet som ikke blir sett, hørt eller satt pris på. Organisasjonene vi har jobbet tett med har rapportert tilbake at filmen har hjulpet de med å synliggjøre seg selv og sitt arbeid og at pårørendetematikk generelt har fått større fokus og oppmerksomhet. Til slutt kan det nevnes at far Kjell Magne og kjæreste Trude ble rusfrie.

Oppsummering og videre planer

Etter ett og et halvt år med lansering og visning av filmen Røverdatter for et bredt publikum på mange plattformer er vi fornøyd med resultatene. Spesielt er dette de mange direkte tilbakemeldingene fra andre pårørende, tilbakemelding fra organisasjoner om økt synlighet og fokus, om nye tverrfaglige kontakter og samarbeid som resultat av arrangementsvisninger, og den positive PR-effekten av en tradisjonell lansering og markedsføring på kino over hele landet. Videre planer er turné i Den kulturelle skolesekken i skoleåret 2019/20.

Prosjektleder

Carsten Aanonsen

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Dokumentarfilm My Heart Belongs to Daddy
Organisasjon
Ivareta – Pårørende berørt av rus
Beløp Bevilget
2017: kr 650 000, 2018: kr 500 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
30.06.2019
Status
Avsluttet