Økt støtte til spillavhengige

Spillavhengighet Norge har opplevd stor pågang gjennom pandemien. Nå styrker de sin svartjeneste.

Spillavhengighet Norge har opplevd sterk økning av henvendelser fra fortvilte personer som er spillavhengige gjennom pandemien. Med nye prosjektmidler kan de styrke sin svartjeneste. Illustrasjonsfoto: Adobe stock

– Da koronaen kom opplevde vi en stor økning i antall berørte som tok kontakt med oss på telefon, epost og sms. Derfor søkte vi midler til å styrke svartjenesten med flere personer til å håndtere alle henvendelsene, forteller prosjektleder hos Spillavhengighet Norge, Lill-Tove Bergmo.

Krevende samtaler

Henvendelsene til Spillavhengighet Norge er ofte tunge samtaler, som gir slitasje på operatørene når mengden blir for stor.

Blant temaene i samtalene er blant annet selvmord, og det er viktig at de som svarer har god kapasitet til å støtte personer som tar kontakt.

– Medlemmene våre er veldig glade for at vi får denne muligheten til å styrke tilbudet. Det er dette som er vår kjerneoppgave, nemlig å ta imot og hjelpe de som har det vanskelig på grunn av spillproblemer, sier Bergmo.

Økning i henvendelser

Med økningen i henvendelser gjennom 2020 har det vært helt nødvendig å styrke svartjenesten. Det er også viktig å få på plass et register for å holde oversikt over hvem som trenger oppfølging etter en samtale.

– Så lenge det er så mange mennesker som trenger vår hjelp, må vi gjøre det vi kan for å ha et godt tilbud. Derfor vil det være viktig i 2021 å fortsette å jobbe for å sikre økte driftsmidler for videre utvidelse av hjelpekapasiteten i Spillavhengighet Norge, sier Bergmo.

Trenger du eller noen du kjenner hjelp med spillproblemer? Sjekk denne videoen om Spillavhengighet Norges hjelpetilbud:


Søknadssammendrag

Målgruppen vår er spilleavhengige og pårørende. Vi gir hjelp gjennom ulike digitale kanaler til de som tar kontakt. Vi tilbyr oppfølging og digitale møter. Dette krever at vi har god kapasitet. Pga den økte pågangen siste året, kom vi til et punkt hvor vi så at både responstiden og andelen ubesvarte henvendelser økte hos oss. Det å styrke svartjenesten vil gi oss rom får å nå ut til enda flere. Det å ha en ansvarshaver som sørger for at det er nok kapasitet av både ansette og frivillige til å besvare henvendelser, vil gi en bedre struktur. Samtidig også få ned slitasjen vi har på våre operatører.

Det er to helt klare mål i dette. Å sørge for at vi ikke har ubesvarte henvendelser og at vi har nok tid til den enkelte som ber om hjelp. Med hele landet som nedslagsfelt, så vil det være mange som trenger vår hjelp. Pandemien har gitt store utfordringer for vår brukergruppe og disse må vi møte på en god måte. Vi må sørge for at de har et nettverk i denne vanskelige tiden. Siden det meste må foregå digitalt, så er det helt nødvendig med en sterk svartjeneste.

For mange er det ofte nok med en samtale eller to for å få en litt enklere hverdag. Vi har siste tiden også registrert at det er flere og flere som sliter med selvmordstanker, så det i seg selv sier noe om hvor viktig det er å ha en stabil svartjeneste.

Prosjektleder

Lill-Tove Bergmo

Detaljer
Program
Stimuleringsprogram for helsefrivilligheten
Prosjektnavn
Styrke svartjenesten pga økt pågang
Organisasjon
Spillavhengighet Norge
Beløp Bevilget
Kr 700.000
Startdato
06.11.2020