Rødt – en film som kan redde liv
Vet du hva du skal gjøre om du oppdager blod i urinen?
Blærekreftforeningen har med sin nye kampanjefilm ett viktig budskap: Oppsøk urolog, dersom du oppdager synlig blod i urinen.
– Personer som oppdager synlig blod i urinen blir ofte gående lenge hos fastlege uten å bli henvist videre til urolog, og dette forsinker diagnostiseringen. Tidlig diagnose er det viktigste tiltaket for å redusere omfanget av dødsfall eller langtidssykdom, skriver foreningen i søknaden.
Nå er filmen ferdig, og allerede etter noen få dager har den fått mange tusen visninger på Facebook og Youtube. Hensikten er økt bevisstgjøring.
Her kan du se filmen:
Rapport
Bakgrunn
Mål for prosjektet var å lage en film som på sikt kan bidra til at en større andel blærekreftpasienter enn i dag kommer til urolog og diagnostiseres i tidlig fase av sykdommen. Blærekreft er 4. hyppigste kreftform blant menn, den 7. totalt, og den tar ett liv hver dag bare i Norge. Over ¾ av alle blærekreftpasienter debuterer med synlig blod i urinen. Altfor mange feildiagnostiseres hos fastlegen og får en forsinket henvisning til urolog. Personer som ser blod i urinen må bevisstgjøres slik at de selv kan bidra til å sikre rask henvisning til urolog. Dette er det viktigste tiltaket for å redusere omfanget av dødsfall eller langtidssykdom pga. blærekreft. Målgruppen for prosjektet er hele den voksne befolkning, for å sikre at enten den enkelte eller dennes pårørende vet hva man skal gjøre når symptomet synlig blod i urinen dukker opp. Film er et tydelig medium hvor seeren får aktivert både følelser og intellekt via både syn og hørsel. Dette gir god læring.
Oppsummering
Prosjektet må betegnes som meget vellykket. Planen fremover er å fortsette å vise filmen på reklamefrie dager og via nettsider og sosiale medier. Den har blitt oversatt til engelsk og vist i Australia, og det arbeides med en versjon for det amerikanske markedet sponset av et legemiddelselskap. Videre distribusjon i Europa er under planlegging men ikke konkretisert ennå.
Prosjektgjennomføring
Filmidé og manus ble utarbeidet i samarbeid mellom foreningens representanter og filmselskapet, opptak ble gjort i løpet av tre opptaksdager, og etterarbeid ble utført av filmselskapet i tett samarbeid med foreningen.
Antall personer i målgruppen
547971
Sluttrapport/artikler (pdf)
Sluttrapport Blærekreftforeningen-sign.pdf
Sammendrag
Bakgrunn
Over ¾ av alle blærekreftpasienter debuterer med synlig blod i urinen. Dessverre blir de altfor ofte feildiagnostisert hos fastlegen og får en forsinket henvisning til urolog. Personer som ser blod i urinen må bevisstgjøres, slik at de selv kan bidra til å sikre rask henvisning til urolog. Dette er det viktigste tiltaket for å redusere omfanget av dødsfall eller langtidssykdom pga. blærekreft. Fastleger bombarderes med informasjon og har ofte et krav om å henvise mindre pga for lav urologkapasitet. Vi mener derfor det er svært viktig å treffe potensielle pasienter med bevisstgjørende kunnskap.
Målsetting
Målet for prosjektet er at i løpet av en femårsperiode skal 20% av den voksne befolkning eller 800 000 ha sett filmen eller hørt radiospoten minst en gang, enten via reklamefrie dager i pressen, via vår webside eller våre steder på sosiale medier. Vi vil støtte med SEO på begrepet «blod i urinen».
Målgruppe
Vi vil nå alle som oppdager synlig blod i urinen. Pasientene finnes i alle alders- og yrkesgrupper. Filmens målgruppe er derfor hele den voksne befolkning.
Antall personer i målgruppen
800000
Beskrivelse av gjennomføring
Filmen vil bli produsert i løpet av vinteren/våren 2018-19 av et velrenommert og erfarent produksjonsselskap, etter nøye design og planlegging i samarbeid med brukerne. I forbindelse med og etter lansering vil det bli gjort søkemotoroptimalisering (SEO) på begrepet «blod i urinen» for å sikre et høyt antall visninger på nett. Filmen vil også bli oversatt til andre språk og distribuert i Europa via ECPC (European Cancer Patient Coalition).
Fremdriftsplan
09/2018 Oppstart prosjekt: signere avtale, tydeliggjøre konseptet, møte i faggruppa 10-12/2018 Oppstart produksjon. Oppstart arbeid med kommunikasjonsstrategi, planlegge lansering 12/2018-02/2019 Produksjonen fortsetter. Oppstart etterarbeid 02/2019 Faggruppa møtes for å gi innspill til første versjon. Lansering planlegges ferdig. Etterarbeid ferdigstilles i samråd mellom Snöball og brukerne. 03-05/2019 Lansering, evaluering og sluttrapportering
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Over ¾ av alle blærekreftpasienter debuterer med synlig blod i urinen. Dessverre blir de altfor ofte feildiagnostisert hos fastlegen og får en forsinket henvisning til urolog. Personer som ser blod i urinen må bevisstgjøres, slik at de selv kan bidra til å sikre rask henvisning til urolog. Dette er det viktigste tiltaket for å redusere omfanget av dødsfall eller langtidssykdom pga. blærekreft. Fastleger bombarderes med informasjon og har ofte et krav om å henvise mindre pga for lav urologkapasitet. Vi mener derfor det er svært viktig å treffe potensielle pasienter med bevisstgjørende kunnskap.
Målsetting for prosjektet
Målet for prosjektet er at i løpet av en femårsperiode skal 20% av den voksne befolkning eller 800 000 ha sett filmen eller hørt radiospoten minst en gang, enten via reklamefrie dager i pressen, via vår webside eller våre steder på sosiale medier. Vi vil støtte med SEO på begrepet «blod i urinen».
Målgruppe
Vi vil nå alle som oppdager synlig blod i urinen. Pasientene finnes i alle alders- og yrkesgrupper. Filmens målgruppe er derfor hele den voksne befolkning.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
800000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Filmen vil bli produsert i løpet av vinteren/våren 2018-19 av et velrenommert og erfarent produksjonsselskap, etter nøye design og planlegging i samarbeid med brukerne. I forbindelse med og etter lansering vil det bli gjort søkemotoroptimalisering (SEO) på begrepet «blod i urinen» for å sikre et høyt antall visninger på nett. Filmen vil også bli oversatt til andre språk og distribuert i Europa via ECPC (European Cancer Patient Coalition).
Fremdriftsplan for prosjektet
09/2018 Oppstart prosjekt: signere avtale, tydeliggjøre konseptet, møte i faggruppa 10-12/2018 Oppstart produksjon. Oppstart arbeid med kommunikasjonsstrategi, planlegge lansering 12/2018-02/2019 Produksjonen fortsetter. Oppstart etterarbeid 02/2019 Faggruppa møtes for å gi innspill til første versjon. Lansering planlegges ferdig. Etterarbeid ferdigstilles i samråd mellom Snöball og brukerne. 03-05/2019 Lansering, evaluering og sluttrapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Mål for prosjektet var å lage en film som på sikt kan bidra til at en større andel blærekreftpasienter enn i dag kommer til urolog og diagnostiseres i tidlig fase av sykdommen. Blærekreft er 4. hyppigste kreftform blant menn, den 7. totalt, og den tar ett liv hver dag bare i Norge. Over ¾ av alle blærekreftpasienter debuterer med synlig blod i urinen. Altfor mange feildiagnostiseres hos fastlegen og får en forsinket henvisning til urolog. Personer som ser blod i urinen må bevisstgjøres slik at de selv kan bidra til å sikre rask henvisning til urolog. Dette er det viktigste tiltaket for å redusere omfanget av dødsfall eller langtidssykdom pga. blærekreft. Målgruppen for prosjektet er hele den voksne befolkning, for å sikre at enten den enkelte eller dennes pårørende vet hva man skal gjøre når symptomet synlig blod i urinen dukker opp. Film er et tydelig medium hvor seeren får aktivert både følelser og intellekt via både syn og hørsel. Dette gir god læring.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Oppsatt mål om at i løpet av en femårsperiode skal 20% av den voksne befolkning eller 800 000 ha sett filmen eller hørt radiospoten minst en gang. Pr. 20. august 2019 har vi 68% måloppnåelse via registrerbare kanaler. I tillegg er den lagt ut på en rekke nettsteder som vi ikke mottar rapportering fra. Kreftregisterets årlige rapport Cancer in Norway 2023 (CIN 2023), hvor vi håper å se en økt andel pasienter diagnostisert med lokal sykdom, vil bli utgitt i 2025 og er derfor ikke tilgjengelig ennå.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
547971
Prosjektgjennomføring/Metode
Filmidé og manus ble utarbeidet i samarbeid mellom foreningens representanter og filmselskapet, opptak ble gjort i løpet av tre opptaksdager, og etterarbeid ble utført av filmselskapet i tett samarbeid med foreningen.
Resultater og resultatvurdering
En måloppnåelse for visningstall på 68% innen 6 mnd må betegnes som et godt resultat. Når det gjelder subjektivt opplevd kvalitet har de tilbakemeldinger foreningen har fått, vært utelukkende gode. Filmen/lydspor er vist/sendt på TV, radio og på nett via sosiale medier og Youtube. Det er altfor tidlig å si om filmen har ført eller vil føre til noen økning i overlevelse for blærekreftpasienter ved at flere diagnostiseres i tidlig fase. Dette vil fremgå av Kreftregisterets årlige rapport «Cancer in Norway» om ca. 6-8 år. Om overlevelsen for blærekreftpasienter øker vil først være registrerbart enda lengre frem i tid, samtidig som det er en parameter som naturligvis også påvirkes av mange andre ting enn stadium ved diagnose.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet må betegnes som meget vellykket. Planen fremover er å fortsette å vise filmen på reklamefrie dager og via nettsider og sosiale medier. Den har blitt oversatt til engelsk og vist i Australia, og det arbeides med en versjon for det amerikanske markedet sponset av et legemiddelselskap. Videre distribusjon i Europa er under planlegging men ikke konkretisert ennå.